Ga naar inhoud

Hoe herken je een versleten ketting?


vfrtom
 Delen

Aanbevolen berichten

Hmm goede info hier!

Ik *denk* dit probleem ook wat te hebben, 'moeilijk schakelen' blijft natuurlijk iets relatiefs en gevoelsmatigs (zeker als het je eerste motor is, zoals in mijn geval).

 

Morgen maar eens de adviezen hier nalopen.

Wel een wedervraag op een van de advieden; 'versleten ketting', heeft iemand daar een goede link/info voor? Internet staat er natuurlijk vol mee, maar wat is nou waarheid? Hoe 'meet' je dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een versleten ketting kun je herkennen, doordat je hem een flink eind van het achtertandwiel kan trekken. Er zit dan teveel speling in de schakels. Ook kan een ketting flink ongelijk oprekken. Op het ene punt staat hij dan strak en op een ander punt heel slap. En bij slecht onderhoud kunnen schakels vast komen te zitten. Die herken je zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de de ketting op de juiste spanning is dan kan je bij het pijltje de ketting naar achteren los trekken als de ketting versleten is.
Test dit als dat niet zo is ook even op een paar andere plekken want zoals gezegd kan de ketting ook onregelmatig oprekken en/of het kettingwiel onregelmatig slijten en onrond worden (een enkele keer komt dat ook bij nieuwe kettingwielen voor dat deze onrond zijn).

post-3441-0-84542800-1366129172_thumb.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray, bedankt voor de info, net gechecked.

 

Wat is 'los trekken'? Als ik er stevig aan trek voel ik op de plek over de hele ketting wat speling, 0.5-1.5mm gok ik.

Toe aan nieuwe of los == echt los zodat je de tanden kan zien?

 

(sorry voor topic hijack, wellicht nieuwe thread)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook even naar je kettingwielen. M.a.w. versleten tanden.

 

Ploatje zegt soms meer, links nieuw rechts... gebruikt.

 

146-0010-hand-06-zoom.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je achterste kettingwiel er zo uitziet is de ketting ook wel aan vervanging toe.
Voorste kettingwiel is normaal eerder aan vervanging toe en bij die lijkt het dan wel of de tanden gebogen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...