Ga naar inhoud

Kuipschade, wat nu?


Koolraap
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Afgelopen weekend is helaas mn motor omgevallen terwijl deze op de zijstandaard stond, geen idee hoe dat kon gebeuren maar het is gebeurd..

 

Nu heb ik wat schade aan mijn linker kuip, de linker spiegel, knipperlicht lag eruit, maar heb deze weer erin kunnen plaatsen en is volgens mij nog wel goed. Stepjes wat beschadigd, maar niet los oid.

Ook was mijn koppelingshendel helemaal krom, deze heb ik ondertussen al laten vervangen en heb hier zo'n 50,- euro voor betaald.

 

Heeft iemand enig idee wat ik kwijt zou zijn voor een nieuwe spiegel? Of voor een nieuwe kuip? Of zou het voordeliger kunnen zijn om hem opnieuw te laten spuiten? Hoorde al bedragen over ongeveer 400,- euro voor nieuwe kuip, of 200,- euro over laten spuiten..

 

Wil dit graag even weten voordat ik contact opneem met mijn verzekering, ivm eigen risico en eventuele premie die anders flink de lucht in vliegt..

 

Tnx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toen de mijne in januari omgewaaid werdt wel alles door de verzekering laten betalen. Het was in totaal meer dan 1200,- Euro, en dan zijn er nog niet eens kuipdelen vervangen, maar "alleen" overgespoten.

Het zou misschien bij jou minder kunnen zijn, mijn VTEC was op de rechter kant gevallen en b.v. de koppelingsdeksel moest ook vervangen worden (duur).

Bij mij was trouwens ook het rempedaal krom, is jouw schakelpedaal nog recht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

spiegelsetjes zijn niet zo duur ( tip, ebay ;p ) je hebt leuke carbon-look setjes,

Locaal zal er ook best iets te koop zijn.

 

Veel aluminium onderdelen zijn met wat liefde / gereedschap ook best op te knappen,

Kan je foto's plaatsen van de schade?

Ook is een scheur in kuip werk best te maken, heel erg afhankelijk van de schade en wat je verwacht van het eindresultaat

 

Persoonlijk vind ik rood een verschrikkelijke kleur om aan te repareren, zo verdomd lastig om in-kleur terug te krijgen,

zeker als het veel buiten ( UV verkleuring ) is geweest.

Laatste keer bij een boot bezig geweest, moest ondanks de nieuwe onderdelen, ook gespoten worden ( kleurverschil )

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb vorig jaar een spiegel vervangen door origineel exemplaar, kostte ong 80 euro. Namaak zou ik mee oppassen, op mijn eerste VTEC had de vorige eigenaar ook een namaak gezet en die trilde... ook kwamen de schroefgaten niet helemaal overeen waardoor hij maarmet 1 schroef kon worden vastgezet.... ook was de vorm niet helemaal hetzelfde (kan ook niet want dan krijgen die makers Honda over hen heen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wel het originele condoom spiegelsetje liggen.

Niet in nieuwstaat maar wel gewoon goed bruikbaar uiteraard.

 

Op te halen voor een kratje jupiler of flesje bacardi lemmon...

 

(volgens mij doe ik alles hier weg voor bier en bacardi de laatste tijd haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een en ander is vast gelegd in de gedragsregels voor expertise. (minimaal € 75.- excl BTW, welk bedrag is inbegrepen in het schade bedrag)

Voor een deel om te voorkomen dat je als bedrijf een structureel gedeelte van de werkdag door te brengen met het maken van calculaties waar niet of nauwelijks werk uit voorkomt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is toch niet zo raar? Je vraagt rustig 2-3 uur van hun tijd voor het nazoeken van prijzen/schade controleren/schade achter kuipen te checken enz. Doordat in het verleden teveel mensen dit als vrijblijvend zagen, rekenen ze tegenwoordig kosten.

 

Ik vind het al anders als je zelf met een lijst onderdelen komt en een offerte vraagt voor die onderdelen. Dan hoeft de dealer niet zelf de schade uit te vlooien en moet ie gewoon een offerte maken. Dat is niet anders dan bij andere winkels. Als ie daar geld voor rekent, dan snapt ie niet helemaal hoe zijn bedrijfsvoering werkt denk ik. Dan ben je mij binnen 30 seconden kwijt als klant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen dank voor de reactie's tot dusver!

 

Inmiddels even contact gehad met verzekeraar, en ik ben er voor verzekerd. Dus die optie is nog het overwegen waard..

 

Ze hebben nu 650,- euro ingecalculeerd als schade voor de genoemde onderdelen. Bij het indienen van de declaratie dien ik schade-rapport ed te laten zien.

 

Eigen risico is 135,- euro, en ik zou van 80% korting naar 75% gaan. Kwam neer op maximaal 5,- euro per maand duurdere premie.. Zou dan ongeveer 5 jaar bezig zijn om terug te komen naar die 80%. Snel rekensommetje, kom je uit op extra kosten van (135 eigen risico + 5x (5 euro x 12 maand)) 435,- euro. Dus 215,- euro goedkoper dan wanneer ik het zelf zou laten maken bij een garage..

 

@JeFour, schakelpedaal is voor zover ik weet nog recht. Het is vrijdagochtend gebeurd, vlak voordat ik naar VRO curus ging, en heb vervolgens zaterdag ook nog 170km gereden. Als ik mankementen had (speling stuur, kromme pedaal) zou ik dat wel hebben moeten merken denk ik..

 

@Stefan, idd een optie om zelf wat te scoren via e-bay, maar houd het liever wel origineel ipv carbon of imitatie's.. Heb geen scheur in de kap, het is alleen beschadigd.. Rood is inderdaad een vervelende kleur om na te maken, vind het ook een te grote gok om er zelf aan te beginnen (schuren, kleur namaken, bijstippen/spuiten).

 

@VfRaf, tnx! Heb idd persoonlijk ook liever een originele spiegel! Toevallig nog een tipje waar ik deze het best zou kunnen scoren? Mocht ik besluiten schade toch niet te laten herstellen bij garage, maar zelf een poging ga wagen..

 

@dude, bedoel je alleen dat rubberen ding wat tussen je raampje en de spiegel zit? Die is bij mij nog wel in goede staat.. Glas van spiegel ook, kapje om de spiegel alleen is voor een deel afgebroken.

 

@dutchy, ook bedankt! Wil zeker even wat rond bellen bij diverse partijen, voor een voorlopige offerte met diverse onderdelen.. Al denk ik dat ik bij Ten Kate in Nieuwsleusen niet snel 'genaaid' zal worden, is tevens ook Honda dealer.

 

Wil daarnaast deze ook nog benaderen: Gebben Motoren (Rogat, heb ik motor gekocht), Kalsbeek (Zwolle), TT-motoren (Zwolle).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja t zal ongetwijfeld nog wel weer eens gebeuren, heb het afgelopen weekend diverse keren gehoord.. Mocht het gebeuren, dan maar weer liever op deze manier, ipv dat ik zelf ook mee ga glijden :P

 

Pedalen hoef ik in ieder geval niet terug te buigen gelukkig, daar zitten alleen paar krasjes op. Waar ik dus wel mee kan leven. Zit het meest met de kuip, en met de spiegel in mn maag. Rijd al 7 jaar, en poets m vrijwel na elke rit weer even schoon.. Dus denk dat ik er wel wat aan laat doen.

 

Heb in ieder geval zojuist paar mailtjes verstuurd naar motorzaakjes mbt vraag naar onderdelen + kosten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Koolraap,

 

Ik heb hem compleet. Ik bedoelde met condoom het type spiegel.

hm ok.. Jammer dat het 1,5 uur rijden is.. Komende 2 weekenden zit ik redelijk vol, en door de weeks is ook geen optie voor mij..

 

Naja, denk dat ik toch maar even naar Ten Kate ga, en dan alles maar laat maken en laat vergoeden door verzekering.

 

Had beetje verkeerde berekening gemaakt.

Eigen risico blijft 135,-

Komende 5 jaar zal ik geleidelijk aan terug gaan naar mijn huidige premie. Had gerekend met standaard 5,- euro per maand meer. Kwam toen uit op 435,- euro. Maar eigenlijk is het 285,- euro.

 

Als ik kuip wil laten herstellen, zal ik dus sowieso al maximaal 285,- euro kwijt zijn. Denk dat ik dan net zo goed ook meteen nieuwe spiegel en pedalen kan laten monteren, want dat zou mij eigenlijk niets meer moeten kosten.

 

@Stefan, ik zou van de week even kunnen kijken of het lukt.. Heb motor niet thuis staan, en heb 's avonds nog een aantal andere dingen in agenda.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook zelf de schade taxeren, en de schade expert bij je thuis laten komen.

Ik heb dat de laatste keer ook gedaan. Het voordeel is dat als je het zelf kunt herstellen jouw 'arbeidsloon' kunt verwerken in de onderdelen.

Het nadeel is dat als het laat doen het grootste deel op gaat aan arbeidsloon.

 

Ik had alle benodigde onderdelen geïnventariseerd via Davidsilver spares en mijn onderhouds historie overlegd aan de expert om de gevraagde dagwaarde te rechtvaardigen. Uiteindelijk ben ik er goed uitgekomen en heb ik alles normaal kunnen herstellen.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks mis mee dat een dealer zijn tijd in rekening brengt, zijn schoorsteen moet ook roken.

 

Maar het kijken naar, opzoeken van een 4 tal onderdelen is met 125 euro in mijn ogen (te) duur betaald.

totale gespendeerde tijd 30 minuten

your mileage may vary :D als een dealer ergens 2 uur mee bezig is dan is 125 logisch

 

Misschien voor een wildvreemde klant ok, maar iemand die al meer dan 30 jaar een gelduitgevende klant is voelt zich toch gepiepelt.....

zo ben jij als goeie toch weer de dupe van de slechte....

 

 

Uit eigen ervaringen, daar ik voorheen jarenlang de schade afhandelingen heb gedaan bij een lokale Honda-Kawasaki dealer in Arnhem durf ik te zeggen dat je niet moet vergissen in de wereld van Honda.

Wanneer je het hebt over een enkel onderdeel met bijbehorende onderdeel nummer dan kan het zomaar voorkomen dat je een half uurtje later nog bezig bent door diverse nummerwijzigingen die het huidige nummer hebben vervangen met bijvoorbeeld ook een ander prijsje (meestal duurder).

Als je het dan hebt over een onderdeel waar een kleurnummer aanhangt, dan kan het best zijn dat een dealer daar nog eens extra naar kijkt, want geloof me/ dat zijn pas echt rottige klusjes waar je je niet in moet vergissen want anders blijf je als dealer met een paar verkeerde onderdelen zitten en Honda Nederland is niet zo echt coulant als het om retour zendingen gaat.

Dus vanuit het oogpunt van de dealer kan ik dat heel goed begrijpen.

Er komt meer bij kijken dan enkel demonteren, kijken en opschrijven.

Houd dat ook in het achterhoofd wanneer je de volgende keer bij de dealer staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...