Ga naar inhoud

Geblokkeerde Garmin Zumo 550


 Delen

Aanbevolen berichten

Twee jaar gebruik ik de Zumo 550 zonder enig probleem.

Eergisteren, tijdens een geplande toer van ongeveer 600 km, blokkeerde mijn Zumo 550 zonder enig aanwijsbare reden na ongeveer 245 km. Het was tijdens een stop, waarbij de Zumo was afgezet en er was geen leven meer in te krijgen. Gewoon een zwart scherm, wat je ook deed.

Aangezien hij ook niet op batterij werkte, dacht ik eerst aan een kapotte batterij.

Na een vrij lange zoektocht op het internet een oplossing gevonden. Het is blijkbaar een "bug" die plotseling toeslaat (heb nochtans software van 2011) en je Zumo volledig blokkeert.

 

Moest het je overkomen - hier is de truk:

 

- verwijder batterij voor minstens een paar minuten (je hebt wel een inbus nodig om de batterij de verwijderen - 2 mm denk ik)

- plaats de batterij terug

- start op en hou de linker bovenste en onderste knop ingedrukt tijdens het opstarten (soort van reboot)

 

Alles werkte terug normaal na deze reset. De gereden route was zelfs opgeslagen tot het moment dat hij blokkeerde.

Vreemd is wel dat je zelfs de batterij niet kan opladen (USB - netlader) tijdens de blokkade.

 

Plan je een trip - neem een inbus mee - je weet maar nooit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plan je een trip - neem een inbus mee - je weet maar nooit...

 

Hang je zumo aan de computer en run webupdater. Haal daarmee de laatste versie van de firmware.

Voor de laatste versie van de kaarten PB me :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat je official Garmin dealer was :)

 

Ik gebruik de Zumo alleen voor de onroute kaarten.

 

Thanks voor de tip TS!

Gelukkig nooit nodig gehad en bij vastlopen kon ik me altijd redden met een standaard reset.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is blijkbaar een zeer zeldzame "bug" die zich reeds in 2008 voordeed. Ik heb daarom mijn twijfels dat zelfs de meest recente firmware een oplossing heeft. Daarom deze posting.

Gewoonlijk is het verwijderen van de batterij voldoende om alles terug te laten werken. In dit geval start de Zumo wel op, maar op het ogenblik dat hij zijn kaarten laadt, krijg je terug een zwart scherm.

Gelukkig was ik op weg voor een 1-dag rit en had ik nog een "echte" papieren landkaart bij.

 

Het zal je maar overkomen op je vakantie, met mooie geplande routes, gereserveerde knusse hotelletjes, gezellige afgelegen campings...

 

In het slechtste geval ben je nu een half uurtje kwijt, maar is je vakantie niet om zeep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf (in de 2 jaar dat ik de 550 gebruik) 1x mee gemaakt. Hele apparte ervaring... Gelukkig is het redelijk makkelijk te verhelpen (als je inbus hebt) en kun je het merendeel van de tijd vertrouwen op de zumo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...