Ga naar inhoud

Koppeling klinkt wel heel degelijk


ENDTer
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is als je een redelijk hard "kloink" geluid hoort bij het schakelen? Maakt niet uit of je op of terug schakelt. Laatste onderhoud aan de koppeling is mij niet bekend, heb 'm afgelopen september overgenomen. In oktober wel de olie vervangen met mijn broer, die rijd al 20 jaar en heeft net zoveel motors gehad, dus ga er even vanuit dat de juiste olie er in zit.

 

km stand 80000

 

Of is dit gewoon pure degelijkheid die ik hoor?

 

Alvast bedankt voor je reactie.

 

Groet Ernst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het bij elke versnelling dezelfde "kloink" ? Ook bij een warme motor ?

Grijpt de koppeling goed aan ? Of slipt ie ?

Komt ie goed vrij ? Goede werking van de koppeling is nogal afhankelijk van de goede olie.

Zorg er voor dat je heel zeker weet dat de goede (merk)-olie er in zit. Er zijn hier veel ervaringsdeskundigen met VFR en de motor is erg gevoelig voor de goede olie.

Vaar niet blind op iemand met veel motor-ervaring.......vertrouw op iemand met viffer-ervaring......

Welke olie zit er in ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Eric,

 

Ik kan al je vragen bevestigend beantwoorden op die van het slippen na, dat doet ie niet. Het geluid maakte de koppeling ook al voordat we de olie vervingen, zal nog even uitzoeken wat er nu precies in zit. Gechecked = castrol power rs racing 10W50.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de versnelling elke keer een klonk geluid maakt, zou het kunnen dat de koppeling niet goed vrij komt. Dit kan komen door lucht in het hydraulisch systeem, lekkende hoofd of hulpcilinder of door een ingeslagen koppelingskorf.

 

Wat ook nog zou kunnen, is dat je teveel als een automobilist rijdt, oftewel je schakelt bij te lage toeren. laat de toeren lekker oplopen en dan lekker doorschakelen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ervaringen met Castrol in een VFR lopen uiteen maar schakelproblemen i.c.m. dit merk heb ik vaker gelezen.

Ik zweer bij Motorex top speed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen VFR750 specialist, maar ik meen dat 10w40 wordt aanbevolen.....

 

@Vroembert....daarom vroeg ik of de koppeling wel goed vrij komt....kan inderdaad ook aan probleempje in hydraulic liggen. Lucht of oude koppelingsvloeistof ?

Bij een "kloink"denk ik niet gelijk aan problemen met het koppelingshuis (bramen). Ik zou beginnen met andere olie en verversen van koppelingsvloeistof (als dat niet onlangs gebeurd is).

 

Maarja...wie ben ik.....(heb aardig wat motorervaring, maar ben geen technisch specialist)....

 

@Ray, ik heb goede ervaring met Kroon Expulsa

aangepast door Epi
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ervaringen met Castrol in een VFR lopen uiteen maar schakelproblemen i.c.m. dit merk heb ik vaker gelezen.

Ik zweer bij Motorex top speed.

De mijne gaat als een mes door de boter en die heeft al heel lang Castrol in het carter zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olie hoort inderdaad 10w40 te zijn, iets te dikke olie kan klevende koppelingsplaten tot gevolg hebben. Maar dat zou dan bij warme motor hogere buitentemperaturen geen probleem meer moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de versnelling elke keer een klonk geluid maakt, zou het kunnen dat de koppeling niet goed vrij komt. Dit kan komen door lucht in het hydraulisch systeem, lekkende hoofd of hulpcilinder of door een ingeslagen koppelingskorf.

 

Wat ook nog zou kunnen, is dat je teveel als een automobilist rijdt, oftewel je schakelt bij te lage toeren. laat de toeren lekker oplopen en dan lekker doorschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt misschien of het nu warm is maar dat komt alleen door het verschil met vorige week, dit is nog zeker geen temperatuur om de W50 probleemloos te laten zijn, omdat het een 10W50 is zou er juist bij koude motor geen verschil zijn maar bij warme motor moet je al richting de 40gr buitentemperatuur gaan of inderdaad aan "racing" doen en alles eruit halen op het circuit.

