Spring naar inhoud


Foto
- - - - -

VFR sound explained. (Uitleg van het typische V4 geluid van de VFR)


  • Log in om te reageren
13 reacties op dit topic

#1 Paliasco

Paliasco

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 672 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:omg. Rdam
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 21 april 2013 - 20:37

je moet er maar mee zitten...

 



#2 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1477 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 08 juni 2013 - 10:31

The Honda VFR V4 engine sound explained visually!!!!

Zelf vond ik het wel interessant. Nooit gerealiseerd dat die ontsteking van V4 zo vreemd verloopt.


Bewerkt door Arno71, 09 juni 2013 - 20:48.
2 topics samengevoegd.


#3 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12702 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 08 juni 2013 - 10:49

Mooie uitleg. Dan is het ook gelijk duidelijk waarom je moeilijk kan horen of er een cilinder niet mee doet.

VFRikus



#4 teake

teake

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2815 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Kampen
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 08 juni 2013 - 12:26

Mooi gedaan, en inderdaad duidelijk. Leuk!

#5 klokn

klokn

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 209 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente!
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 08 juni 2013 - 17:29

nice!



#6 Sjorske

Sjorske

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 180 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Tilburg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood/Zilver

Geplaatst 08 juni 2013 - 17:50

Echt apart! En erg herkenbaar! 

 

Eye opener! 



#7 Phr3ak

Phr3ak

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 757 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Apeldoorn
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 09 juni 2013 - 06:19

Grappig, nou weet ik dat gespin nog meer te waarderen van de orginele honda demper die ik er onder heb zitten !! :whistle:



#8 VFtRust

VFtRust

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 10 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Ede
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 09 juni 2013 - 14:14

Tof dat iemand dat zo helemaal uitwerkt! Geniaal!



#9 Arno71

Arno71

    There is more than meets the eye!

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6057 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:93551CA
  • Interesses:SUP, MTB, VFR, Ski, Metal, F-35, reizen, foto/gopro.... etc.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 09 juni 2013 - 20:41

Topic van Qwerc (Uitleg van het typische V4 geluid van de VFR) bij deze samen gevoegd met de reeds bestaande van Paliasco.

 

Thnx voor de hint Paliasco!



#10 JeFour

JeFour

    Zeer ervaren rijder

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 958 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Den Haag
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 10 juni 2013 - 08:19

Nooit bij stilgestaan hoe de combinatie van V-vorm, 4 cylinders en krukas precies eruit ziet en wat dat voor gevolgen voor de ontsteking heeft... Er boeiend om te zien.

 

En daarom is een V4 dus veel leuker dan een 4-in-lijn :lol:



#11 Jeroen!

Jeroen!

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 118 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Leiden
  • Interesses:Taal en technologie
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 10 juni 2013 - 09:51

Bijzonder hoe het blok een kwartslag achterloopt en later weer inhaalt, nooit beseft... Goed uitgewerkt en uitgelegd ook!



#12 Qwerc

Qwerc

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1477 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 10 juni 2013 - 21:54

Als ik er verder over nadenk.

De hoek van de V bepaald dus het timing verschuiving. In dit voorbeeld 90 graden.

Het typische geluid is dus direct gerelateerd aan de hoek van de V die de cilinders maken.

En dan veder redenerend is dus een boxermotor een hele bijzondere V motor.

 

Of... zeg ik vreemde dingen?


Bewerkt door Qwerc, 10 juni 2013 - 21:57.


#13 Paliasco

Paliasco

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 672 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:omg. Rdam
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 11 juni 2013 - 18:58

Er is verschil tussen een boxer en een 180gr V motor:

Bij een V-motor zitten 2 zuigers aan 1 kruktap, en bij een boxer heeft elke zuiger een eigen kruktap.

de 12 cilinder "boxer" uit de Porsche 917 was geen boxer, maar een 180gr V.

 

Een en ander natuurlijk afhankelijk van de definitie. Ik denk dat dit stamt uit het eerste patent op de boxer motor.



#14 VFRobert

VFRobert

    Ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 454 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zwolle
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 11 juni 2013 - 20:57

Leuk stukje.




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers