Ga naar inhoud

VFR 800 of VTEC


Lucky Luke
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste VFR's,

 

Ik heb onlang on verkeersongeval gehad met mijn VFR 750. Nu is de schade te hoog voor mij om hem zelf te gaan herstellen.

Nu komt er uiteraard een andere VFR, namelijk een VFR 800.

Maar kan mij iemand advies geven welk type, de VFR 800 of de VTEC.

Het bouwjaar mag liggen tussen 2002 en 2006 ongeveer. Is mede afhankelijk van de prijs. Eventueel voorzien van ABS.

 

Ik zie graag serieuze reacties

 

Groeten Luc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vrij lastig een serieuze reactie te doen aangezien je vraagt om advies tussen de 800 en V-tec maar met alleen bouwjaren van de V-tec :scratchchin:

In dat geval ben ik geneigd te zeggen dat de V-tec ook een 800 is en de upgrade pas in 2006 is gekomen wat voor mij een typekeuze beperkt tot de kale of de ABS versie van de eerste generatie V-tec.

Ik ben persoonlijk tegen ABS (bemoeienis die ik niet kan gebruiken) maar veel mensen kopen ondanks de voorkeur van het voorgaande model toch een V-tec puur vanwege de ABS dus die keuze is aan jou en de enige andere keuze is ook heel persoonlijk namelijk de kleur welke dan wel onderverdeeld kan worden in bouwjaren want de '02 en '03 heeft blauw/paars i.p.v. blauw, rood i.p.v. candy glory red en zwarte wielen i.p.v. grijze en in '04 is ook de chromen 3D sticker gekomen van het VFR logo.

Helaas valt er door de beperkingen geen serieuzer antwoord te geven dan deze licht sarcastische (sorry... kan even niet rijden met een beetje flauwheid tot gevolg :39: ) post.

Breid je de keuze uit naar beneden om de 800 toch mee te nemen dan is de vraag hoe ver... alleen de 2e generatie ('00 - '02 dus t/m '01 aangezien de '02 een V-tec is) welke HISS heeft en zuiniger is door de anders afgestelde injectie (of was het nu juist andersom gezien de logica soms niet erg logisch is?) of de voorganger ook nog de ('98 - '00) waarvan de grootste verschillen al in de vorige zin staan.

In dat geval dan is het ook weer erg wat je smaak is aangezien de 800 en de V-tec behoorlijk verschillen qua uiterlijk.

Op technisch vlak heeft de V-tec NAKS i.p.v. de tandwieltrein waar de VFR ooit bekend om was en zijn de standaard problemen een slechte stator, slechte NAKS en soms de thermostaat wat niet een probleem is van de thermostaat maar verkeerde koelvloeistof af fabriek.

De 800 heeft nog de alom bekende SR problemen.

Voor de V-tec zijn de onderdelen verbeterd dus als er iets van dat stuk gaat dan is er een verbeterd onderdeel en dus na reparatie geen probleem meer, even navragen bij aankoop of 1 van die onderdelen al vervangen is zodat je weet wat je kan verwachten.

Voor de 800 kom je zelf aan het knutselen tenzij de vorige eigenaar al aan het knutselen is geweest.

Aanvullingen of opmerkingen zullen vast volgen B)

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou op allebei eens gaan rijden Ray.

Het prijsverschil tussen een 800Fi van het laatste type (2000/2001) en een V-tec van de eerste types is niet erg groot dus voor de prijs hoef je een V-tec niet te laten.

 

Bij een V-tec mag je rond de 6- á 7000 toeren een extra kick verwachten.

Ik heb zelf een 800Fi en vind dit een bijzonder fijne soepel rijdende motor. Gaat voor mij snel zat, en ik rij niet op circuits.

technisch gezien is de nokkenasaandrijving met tandwielen van de 800Fi een juweeltje, maar dat is het V-tec-systeem van de V-tec ook.

 

Over smaak valt niet te twisten dus welke je mooier vind........zeg het maar.

 

Volgens mij lieg ik niet als ik zeg dat alle VFR'n tour/sportmotoren zijn en van alle VFR'n de 800Fi het meest tour is en het minst sport.

 

succes met je keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Luc, neem de meeste adviezen ter harte behalve het negatieve advies over de ABS.

Ik zou nooit meer zonder willen rijden en dus is mijn keuzeadvies "beperkt" tot een 800VTEC ABS en lees dan de verschillen in voorgaande adviezen.

De hele serie heb ik afgewerkt van 800 tot 800VTEC zonder en 800VTEC ABS (2x), alleen de 750F heb ik niet gehad, een gebrek in mijn motorverleden, maar die ervaring heb jij wel.

 

Succes met het zoeken.

Cor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm... dat van de ABS was niet bedoeld als negatief advies maar een opmerking over wat ik met dat systeem heb om aan te geven dat smaken ook in de techniek kunnen verschillen.

Daarom staat er ook dat er mensen zijn die ondanks de voorkeur voor het uiterlijk van de 800 toch een V-tec kopen puur om de ABS.

