Spring naar inhoud


Foto

USB en 12 volt aansluiting


  • Log in om te reageren
5 reacties op dit topic

#1 Jeroen!

Jeroen!

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 118 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Leiden
  • Interesses:Taal en technologie
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 16 maart 2013 - 16:23

Om mijn TomTom, telefoon en zo af en toe een ander apparaat met sigarettenaanstekerplug te kunnen laden op de motor, wilde ik graag een aansluiting hiervoor maken onder mijn zadel. In de rommeldoos kwam ik een apparaatje tegen met zowel USB als drie sigarettenaanstekerpluggen (écht Hema).  Deze heeft echter geen aan/uit-schakelaar en zou dus op den duur mijn accu leegtrekken doordat het circuit en de led stroom blijven verbruiken. Daarom heb ik de schroevendraaier en soldeerbout ter hand genomen met het volgende resultaat.

 

Bijgevoegd Bestand  3-voudige-verdeler-met-usb-10.jpg   13,74K   23 downloads

Het bewuste apparaatje.

 

 

Bijgevoegd Bestand  WP_000042.jpg   53,85K   22 downloads

De USB aansluiting met circuit en de drie pluggen. De lange aan de linkerzijde is voor de oorspronkelijke aansteker, de rechter twee enkel voor verbruikers. Omdat ik niet meer rook kon de linker plaats maken voor de schakelaar :)

 

 

Bijgevoegd Bestand  WP_000044.jpg   22,53K   24 downloads

Het rubberen dopje heb ik hergebruikt voor de schakelaar; aardappelschilmesje erin en klemvast gezet.

 

 

Bijgevoegd Bestand  WP_000046.jpg   45,35K   18 downloads

Kabels verleggen, powerledje aansluiten en de schakelaar solderen.

 

 

Bijgevoegd Bestand  WP_000049.jpg   40,47K   22 downloads

Dichtschroeven en voila!

 

 

Bijgevoegd Bestand  WP_000053.jpg   60,86K   19 downloads

De testopstelling met de TomTom via een geknutseld kabeltje op de USB aansluiting, de oplader van de telefoon zit links. Drie brandende lampjes: het werkt!

 

 

Wat mij rest is het voetje op de VFR schroeven en de boel met een 10A zekering op de accu aansluiten.



#2 Jacco76

Jacco76

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gem. Voorst
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 16 maart 2013 - 16:28

Mooie oplossing. Heel veel plezier ermee.



#3 Arnold Lolkema

Arnold Lolkema

    Ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 419 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Almere / Flevoland
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 16 maart 2013 - 19:06

Waarom niet gewoon via het contact ?  :?



#4 dude-nl

dude-nl

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1216 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Waddinxveen
  • Interesses:Mijn zoontje Dylano
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 16 maart 2013 - 23:54

Dat is te makkelijk Arnold :)

Maar inderdaad, een schakel relais vanaf het contact op alle accesoires :)

Neemt niet weg dat het wel netjes is.

 

Mijn 12v (met usb 1A plug erin met daarop een ledje) staat altijd aan.

Toevallig vandaag na 5 of 6 maanden mijn motor voor het eerst gestart. Hij had wat moeite met de startmotor maar startte toch.

Kortom, het ledje en de winter hebben mijn accu niet leeg kunnen krijgen...



#5 Jeroen!

Jeroen!

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 118 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Leiden
  • Interesses:Taal en technologie
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 17 maart 2013 - 10:33

@Arnold, in eerste instantie wilde ik ook het contact gebruiken, maar daarmee verlies je de mogelijkheid een accessoire op te laden zonder je sleutels in het contact te laten. Op vakantie 's nachts m'n telefoon opladen zit er dus niet in. Vandaar deze enigszins omslachtige manier die iets meer vrijheid geeft.

@Dude, wat mooi dat je motor nog goed startte. Na een hoop accugerelateerde startproblemen op mijn vorige motor ben ik toch wat voorzichtiger geworden met kleine verbruikers :)

#6 V4hier

V4hier

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 532 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Capelle aan den IJssel
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 18 maart 2013 - 10:05

Netjes gemaakt! Ik heb het opgelost door het stekkertje van de acculader-aansluiting te gebruiken. Hierop kan ik de aangepaste TT-lader inpluggen, die onder het zadel zit. Is ook meteen gezekerd zo. Maar een schakelaar is beter natuurlijk.




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers