Ga naar inhoud

Tomtom Rider routes plannen mogelijk ??


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een Tomtom Rider motornavigatie , mooi duidelijk navigatie systeem rijbaanbegleiding kronkelroute enzv

 

Maar het lukt me niet om route,s ermee te plannen :scratchchin:

 

Als voorbeeld ga ik in april naar frankrijk zo,n 400 km rijden en wil ik de route zo plannen dat 6 tussenpunten heb ( plaatsen ) maar hij gaat dus op zijn eigen manier de route rijden en pakt de tussenpunten helemaal niet mee terwijl ik hem in die routeplanner wel vertel dat het tussenpunten zijn ,gaat gewoon van begin naar eindpunt :oops:

 

Vorig jaar toen ik naar duistland ging had ik ook elke keer als ik een tussenpunt had dat die ging vragen of ik verder wilde en stopte met navigeren en ging die de route herbereken terwijl ik daar niet om vroeg ken de weg daar goed Monschau richting Cochem en ben ik gewoon doorgereden

 

Voorheen wel met Garmin van een vriend gereden maar had je deze problemen niet ,via de computer zoek je de wegen op die je wil rijden laad het in de navigatie en rijdt die zo

 

En dat lukt mij dus niet met deze Tomtom al van alles geprobeerd setting navigatie nagegaan tomtom home geinstalleerd :pompomdown:

aangepast door Green VFR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik kan je niet helpen. Maak een route met naam.itn en plaats deze in de map itn. Op de gps is dan naam in de reisplanner terug de vinden. Dan zou het moeten werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt mbv Tyre een route maken en deze opslaan als "naam.itn"

Vervolgens de TT aan de PC hangen en het bestandje plakken in de map ITN in de root van TT

Na loskoppelen, op de TT het icoon Reisplanning kiezen daarna op opties, laad reisplan, en dan de route aanklikken, ok en nog een keer ja.

De rest wijst zich vanzelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Tyre kan je boven bij "bestand" kiezen voor "opslaan als" en dan wordt het vanzelf als itn opgeslagen (je kan iets anders kiezen) dus alleen een naam verzinnen en de locatie kiezen.

Vanuit Tyre kan je het ook direct naar de TT verzenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie tips ga eens aan de gang met dat Tyre :) en kijken of het gaat werken

 

Vorig jaar toen ik naar duitsland ging heeft die vriend de route geupload naar men tomtom ( hij heeft een Garmin ) waren 45 punten maar hij ging steeds zijn eigen zin lopen doen herberekenen en bij elk punt niet verder navigeren wou hem bijna in de moezel gooien :10: zal ook nog eens aan hem vragen welk programma hij ervoor gebruikt ,hij had eerst ook deze tomtom ( vieligheidskado van het werk ) en kwamen er ook wel eens wat minder vriendelijke kreten uit zijn helm :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem met routes van de Garmin naar TT is dat als je bij Garmin een route maakt met zeg maar 30 waypoints die route in Tyre uitkomt op misschien wel 300 routepunten en TT er maar 46 (of was het 42?) mag hebben.
Je kan dan aangeven dat het aantal routepunten gereduceerd moeten worden naar het toegestane aantal en Tyre kiest dan vanzelf welke punten blijven staan om de route gelijk te houden maar in de praktijk zal deze toch wat afwijken en hoeveel is afhankelijk van de instellingen van de TT.

Ander ding is dat als je een routepunt mist dat Garmin als het volgende punt dichterbij is die meteen a;s volgende punt neemt en anders na een stuk of 2 pogingen je naar de gemiste te leiden alsnog iets heeft van "dan niet" en bij TT moet je die handmatig verwijderen om deze over te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij TT Rider kun je een gemist waypoint met een sneltoets heel makkelijk overslaan. Routes uitwisselen tussen Garmin en TT gaat altijd mis. Ligt oa aan kaartversies, programmaversies, instellingen (kortste of snelste route; wel of geen verharde wegen etc.).. Ik heb nog nooit meegemaakt dat beide routes bij uitwisselen exact gelijk zijn. Ik begin er dus niet meer aan om dat te proberen.

aangepast door Epi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem met routes van de Garmin naar TT is dat als je bij Garmin een route maakt met zeg maar 30 waypoints die route in Tyre uitkomt op misschien wel 300 routepunten en TT er maar 46 (of was het 42?) mag hebben.

Je kan dan aangeven dat het aantal routepunten gereduceerd moeten worden naar het toegestane aantal en Tyre kiest dan vanzelf welke punten blijven staan om de route gelijk te houden maar in de praktijk zal deze toch wat afwijken en hoeveel is afhankelijk van de instellingen van de TT.

Ander ding is dat als je een routepunt mist dat Garmin als het volgende punt dichterbij is die meteen a;s volgende punt neemt en anders na een stuk of 2 pogingen je naar de gemiste te leiden alsnog iets heeft van "dan niet" en bij TT moet je die handmatig verwijderen om deze over te slaan.

