Spring naar inhoud


Foto

Voorvork keerringen vervangen


  • Log in om te reageren
32 reacties op dit topic

#1 Tuxracer

Tuxracer

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 119 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Wageningen
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 01 februari 2013 - 19:13

Hallo,

 

Ik ga mijn voorvork oliekeerringen vervangen, lekt aan olie aan een kant. Heb mijn WPHB en diverse andere info bekeken, maar nu vraag ik mij af of het nodig is om ook de demper uit de onderpoot te halen ? Handboek suggereert van wel, maar het lijkt mij dat die ook kan blijven zitten ? Ik haal liever niet meer uit elkaar dan nodig is, of is er een goede reden om het wel te doen ?



#2 Dutchgixxer

Dutchgixxer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2671 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Friesland
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 01 februari 2013 - 19:41

De oude afdichting moet uit de poot. Zonder demontage van de inbus onder in de buiten poot is het zeer lastig de keerring te verwijderen.



#3 VFoRever

VFoRever

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4462 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noorden
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 01 februari 2013 - 19:45

Ook altijd goed de boel even te inspecteren, schoon te maken en nieuwe olie erin te doen. Als je eea toch gedemonteerd hebt is het helemaal niet zoveel extra werk en werkt bovendien makkelijker.



#4 Essers_68

Essers_68

    VFR 100.000 bikkel

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 464 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Kop van Noord Holland- Hippolytushoef
  • Interesses:VFR- Vliegen (werk) - Vissen(Karper) -Vakantie (ik hou van V-vorm)
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Meerkleurig

Geplaatst 01 februari 2013 - 20:01

Voor de echte handigerds, voorzichtig met dunne schroevendraaier met haakje schuin in keerring prikken en dan zo omhoog duwen.

Let wel op dat het voorzichtig gebeurd zodat je de vorkpoot niet beschadigt, maar verder peuleschil om te doen en keerring is met 30 minuten incl. demontage/montage weer klaar.

 

Groeten

Lex


Bewerkt door Essers_68, 01 februari 2013 - 20:03.


#5 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11205 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 01 februari 2013 - 20:41

Dat is in mijn ogen half werk doen.

De poot lekt olie en je weet nooit hoeveel er mist dus er moet olie bij.
Niet te vergeten dat deze olie ook wel eens vervangen moet worden, na een paar jaar is het een vieze drab wat stinkt als een rotte bunzing.
Als je toch de poot eruit hebt maak 'm dan meteen goed schoon en doe er verse olie in met eventueel de luchtkamer aanpassing.



#6 Dutchgixxer

Dutchgixxer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2671 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Friesland
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 01 februari 2013 - 20:56

Ja half werk en gepruts. De ringen kunnen echt goed vast zitten.



#7 Tuxracer

Tuxracer

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 119 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Wageningen
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 01 februari 2013 - 21:37

OK, dan is het zo ongeveer als ik dacht, het is niet perse nodig maar misschien handiger werken. De olie ga ik ook vernieuwen maar daarvoor kan die demper toch ook gewoon blijven zitten. Ik zie ook nog niet helemaal hoe het verwijderen van de demper het verwijderen van de keerring gaat vergemakkelijken, aangezien de ring aan de buitenkant van de binnenpoot zit, en de demper aan de binnenkant. Of kan de binnenpoot er uit voordat de keerring eruit gaat ? Hoe dan ook, ik zal kijken hoe ik het ga doen, misschien inderdaad wel goed om de boel eens te demonteren en kijken hoe het eruit ziet.



#8 Dutchgixxer

Dutchgixxer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2671 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Friesland
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 01 februari 2013 - 22:31

Verwijder de stofhoes. Verwijder de circlip. Verwijder de inbus onder uit de buiten poot. Hamer met de buitenpoot de keerring uit de buitenpoot. Spoel de zaak met diesel. Een nacht wachten dan monteren in omgekeerde volgorde. 



#9 Essers_68

Essers_68

    VFR 100.000 bikkel

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 464 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Kop van Noord Holland- Hippolytushoef
  • Interesses:VFR- Vliegen (werk) - Vissen(Karper) -Vakantie (ik hou van V-vorm)
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Meerkleurig

Geplaatst 02 februari 2013 - 09:05

Niet te vergeten dat deze olie ook wel eens vervangen moet worden, na een paar jaar is het een vieze drab wat stinkt als een rotte bunzing.


Trek eens na een week olie verversen in de vorkpoot de top cap eraf, juist. Dezelfde bunzing geur komt je dan ook al tegemoet. Dat zegt niks over de kwaliteit van de voorvorkolie.
Wel een goed argument heb je wanneer je zoals je zelf al zegt; je weet niet hoeveel olie je mist. Maar ook dat is te meten.
 
Ik weet het, ik schop meteen de oude deur weer in.
Hoe denk je dat het bij de dealert gebeurd (let op, niet bij allemaal, ik ga ze niet allemaal over 1 kam scheren).
De werkwijze die ik heb aangehaald is alleen toepasbaar wanneer je weet wat je doet en de ervaring in hebt (maar die krijg je vanzelf wanneer je het maar vaak genoeg doet), aftappen, spoelen en schoonmaken zou volledig in de gemonteerde voorvork  toestand gedaan kunnen worden. De vervuiling die je gaandeweg tegenkomt gaat bepalen in hoeverre mate de vork verder gedemonteerd gaat worden en inderdaad of de keerring er wel extern uit wil. Soms kan deze inderdaad goed vast zitten zoals ook Dutchgixxer al aangaf. Maar die keren kan ik maar op 1 hand tellen dat ik dat op de brug ben tegen gekomen, en dan gaat het hier om oudere modellen uit de CB series welke vreselijk vast konden gaan zitten.
 
groeten
Lex

Bewerkt door Arno71, 02 februari 2013 - 09:58.
Lege quote verwijderd


#10 Tuxracer

Tuxracer

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 119 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Wageningen
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 02 februari 2013 - 16:51

Dames en heren,

 

Ik heb geprobeerd de inbus aan de onderkant los te krijgen, maar dat gaat vooralsnog niet, zit muurvast. Als ik nog harder draai gaat de kop van de bout kapot, en ben ik nog verder van huis. Luchtgereedschap heb ik helaas niet.

 

Even voor de duidelijkheid, want ik snap het nog niet helemaal. Ik heb de veer e.d. verwijderd en de olie eruit laten lopen. Vervolgens de stofkap en de borgring verwijderd, geen probleem.

 

De glijbuis/binnenpoot moet nu met keerring en al uit de buitenpoot kunnen toch ? Gewoon een kwestie van hard genoeg trekken/rukken ? Dit heeft verder niets te maken met het al dan niet verwijderen van de inbus/demper toch, of wel ?



#11 V4 Rosso

V4 Rosso

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2534 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:midden
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 02 februari 2013 - 17:03

De borgring is er om de keerring op z´n plek te houden, niet de gehele binnenpoot. Zolang de dempercartridge aan de onderpoot vastzit zal de vork niet uit elkaar vallen.

#12 Tuxracer

Tuxracer

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 119 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Wageningen
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 02 februari 2013 - 17:30

De borgring is er om de keerring op z´n plek te houden, niet de gehele binnenpoot. Zolang de dempercartridge aan de onderpoot vastzit zal de vork niet uit elkaar vallen.

 

OK, dat was me nog niet helemaal duidelijk, snapte niet hoe dat dan aan elkaar vast zit. Heb de tekening nog eens bestudeerd, en nu snap ik het geloof ik wel, er zit een terugslagveer tussen de onderkant van de binnenpoot en de bovenkant van de dempergroep waardoor de binnenpoot er niet uit kan. Altijd moeilijk van tekening te zien hoe het precies in elkaar zit.

 

Dan toch maar proberen om de inbus los te krijgen...



#13 koekum

koekum

    Ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 431 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Interesses:Wa denkte zelluf?
  • Ik heb diverse VFR's
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 02 februari 2013 - 17:36

 Hij zit bij jou vast (misschien loctite) maar meestal is het probleem dat de demper aan de binnenkant meedraait.

In dat geval de veer en dop terug monteren.



#14 Arno71

Arno71

    There is more than meets the eye!

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6056 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:93551CA
  • Interesses:SUP, MTB, VFR, Ski, Metal, F-35, reizen, foto/gopro.... etc.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 02 februari 2013 - 17:53

Quote probleempje verwijderd, topic opgeschoont.



#15 Dutchgixxer

Dutchgixxer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2671 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Friesland
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 02 februari 2013 - 20:20

Een lucht sleutel met een 8mm inbus zou de klus moeten klaren..




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers