Ga naar inhoud

Gear Indicator , zoals verzocht


Stefan666
 Delen

Aanbevolen berichten

Foto's zullen wat later worden ingevoegd, als het spel compleet is.

 

Typen gear indicator , http://www.ebay.com/itm/Hot-Super-Thin-6-Speed-Universal-Digital-Neutral-Gear-Indicator-for-Motorcycle-/321032808856?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item4abf0be998&vxp=mtr

 

Oftewel, voor een euro of 25 een universele indicator, als je te lui bent om te tellen.

Werkt met een magneet, en 2 contactjes + wat bedrading.

 

gearindicator.jpg

 

1) Split af van de kabelboom van de indicator, de + , - en witte draad ( neutraal = wit )

2) Laat de rest je chassis volgen zo ver mogelijk richting schakelpendaal.

 

gear1s.jpg

 

* Sluit nu de + en - aan, heb het zelf op de verlichting aangesloten , had hier al stekkertjes gelegd voor

m'n spiegel verlichting.

 

Nu opletten..

NIET de + kabel gebruiken van je neutraal lampje, er zit een af-Honda diode ergens tussen, wat het kastje niet slikt.

Het makkelijkste is om de directe draad van je neutraal-schakelaar te gebruiken, dat is het plugje wat nét onder je olie pijlstok zit.

( kan niet missen , zit er maar 1 )

 

neutralswitch.jpg

 

Verbind deze nu met de witte draad onder je dashboard.

 

* LET OP, Meneer Honda heeft hier altijd een + op staan, dus even opletten met aansluiten.

 

***

 

Nu word het leven pas echt interessant, aangezien onze vfr geen schakel stang heeft, maar een pedaal recht op de bak.

 

 

 

gear5.jpg

 

Met een beetje buigen, kan je het er zo uit laten zien, let op dat je niet je pedaal blokkeert met maximale uitslag, echt veel

speling of opties heb je niet.

 

 

Het Sensor plaatje... stukje aluminium ( geen metaal, houden magneet contactjes niet zo van )

Paar korte m3 schroefjes hebben is wel handig. zitten er niet bij

 

gear4z.jpg

 

 

gear1eo.jpg

 

En het hele spel, nog even geen afdek kapje erop voor trouble shooting.

 

gear3.jpg

 

Eyyy, doet t !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En het kant-en-klaar product

( let op, de 0 blijft even hangen door het lage stuur voltage, dit gebeurt niet tijdens rijden, maarja.. had nu eenmaal even

geen hand over om ook nog gas te geven tijdens het filmpje opnemen )

aangepast door Stefan666
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Q&A:

 

Q: Waarom niet permanent aan, maar schakel je over de verlichting.

A: Simpel, mocht het lowtech kastje in de war raken, kan je hem resetten met je lichten aan/uit te zetten.

 

Q: Mijn gearindicator gaat niet in z'n 0 / neutraal !!!

A: Goed lezen... niet via dashboard lampje schakelen, maar via de schakelaar zelf. ( zie plaatje )

 

Q: Die rotdraadjes zijn bijna niet te solderen , en ... ze breken...

A: Kalm blijven, het is allemaal nogal fijn gebouwd, gebruik een fijn-elektronica soldeerbout, niet een grove

bak-en-braad slee.

 

Q: Inbouw tijd ?

A: Lukt in een dag wel als je wilt, je bent meer tijd kwijt met solderen en draden wegwerken als wat anders.

Doe het niet op een woensdag middag als je donderdag ochtend naar je werk wilt rijden, ga je niet halen.

 

Q: Ik ben het proberen, maar hij gaat traag terug in z'n 0 stand

A: Klopt, maak een beetje toeren, het kastje heeft behoorlijk stuur voltage nodig om op 0 te gaan.

( hey, 25 euro... perfectie bestaat niet )

 

Q: Je magneet, heb je met tape én een klein t-wrapje vastgezet...

A: Klopt, dubbel genaaid houd beter.. En het t-wrapje is ook een afstand - houder.

 

Q: Hij vergeet af en toe van z'n 1 naar de 2 te gaan... shit ! wat nu..

A: Oplossing 1.. tel gewoon +1 :)

Oplossing 2... meer gas geven, slak... Nee, even zonder grappen.. het setje is gevoelig voor

lagere voltage.. een directe accu-aansluiting zou een beter resultaat moeten geven ( gaat nog getest worden.. ooit )

aangepast door Stefan666
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt het aan mij, of is er niks te zien? :scratchchin:

Naar mijn weten kon er enkel een gear indicator worden gemonteerd op een digitaal dashbord, ik ben benieuwd.

Ik volg het verloop ervan.

 

 

groeten

Lex

aangepast door Essers_68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's zullen wat later worden ingevoegd, als het spel compleet is.

- word vervolgd -

 

Geduld Lex ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stukje al geupdate, kon geen plaatjes meer schieten van het mechanisme,

word voor de volgende ronde.

 

Lex, juist niet, deze kits zijn voor oude fietsen bedoeld, worden ook op quads gebruikt trouwens.

In het kort, heb het al werkend op een rc36/1 , alleen nog aan het afwerken en wat foto'tjes schieten

voor een betere how-to.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlakbij je schakelpook ? meen mij te herinneren dat jij ook je jiffykapje eraf trapte , dus ben nu wel erg benieuwd maar we gaan het volgen ^_^

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We blijven bij de les. :popcorn:

Kan een leuke gadget zijn, alhoewel ik nog steeds mijn schoolgeld niet hoef terug te vragen :yes::357:

Voor €25,- is het wel nice. High Five.

 

groeten

Lex

aangepast door Essers_68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet ook lukken teake, heb er zelf voor gekozen om het zo te doen, om makkelijk erbij te kunnen

( en was te bedonderd om m'n onderkap er af te halen )

 

De indicator had wel zo zo'n prijs, gloeiende gloeiende gloeiende, m'n 200l afgewerkte oliedrum is leeg !!! schuur is koud !!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, join the club!

 

Ik ben deze middag ff lekker de carberateurs weer even om te zetten, maar ik heb wel een lekker draaiende electrische kacheltje achter mijn rug om de boel warm te houden. :yes:

Wel zo prettig, anders wordt je er niet vrolijk van.

 

Groeten

Lex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me wel een handig en leuk hebbedingetje.

Ik ga hier ook maar eens over bakkeleien.

 

groeten

Lex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels al stevig getest, werk best prima zeg maar.

 

Let op, af en toe wil die wel eens de tel kwijtraken ( perfectie bestaat niet ;p )

Al heb ik wel een idee hoe dat komt, het setje is nogal gevoelig voor voltage voeding,

een condensator of een aansluiting direct op de accu zou dit vermoedelijk oplossen.

( voor de volgende keer als de kappen open gaan )

 

Vooral op lagere toeren ( laag voltage / lage versnelling ) .. ben nu eenmaal nog niet zo'n wheely-koning , vergeet ie

wel eens een telling, in combinatie met de verlichting die al aanstaat , zo staat het bij mij geschakeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...