Voor sommige mensen is het een levensreddend systeem maar ik heb een automatisme opgebouwd in de afgelopen 20 jaar en vele kilometers in weer en wind die een ABS tegenwerken, of beter gezegd de ABS werkt mijn automatisme tegen want die was er eerder :39:

Ik zal even kijken hoe ik die zin aan kan passen zodat daar geen misverstanden over komen :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, Dat advies of idee wat Ray heeft over ABS is wel heeeeel persoonlijk.

Hij vind of denkt dat hij zelf beter kan remmen zonder een ABS dan met.

Terwijl alle testen enz. aangeven dat dit niet zo is.

O ja, of je moet een Grand Prix racer zijn... die prevaleren ook machine zonder ABS. Mogelijk vind RAy ook dat hij die klasse heeft...

 

Maar ik denk dat je met ABS altijd beter uit bent. Zeker bij een noodstop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

is ABS een punt om een beslissing te nemen?

 

JA, het is natuurlijk veiliger

 

maar hoeveel piloten gaan achteraf nog recht staan?

 

rij je wel in omstandigheden wanneer je de ABS nodig hebt?

 

persoonlijk denk'k dat ervaring en rijstijl belangrijker is dan ABS

 

 

on-topic: ga voor wat je het mooist vind en probeer hard om de beste, lees technisch beste, motor te kiezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Paula .............ehhh natuurlijk. Luc.

 

En wat ABS betreft: tsja als mijn portemonnee het toeliet zou ik natuurlijk altijd voor ABS kiezen.

(Hoewel je dat niet beschermd tegen onderuit in de bocht of tegen automobilisten die je niet opmerken)

En niet te veel kilometers, de kleur van mijn 1e keuze, niet ouder dan 4 jaar en vul verder maar in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, Dat advies of idee wat Ray heeft over ABS is wel heeeeel persoonlijk.

Hij vind of denkt dat hij zelf beter kan remmen zonder een ABS dan met.

Terwijl alle testen enz. aangeven dat dit niet zo is.

O ja, of je moet een Grand Prix racer zijn... die prevaleren ook machine zonder ABS. Mogelijk vind RAy ook dat hij die klasse heeft...

 

Maar ik denk dat je met ABS altijd beter uit bent. Zeker bij een noodstop!

Ik denk en vind niet dat ik beter kan remmen zonder ABS maar dat weet is en daar hoef je echt geen professionele coureur voor te zijn.

Mijn ervaring is in 20 jaar opgebouwd waarbij slechte weersomstandigheden niet geschuwd zijn.

In die tijd was ABS nog geen optie en zodoende moest ik zelf leren corrigeren wat na al die tijd toch een reflex is geworden.

Wanneer de ABS de remkracht verminderd en ik doe het uit automatisme ook dan valt er wel veel remkracht weg waardoor in mijn geval beter geremd kan worden zonder ABS want een gewoonte leer je niet makkelijk af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar je bij aanschaf van een motor of auto ook over moet nadenken - tenminste dat doe ik wel - is hoeveel jaar je verwacht ermee te gaan doen, hoeveel km's er dan bij staan als je 'm weer gaat verkopen en wat dan de waarde zal zijn. los van de voor of nadelen van wel of geen abs, is het wel een meerwaarde, en het wordt steeds meer standaard op een motor, zeker als je in b.v. 2016 weer opzoek gaat naar iets nieuws. ik kan niet zeggen of het uitmaakt in de afschrijving t.o.v. een niet-abs motor, maar de verkoopbaarheid van een courantere motor, met abs, zal zeker beter zijn.

persoonlijk zie ik het zo met abs: er zal vast een keer een moment zijn dat je 's avonds moe en niet alert op de motor rijdt, in de regen, en je moet acuut vol in de ankers; dan maakt het echt wel uit. aan de andere kant is abs ook geen wondermiddel, als je geen grip hebt komt je met abs ook niet op tijd stil te staan. en daarnaast kan ik geen nadeel bedenken, om er bewust niet voor te kiezen.

en een (aantal) VRO opleidingen scheelt ook de wereld, zeker voor de gemiddelde motorrijder die niet meer dan 3000 km per jaar rijdt en alleen bij mooi weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste heren en dames,

 

Ik weet hoe een VFR750 rijd en wil nu een nieuwer type aanschaffen. Wel naar de toekomst kijkend heb mijn VFR750 ook al vanaf 2003, als 2e eigenaar. Dus ik rijd lang met een motor en wil dus iets goeds nemen.

En dat is op voorhand een VFR en wat wordt het nu een VFR800 of VFR800 Vtec met of zonder ABS. O, ja en rood uiteraard

Hij moet wel origineel zijn en circa van ergens tussen 2002 en 2006.

Dus geef mij eens goed advies jullie hebben wellicht ervaringen met een van deze types, jaartallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds 3 weken rijd ik op een vtec uit 2002 (zonder abs) met 24K op de teller. Het was voor mij wel even wennen na een tijdje op een suzuki gsx600f gereden te hebben maar het voelt allemaal heel solide aan. De machine trekt als een paard en remt als een blok. Het geluid van het v-blok geeft me elke morgen weer een big smile:)

Ik heb geen ervaring met de 800Fi, dat was eigenlijk mijn eerste keuze tot ik deze bij Motoport zag staan.

Veel wijsheid toegewenst... en het wordt ongetwijfeld een supermotor:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...