Spring naar inhoud


Foto

motor wordt erg warm


  • Log in om te reageren
30 reacties op dit topic

#1 MCM

MCM

    Beginnende rijder

  • Inactief
  • 9 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Amsterdam
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 05 maart 2013 - 20:22

Dag mederijders, 

 

Ik heb gezocht in het forum en heb geen antwoordt kunnen vinden. Mijn excuses als ik een soortgelijk topic heb gemist. 

 

Tijdens mijn laatste rit zag ik op de teller dat de hitte van de motor boven de 90 graden uitkwam . 

Ik ben even later aan de kant gestopt, en heb de motor laten draaien om te kijken of het richting de 100 graden zou stijgen .

Even later was de temperatuur 103 graden , toen heb ik de motor maar uitgezet. 

Ik vraag mij af of dit normaal is , zou de koelingsfan en radiator de motor niet onder een bepaald aantal graden houden ? Zoals bij de auto ?

 

 

het gaat om een vfr uit '99 


Bewerkt door MCM, 05 maart 2013 - 20:22.


#2 Jacco76

Jacco76

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gem. Voorst
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 05 maart 2013 - 20:25

Temperatuur is niets mee.

Bij, ik meen, 106 graden moet je fan aangaan.

 

Door te stoppen en stationair te laten draaien, dus geen rijwind dus geen koeling loopt ie dus verder op.

 

Dit was zeker tijdens rijden in de stad?

Zo ja, volledig normaal. Ga je daarna weer een stukje rijden, buiten de stad, zakt ie vanzelf weer.



#3 ribus

ribus

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 880 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:elden
  • Interesses:toeren op de viffer
    beetje sleutelen aan van alles en nog wat.
    ontspannen achter mijn karperhengels.
    en niet te vergeten KOFFIE.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 05 maart 2013 - 20:27

hey mcm 

bij jou versie gaat de ven pas aan rond de 103.

als je langere tijd in de 1 of de 2 met aardig toeren hebt gereden dan word hij idd warmer door het ontbreken van de rijwind.

bij stilstand stationair dan kan die ook wel dik over de 100 gaan.



#4 ribus

ribus

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 880 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:elden
  • Interesses:toeren op de viffer
    beetje sleutelen aan van alles en nog wat.
    ontspannen achter mijn karperhengels.
    en niet te vergeten KOFFIE.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 05 maart 2013 - 20:28

nou ja dik   niet veel verder als 103

en jacco was me voor


Bewerkt door ribus, 05 maart 2013 - 20:28.


#5 MCM

MCM

    Beginnende rijder

  • Inactief
  • 9 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Amsterdam
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 05 maart 2013 - 20:36

Nou ik ben opgelucht om dit te horen. Het was inderdaad in de stad, en het moment dat ik weer wegreed zakte het temperatuur weer naar normaal . 

 

Dank u .!



#6 Antoine

Antoine

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1265 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Den Haag
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 05 maart 2013 - 20:37

Inderdaad geen reden om je zorgen te maken. Mijn 800 deed dit vooral als ik door het centrum van Amsterdam reed. Wat wel goed is om even testen: laat de temperatuur even oplopen tot meer dan 105 graden. Dan hoor je de fan aanslaan. Als dat zo is, geen problemen. Zo niet, even controleren of je fan het wel doet. Niet te missen overigens qua geluid. Als je fan gewoon aanslaat kun je lekker doorrijden. Anders moet je even kijken naar je fan en/of sensor. 



#7 MCM

MCM

    Beginnende rijder

  • Inactief
  • 9 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Amsterdam
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 05 maart 2013 - 20:53

Ik zal het de eerst volgende keer uitproberen . fingers crossed 



#8 Eric

Eric

    Voorzitter

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4628 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Lingewaard
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 05 maart 2013 - 21:11

Straks is het zomer. Met 35 graden buitentemperatuur in de file wordt ie nog een beetje warmer. Volgens het werkplaatshandboek zou ie tot 120 graden kunnen oplopen. Daarna schakelt beveiliging in en stopt de motor er mee. Bij mij is ie nog nooit zo hoog opgelopen maar 110 komt in de file echt wel voor. No worries dus bij de jouwe

#9 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12677 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 05 maart 2013 - 21:18

Op vakantie heb ik in buitentemperaturen boven de 40 graden gereden en zelfs toen werd hij niet te warm.

Hoger dan 110 heb ik hem toen niet gezien.

VFRikus



#10 Eric

Eric

    Voorzitter

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4628 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Lingewaard
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 05 maart 2013 - 21:26

Ik moet inderdaad zeggen dat ik vorig jaar het koelsysteem heb gereinigd en vloestof heb ververst. Daarna heb ik hem ook niet meer boven 110 gezien. Dat realiseer ik me nu je dat zo zegt VFRikus.......



#11 ribus

ribus

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 880 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:elden
  • Interesses:toeren op de viffer
    beetje sleutelen aan van alles en nog wat.
    ontspannen achter mijn karperhengels.
    en niet te vergeten KOFFIE.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 05 maart 2013 - 22:33

en waar heeft epi dat mee gedaan??



#12 Eric

Eric

    Voorzitter

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4628 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Lingewaard
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 05 maart 2013 - 22:54

Vermoedelijk de dure oplossing: met koelvloeistof.  Dus oude eruit, nieuwe erin, warm draaien en ontluchten, aftappen en weer nieuwe erin........



#13 lars

lars

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:pearl sunbeam white/graphite black

Geplaatst 05 maart 2013 - 23:17

De temperaturen die hier genoemd worden kloppen natuurlijk allemaal wel en het klinkt idd niet alsof er echt iets aan de hand is. Wat ik wel redelijk raar vind is dat het nu buiten net 15 graden is en de motor dan met zij het lichte rijwindkoeling toch zo heet word. Wat moet dat dan dadelijk worden als het dadelijk 30 buiten is.



#14 Rob@X-tour-R

Rob@X-tour-R

    Echte CT-rijder

  • Lid VFROC ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3617 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noord-Holland
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 05 maart 2013 - 23:52

Dan is je motor eerder op temperatuur. Je fan zal misschien iets vaker aanslaan, maar de eind-temperaturen zullen wel hetzelfde blijven. En je zal zelf meer zweten..... :-D

#15 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 06 maart 2013 - 00:09

Koeling bij een V blok is altijd net even wat lastiger, dan zetten ze er ook nog 2 kleinere koelers op achter een paar kappen en aan de zijkant.
Voordeel is wel dat de voorste bank meer rijwindkoeling krijgt maar achter blijft beschermd.
Maar eigenlijk zegt die temperatuur ook weinig want het is de koelwatertemperatuur en niet de olietemperatuur welke in principe een betere maatstaf is voor de "bedrijfstemperatuur".




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers