Ga naar inhoud

Electrisch probleem 2002 vfr 800 vtec


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Gistermiddag wilde ik een stukje gaan rijden met mijn mooie VFR 800 vtec (bouwjaar 2002, dus nog met de lichtschakelaar), maar al na een paar 100 meter sloeg de motor zomaar af toen ik stopte bij een kruising. Daarbij gingen het FI en olielampje branden. Ik heb er op dat moment verder niets achter gezocht (al is dit nog nooit eerder gebeurt), de motor weer gestart en ben verder gaan rijden. Echter, 1.5 km verder viel de motor volledig uit. Motor sloeg af, niets meer op het display, helemaal stil en geen leven meer in te krijgen. Sleutel eruit, sleutel erin, contact aan/uit, het maakt allemaal niets uit, geen enkele respons. Ik heb m'n motor een parkeerplaats op geduwd en ben terug naar huis gelopen. Daar mijn auto gepakt en naar mijn afspraak gegaan. 's Avonds ben ik terug gegaan en ben ik op zoek gegaan naar de zekeringen. Ik had uiteraard geen handleiding bij me, maar naast de accu heb ik iets gevonden wat op een hoofdzekering lijkt (30a), daar even naar gekeken maar die was niet stuk. Toen nogmaals geprobeerd de motor te starten en toen deed hij het opeens weer. Dus toen maar gauw naar huis gereden en daar nog even zitten vogelen wat het kan zijn.

Daar kwam ik er achter dat de motor uitvalt zodra ik van stadslicht naar dimlicht schakel. Motor loopt keurig -> remlicht werkt, knipperlichten werken, stadslicht aan, niets aan de hand -> dimlicht aan en direct *poef* alles uit (motor, alles op het dashboard, alleen het klokje loopt nog). Daarna startte hij ook niet meer.

 

Ik vind het een tikje een vaag probleem, maar mijn conclusie zou zijn dat er ergens kortsluiting zit in de dimlichten? Dat zouden dan de koplampen moet zijn? Immers, het achterlicht gaat al aan als je het stadlicht inschakelt. Maar ik snap niet dat dan de hele motor uitvalt, en het wat later weer doet? Bij kortsluiting verwacht ik dat er een zekering doorbrandt waardoor alles wat er achter die zekering zit uitgeschakeld is en blijft totdat ik de zekering vervang.

 

Ik ga vanavond in ieder geval alle zekeringen nakijken want ik heb inmiddels in de handleiding gezien dat er 2 hoofdzekeringen zijn en dat de rest onder een kap rechts van het stuur zit, maar ik zou graag nog wat advies ontvangen van de experts. Wellicht heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt, of wijzen de symptomen op een andere oorzaak?

 

Ik hoop trouwens dat ik het goeie subforum heb, mijn probleem is waarschijnlijk van electronische aard, maar ik weet nog niet wat het precies is. Daarvoor kom ik hier :).

 

Alvast dank voor uw tijd :)

aangepast door xiz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel verhaal ;)

 

Kijk eens in het rechter handvat waar je lichtschakelaar zit en controleer deze op sporen van corrosie/aanslag.

Schroefjes om het geheel te demonteren zitten aan de onderzijde van het handvat.

 

Mocht dat het niet zijn, kijk dan even achter het linker paneel bij de blauwe connector.

Daar komen een aantal groene draden bij elkaar (massa), die in het verleden wel vaker door corrosie problemen hebben veroorzaakt.

Ik zal ff een plaatje daarvan zoeken voor de beeldvorming.

Edit: op VFRdiscussion staat een aantal foto's van de bewuste connector: link

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker een heel verhaal :), maar ik geef liever wat meer info dan te weinig.

In ieder geval bedankt voor je tips, ik ga het bekijken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt me erg bekend voor.

Ik zeg massa probleem blauwe connector achter het linker zijpaneel.

Connector uit elkaar halen en goed schoonmaken.

 

Ik doe dit jaarlijks bij de olie wissel preventief. Al een paar jaar geen problemen meer.

 

Suc6 en we horen graag hoe het verloopt

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jacco, jou probleempje was ook de eerste die via de zoekoptie naar voren kwam.

Ik heb deze in mijn vorige reactie er tussen gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah kijk aan, ik had jouw verhaal nog niet gevonden Jacco76, maar het lijkt inderdaad behoorlijk op mijn situatie. Altijd fijn om wat potentiele oplossingsrichtingen te hebben, ik ga aan de slag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je daarnaast even op VFRdiscussion kijkt heb je helemaal beeld en geluid.

Btw schroom niet om wat foto's van jouw euvel te schieten en te delen ter lering en vermaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik heb eens even de boel open gehaald en de blauwe stekker gevonden.

Het ziet er zo uit:

3.jpg

 

4.jpg

 

Mijn vinger zit aan de kant met de groene draad.

Ik heb er geen verstand van, maar volgens mij horen de metalen contactpunten niet groen te zijn dus volgens mij is het probleem gevonden.

Nu de hamvraag, hoe krijg ik dat schoon? Ik zal ook wel die extra omlegging maken, maar het zou mooi zijn als de originele contactpunten niet helemaal wegrotten :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Contact spray, daarna drogen en inspuiten met zuurvrije vaseline van de hema.

Alleen zul je op dit tijdstip waarschijnlijk niks kunnen scoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat je de boel inspuit kan je de puntjes ook een beetje schoon krabben met een klein schroevendraaiertje. Dan inspuiten en laten drogen zoals Arno zegt.

 

Naar mijns inziens heb je het probleem nu wel gelokaliseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij valt alleen uit bij het omschakelen van stadslicht naar dimlicht? Niet omgekeerd? Kan je starten met dimlicht aan? Zo niet, kan het natuurlijk ook gewoon te weinig boordspanning zijn (slechte accu, of problemen met dynamo of spannigsregelaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet geprobeerd te starten met dimlicht aan, ik heb in het verleden wel gemerkt dat de verlichting relatief veel stroom wegneemt bij de startmotor, en dat starten veel makkelijker gaat met de verlichting uit. Ik heb een tijdje rondgereden met een voltmeter en zie dan dat ik met dimlicht aan en toeren boven de 4000 rpm maar net over de 12v kom, hooguit 12.5v. Als ik rem, of als de fan van de koeling aanslaat zit ik op 11v. Met alleen stadslicht aan zie ik 13 volt of hoger. Ik heb een vermoeden dat de dynamo niet helemaal jofel is (kan dat, dat de dynamo wat minder stroom gaat geven door hij een 'beetje' stuk is?), maar vooralsnog is er weinig aan de hand.

Kanttekening; de voltmeter is een elcheapo chinees ding, dus wellicht heeft hij enige afwijking.

 

Kortom, mijn originele probleem in deze thread lijkt niet een tekort aan boordspanning te zijn, want als de accu (bijna) leeg is had ik nog wel een zwak lampje op het dashboard verwacht van de neutraal oid. Ik heb de accu van de winter wel eens leeggestart en toen had ik precies dat.

 

We gaan het vanavond zien, ik ga die contacten in de blauwe stekker even lekker schoon tandenborstelen en contactsprayen en als dat het probleem oplost zal ik weer eens wat metingen doen kwa voltages e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...