En als het echt goed was zou hij gaan als een warm mes in boter :39:
En weer serieus... dat is dus de reden dat ik schreef dat de ervaringen uiteen lopen, belangrijkste is dat het dus zeker geen uitzondering is dat Castrol wel voor problemen zorgt.

Het is natuurlijk jammer als je de toch al dure olie vervangt terwijl het niet nodig is terwijl er meerdere mogelijkheden zijn maar alle mogelijkheden nakijken en niet tot een oplossing komen omdat de olie niet genoemd is maakt een mens ook niet vrolijk want dat is volgens mij wel de makkelijkste.

@TS: als je die optie kiest denk er wal aan dat je mogelijk 2 keer kort achter elkaar moet vervangen, de nieuwe olie moet zich vermengen met de oude die achter is gebleven (en ook in de poriën van de koppelingsplaten) die met deze "flush" dan wel verdwijnt.

Meest vervelende is dat je tussen de wissels een stuk moet gaan rijden om de koppleingsplaten te "spoelen" :39:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Volgens mij kan ik olie, koppelingsvloeistof en lucht elimineren. Zal ik toch eens op zoek naar een lek of slijtage aan de platen. Wat betreft het rijden als een automobilist, zou kunnen, ben er al een tijdje af, maar ik heb het idee dat voor de hoge toeren hetzelfde geldt. Wat uk nog wel merk is dat de temperatuur van het blok amper oploopt met deze koude dagen. Dat zou dus kunnen schelen als ik het goed begrijp. Nog tips om bv de radiator makkelijk deels af te schermen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Temperatuur moet je je niet veel van aantrekken want de VFR staat niet bekend om het betrouwbaar aangeven want de koelwatertemperatuur en dan nog, deze temperatuur zegt ook niets over de olietemperatuur.

Waaruit trek je de conclusie dat je de olie kan uitsluiten?

Er is aangegeven dat je 10W40 moet hebben i.p.v. 10W50 welke dus meer geschikt is voor hoge temperaturen die we niet hebben.

Als je uitgaat van 1 positieve reactie met dit merk en mijn reactie dat ik meerdere gevallen heb gelezen die wel problemen hebben met dit merk die dan misschien (nog) niet hebben gereageerd in dit topic kan dus resulteren dat je veel aan het sleutelen komt terwijl het probleem mogelijk toch door de olie veroorzaakt wordt..

Ik heb dan zelf geen ervaring met Castrol maar dergelijke problemen heb ik wel zelf gehad bij gebruik van Bel-Ray in mijn vorige motor terwijl die het in de VFR wel prima deed.

Garantie geef ik natuurlijk niet want het blijft altijd lastig als er meerdere oplossingen kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray we waren denk ik tegelijk aan het tikken, onze berichten hebben elkaar gekruist. Zal het nog eens proberen met andere olie, alhoewel het voor verversen ook al zo was, maar wellicht lag het toen ook aan verkeerde olie of te oude olie, thnx

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de olie in het geval van Castrol RS weinig verkeerds kan doen.

Ik heb het in mijn 1ste en 2e 36-1 gehad zonder problemen gebruikt, en over een paar weken komt het ook in mijn huidige 36-1.

Loopt als een zonnetje op Castrol RS, en aan mijn ''ervaring'' kan het niet liggen, want dit is nog maar mijn derde RC36-1. :scratchchin:

 

Ik denk zelf dat @Vroembert het meest logische heeft aangehaald, en ik zou het in die hoek gaan zoeken.

 

groeten

Lex

aangepast door Essers_68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is natuurlijk slecht te bepalen van achter de laptop.......maar ik heb echt heel erg opmerkelijk grote verschillen gezien tussen " verkeerde" en "goede olie".

Bij Castrol zijn er verschillende ervaringen. Daar kom je dus maar op één manier achter.....iets anders proberen........

 

Mijn schoonzoon heeft een wat oudere ZZR. Dacht dat hii een koppelingsprobleem had....na verversen van de olie was het probleem over...

 

Maar ik zei eerder al....wie ben ik ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...