Als je in Basecamp of MS een route maakt bestaat die meestal ( als je het goed doet ) uit 2 of 3 waypoints ( begin en eindpunt en pauze punt) Deze punten doe je zeker aan. Om te voorkomen dat je route verandert bij een herberekening voeg je routepunten in. Wil je de route delen met je maten of organiseer je een toertocht en geef je de route aan derden dan voeg per route per dagdeel tenminste 5 tussen of route punten in. In Nederland waar veel wegen zijn dus ook veel alternatieven bij herberekeing dan is het raadzaam nog meer tussenpunten toe te voegen. 5 per 50 km route is dan een minimum.

 

In basecamp kun je kiezen of de tussen punten gemist mogen worden. Als je waypoints gebruik in routes dan loop je snel tegen beperkingen van de GPS aan. Maak je de routes met route punten dan zijn de mogelijkheden bijna oneindig.

 

Bij conversie van en Garmin route naar ITN loop je snel tegen de 30 tussen punten die een TT aan kan. FF puzzelen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een waypoint niet hetzelfde als een routepunt?
In mijn voorbeeld bedoel ik dat als ik een route plan door een stuk of 30 punten aan te klikken (routeounten/waypoints) en dan zijn het er in Tyre vele malen meer die teruggebracht moeten worden naar ik dacht 46.

Op mijn forum plaats ik ook altijd een conversie van de route maar zet er wel bij dat die af kan wijken, ook al een paar keer gehad dat de conversie ineens tegen de richting in ging maar meestal zijn ze grofweg wel hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat is de truc. Een waypoint is geen routepunt. Een waypoint heeft een hogere prioriteit. Een waypoint maak je met de waypoint knop. Een routepunt maak je als je de route verlegd in de "elastiekje mode"

 

De zumo 350 is nogal kritisch met waypoints. De oudere toestellen gaan er flexibeler mee om in een route.

 

Aanbeveling is wel geen route opbouwen met wayoints.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan bedoel ik routepunten.
Als ik het goed begrijp moet ik de start en het eind als waypoint zien en alles wat ik vanaf het begin aanklik om de route mee uit te zetten (met het elastiekje zoals je het noemt) is dan een routepunt en als ik er onderweg 1 aanpas voor bijv. een tussenstop dan is dat weer een waypoint?
Blijft een feit dat ik een route heb met 30 klikjes dat er in Tyre na importeren veel meer zijn.

Even ter illustratie:
Deze Garmin route in Mapsource (nog geen vrede gesloten met Basecamp) heeft 49 routepunten en 2 waypoints (begin en einde).
post-3441-0-92304400-1358712335_thumb.jpg

Bij importeren in Tyre komt deze melding.
post-3441-0-60994900-1358712336_thumb.jpg

Als je op "OK" klikt wordt het teveel vanzef teruggebracht.

Op dit voorbeeld is te zien dat die 49 + 2 ineens 596 + 2 is... nou niet +2 maar het begin is hetzelfde als het einde.
post-3441-0-63773500-1358712337_thumb.jpg

Als we het even houden op die 46 punten die TT mag hebben dan moet in dit voorbeeld 550 van die punten verwijderd worden dus ook 550 mogelijkheden waar het mis kan gaan en minimaal 2 punten waar het mis ZAL gaan :P
Tel daar nog eens de mogelijke verschillen in kaartmateriaal en instellingen van het apparaat op en het is een wonder dat het meestal nog redelijk uitkomt.
Verder geeft het ook wel de beperking van een TT weer want je moet selectief en creatief zijn met je punten om tot de gewenste route te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray,

 

Als mapsource ter beschikking is zou ik nooooooooit tyre als tussenstap nemen.

Via mapsource exporteren naar GPX en dan converteren via ITN converter, zie hier http://www.benichou-software.com/ dan ben je al veel eerder bij je doel.

Dat programma splitst een wat grotere route ook al in moten en als je dat nu meteen neemt/plant als rook- plas- of koffiepauze kom je er goed mee weg.

Je ziet ook dat Tyre er op jouw route al 2 keer mee in de fout gaat door een heen- en terugje van te maken.

Altijd als laatste de route even bekijken in de TT of er nog rare lusjes in zitten, dat moet wel om de door jou aangegeven kaartverschillen en de daaruit komende fouten weg te kunnen werken maar dat kan in TT dan zelf.

 

 

Gr newie

aangepast door newie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen ms heb je meer opties om een route juist te laten lopen. Vermijd snelwegen en de optie kies kortste route (tussen de routepunten of waypoints) binnen b c heb je nog meer instelling binnen de profielen. De tt heeft minder onderscheid tussen de wegen soorten. Het is veel meer van punt naar punt navigatie. Niet zo geavanceerd. Daarom heb je bij tt ook zoveel tussen punten nodig om een rondrit te maken. De e tt wil altijd zo snel mogelijk naar het volgende punt. Garmin mits goed ingesteld doet dat echt veel beter. Maar smaken verschillen. :tease:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...