Spring naar inhoud


Foto

Wat is het "ideale" toerental?


  • Log in om te reageren
15 reacties op dit topic

#1 Tinus

Tinus

    Beginnende rijder

  • Inactief
  • 7 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Den Helder
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 03 augustus 2012 - 21:48

Ik heb sinds enkele weken een VFR 800 FI (2000) en vraag mij af wat een goed toerental is op 50, 60 en 80 km wegen?

Ik ben in de auto gewend al bij lage toerentallen op te schakelen, meestal vr/rond de 2500 toeren. Ik merk echter dat mijn VFR onder de 3000 toeren niet lekker loopt, houdt in en schokt. In een lagere versnelling en dus met hogere toerentallen reageert hij feller op het gas, waardoor het rijden wat zenuwachtiger wordt. Kortom, ik rijd het liefst wat lager in de toeren. Is 3000-3500 toeren echt de ondergrens? Of ligt het aan mijn motor dat hij dan niet helemaal lekker loopt?

#2 dude-nl

dude-nl

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1216 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Waddinxveen
  • Interesses:Mijn zoontje Dylano
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 03 augustus 2012 - 22:00

Als je VFR schokt onder de 3000 is er toch iets niet goed :)
Misschien eens aan de carbtune?
Luchtfiltertje vervangen?
Brandstoffilter?
Bougies?
kleppen?

#3 Eric

Eric

    Voorzitter

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4831 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Lingewaard
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 03 augustus 2012 - 22:07

:withstupid:
Op 60 en 80-wegen draai ik meestal wel iets meer dan 3500 toeren (rond 5000 is geen uitzondering), maar 3000 is zeker niet de ondergrens.
Ik heb ook een 800 uit 2000. Die heeft nog nooit gestotterd of ingehouden of iets dergelijks....ook niet bij zeer lage toerentallen...
VFR hoort in alle toerengebieden goed op te pakken. Dat maakt het juist zo'n fijne fiets (als je het mij vraagt).

#4 V4 Rosso

V4 Rosso

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2543 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:midden
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 03 augustus 2012 - 22:39

Het hangt ook een beetje af van welke versnelling is ingeschkeld. Op kruisnelheid in 4 of hoger zou ik toch boven de 4K blijven.

#5 Jappe

Jappe

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Culemborg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 04 augustus 2012 - 10:53

Om lekker te rijden zou ik sowieso boven de 3000 toeren blijven maar als ik jouw verhaal zo lees zou ik iig wat dude ook al zegt hem eens synchroniseren en als je een tweede generatie 800 hebt zul je het aan/uit gevoel in dat lage toerengebied altijd een beetje blijven hebben door het regelen van de 02 sensors.

#6 Maurice205

Maurice205

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 136 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Land van Maas en Waal
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 04 augustus 2012 - 19:58

Ik heb een 98-er en dat is volgens gelijk aan een uit bouwjaar 2000.

Bezoekje aan Johan hier op het forum kan je een heel wat prettiger reagerende fiets opleveren... Vanaf 2000 geen enkel probleem onderweg.

#7 Vdriver

Vdriver

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 146 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Duiven
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 04 augustus 2012 - 20:03

Ligt eraan hoe je rijd.
Als je constant de zelfde snelheid rijd kun je rustig met een laag toerental rijden.
Moet je vaak afremmen naar 50-60Km/h en weer naar 80 of meer dan in de 3e of 4e versnelling blijven.

#8 Jappe

Jappe

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Culemborg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 04 augustus 2012 - 21:03

Ja maar de 800 met katalysator heeft bij de lage toerentallen een beetje een aan uit gevoel zeker bij continu toeren.

#9 Eric

Eric

    Voorzitter

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4831 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Lingewaard
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 05 augustus 2012 - 00:55

Heb ik echt geen last van.. Is die van mij dan een uitzondering.?

#10 Zjoske

Zjoske

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 51 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Lage Zwaluwe
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 05 augustus 2012 - 06:35

Nee, ik kan dat ook niet zeggen dat "aan-uit-gevoel"
Vanaf 2000 rprm gaat alles vlot en soepel

#11 Jappe

Jappe

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Culemborg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 05 augustus 2012 - 09:41

Het is alleen bij het type met kat. En dan rondom de 3000 toeren met een continu toerental is het net of er iemand een beetje met je gas zit te spelen het is niet veel maar het wordt door sommige mensen als hinderlijk ervaren.

#12 knalselder

knalselder

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1091 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rijkevorsel-B
  • Interesses:Motorrijden en squashen.
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 05 augustus 2012 - 11:37

Ik rijd bij rustig toeren op vlakke wegen meestal tussen 3000 en 5000 toeren en heb ook het gevoel dat de motor zich in de hogere versnellingen onder de 3000 niet zo lekker voelt. 50-60 km/h kan prima in zowel 3de als 4de versnelling. 80 km/h constant aanhouden doe ik liefst in vijfde, maar het kan ook in zesde. Als je dan echter wil versnellen schakel je best een tandje terug anders heb je toch wat extra trillingen. 70 km/h is voor mij effectief de ondergrens in zesde (en dat is niet toevallig zowat 3000 t/m). Kom je buiten onze lage landen merk je al snel dat de minste helling vraagt om meer dan 4000 t/m. Hetzelfde geldt met passagier.
Het klopt wel dat de motor ook onder de 3000 t/m nog relatief soepel loopt, maar er is gewoon te weinig kracht voorhanden. Onder de 2000 t/m heb je niets te zoeken, maar dat is dan ook slechts 1/6 van het maximum toerental, vergelijk dat maar eens met je auto en je zal zien dat het al bij al vrij aardig gelijkloopt.
Wat het on/off betreft: ik heb zowel een 98 gehad als een 2000 nu en de motor zonder kat was op dat vlak zeker niet beter.

#13 Hansjehonda

Hansjehonda

    Is dol op mugjes

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5339 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Amersfoort
  • Interesses:Dijkweggetjes, mugjes verzamelen
    Onderwatersport Zeeland
    tuinontwerper/cartoonist
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 05 augustus 2012 - 12:20

Met m'n 750 'netjes in het verkeer' tussen 3000 en 5000, maar als Viffer en ik lekker warmgelopen zijn een stukkie hoger - kan je d'r lekker mee spelen ^_^
Toch 350-380 km op een volle tank, fijn fietsje hoor :wub:

#14 Vdriver

Vdriver

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 146 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Duiven
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 05 augustus 2012 - 22:21

Het is alleen bij het type met kat. En dan rondom de 3000 toeren met een continu toerental is het net of er iemand een beetje met je gas zit te spelen het is niet veel maar het wordt door sommige mensen als hinderlijk ervaren.

Beetje of topic maar ik heb hier sinds kort ook last van maar omdat ik het eerder niet had moet het een storing/defect of zoiets zijn wat verholpen kan worden hoop ik...

#15 dude-nl

dude-nl

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1216 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Waddinxveen
  • Interesses:Mijn zoontje Dylano
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 06 augustus 2012 - 10:06

Veel haal je weg door te synchroniseren (op een sleuteldag....) of je kleppen eens te laten controleren en eventueel te stellen.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers