Spring naar inhoud

Foto

Double bubble ruitjes

• Log in om te reageren
7 reacties op dit topic

#1 Steffen RC46

Steffen RC46

Gevorderde rijder

• Inactief
  • 30 berichten
  • Geslacht:Man
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 30 juli 2012 - 09:16

Hier een Topic over ''welk kuipruitje is goed?''

Ik heb al wat topics bekeken maar heb misschien net goed gekeken. Ik probeer wat te vinden over de juiste kuipruit en dan met name de aftermarket double bubble ruitjes.

Ik heb ondanks mijn lengte van 1.94 toch een goede zithouding op de RC46, maar je raad het al; ik vang natuurlijk wel genoeg wind.
Vooral na de 120 wordt het behoorlijk turbelent zeker als het al wat waait buiten. Nu is de vraag: hebben hier mensen die ook wat langer zijn ervaringen mee
en wat heeft men hiervoor aangeschaft. Ik heb ook al gelezen dat type helm ook wel wat wil uitmaken(bij mij is dat de Nolan N85S wat op zich toch een prima helm moet zijn)
maar er worden zoveel merken en soorten en hoogtes double bubble ruitjes aangeboden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Laat staan of het uberhaupt wel lijkt op de RC.

Ik zie jullie recties tegemoet

Steffen

#2 AFS Motorparts

AFS Motorparts

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3422 berichten
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 30 juli 2012 - 10:24

Niemand kan jou een zinnige aanbeveling doen over de werking van de double-bubble (of welk ander ruitje dan ook).
Het effect van een kuipruitje is van zoveel factoren afhankelijk dat alleen proberen (proefrit) je uitsluitsel kan geven. Die factoren zijn onder andere:
- lichaamsbouw (lange romp, dikke nek etc.)
- zithouding (rechtop, ingezakt, voorover etc.)
- kleding
- helm
- zadel
- veerinstelling
- banden
- clip-ons
- windrichting en sterkte
Maar dat is het mooie van een merkenclubm je kan vast wel wat mensen vinden die je even hun ruitje willen uitlenen. Op hun motor proberen heeft geen zin, op jouw motor is het toch alweer anders. Overzetten van een ruitje is ca. 15 minuten werk.

#3 Jacco76

Jacco76

VFR 100.000 bikkel

• Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5495 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 30 juli 2012 - 10:37

En heel belangrijk. Welk model RC46 heb je?
Het 98-01 model of de VTEC 02- en later.
En vul dit ook even in je profiel in.

#4 Arno71

Arno71

There is more than meets the eye!

• Motorator
  • 6416 berichten
  • Interesses:SUP, MTB, VFR, Ski, Metal, F-35, reizen, foto/gopro.... etc.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 30 juli 2012 - 11:19

:withstupid:

Zijn voorstel topic geeft een 98'er RC46 aan. ;)

#5 Eric

Eric

Voorzitter

• Bestuur
  • 5373 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 30 juli 2012 - 11:34

Mijn ervaring is dat de helm die je draagt van grotere invloed is op turbulentie dan de kuipruit.
Maar zoals AFS Motorparts al zei: niemand die je er een echt zinnig advies over kan geven.....

Of je moet een kuipruit plaatsen die boven je uit steekt... :scratchchin: :rolleyes:

#6 IJsbeertje1975

IJsbeertje1975

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 212 berichten
  • Geslacht:Vrouw
  • Interesses:VFR, fotografie (Nikon), wintersport, (motor)vakanties.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 30 juli 2012 - 12:29

Ik heb net een foto toegevoegd in het "laatste aankopen" topic. Ik heb sinds kort een double bubble ruit van Fabbri (kleur: light smoke)
Na wat onderzoek en volgens ervaringen van anderen, bleek dat deze ruit de beste pasvorm heeft.
Niet de goedkoopste (heb er 69,- voor betaald), maar inderdaad goed passend.
Wat de rijwind betreft, met mijn 1.69m kruip ik makkelijk achter het ruitje weg, dus daar kan ik je verder niet over adviseren ;-)

#7 Waltersan

Waltersan

Zeer ervaren rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 684 berichten
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 30 juli 2012 - 21:55

ik vind 69 euro best goedkoop! maar dat terzijde.
ik heb ook een dubbel bubbel op mijn VFR. ik heb een volgens mij vrij stille schubert S1 helm, en met 2.05m zit ik vol met de kop in de wind. de turbulente lucht slaat precies onder mij op het lichaam. op zicht een prima oplossing, en op de snelweg met 120-130 prima te doen (harder ook), met normale windsnelheden. Als het stevig waait wordt het toch minder gezellig op de VFR. dan is het goed vasthouden met meer herrie. ik ben van mening dat het zowiezo niet zo heel veel scheelt welk ruitje je neemt, het verschil in aerodynamisch design is niet zo veel (en hier zullen er vast het niet eens zijn met me). ik heb het ruitje primair voor de looks gekocht. als je echt uit de wind wilt zitten, blijf je binnen, of je neemt plaats op een tourbak ala ST1300, dan zit je goed uit de wind, weet ik uit eigen ervaring. alleen dan heb je weer het probleem met een ruit dat er veel vertikale verplaatsing van lucht is waardoor er meer turbulentie ontstaat, en als dit precies rond de helm is, dan wordt je knettergek van de buffeting (pulserende stotende lucht)

#8 koekum

koekum

Ervaren rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 473 berichten
  • Interesses:Wa denkte zelluf?
  • Ik heb diverse VFR's

Geplaatst 31 juli 2012 - 08:38

Toen ik mijn motor kocht zat er een ruitje met een kleine flip-up op.
Dit resulteerde erin dat de wind juist op mijn helm terecht kwam.
Daaran overgestapt op een origineel ruitje waardoor de wind niet meer op de helm terecht komt.
Het is maar net waar je persoonlijk voorkeur ligt.
Wat ik wel merk nu ik veel woon-werk rijd met de brommert is dat de aanwezigheid van een tanktas ook veel uitmaakt voor de turbulentie.

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers