Spring naar inhoud

Foto

kaart update is beschikbaar 2014.10 NT en NTU

• Log in om te reageren
17 reacties op dit topic

#1 Dutchgixxer

Dutchgixxer

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2671 berichten
  • Geslacht:Man
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 03 juli 2013 - 11:03

City navigator 2014.10 beschikbaar via Express

Sinds gisteravond is de nieuwe City Navigator NT Europe 2014.10 beschikbaar.

Er zijn 2 versies, de NT en de NTU (U voor Unicode, toont ook Hebreeuwse en Cyrillische tekens). De NTU is voor de nieuwere generaties nuvi's en de zumo 340/350. De NT voor alle oudere generaties en Outdoor toestellen

De update verloopt via Garmin Express programma, de vervanger van het Garmin LifeTime Updater programma. Dit is even wennen, maar het werkt wel.

Als blijkt dat je GPS toestel voldoende ruimte heeft (zumo 340/350 bijvoorbeeld), krijg je de kaart niet op de computer. Echter dan kun je de installatie in Express herhalen via deze procedure, daarna staat de kaart ook op de computer en beschikbaar voor gebruik in Garmin BaseCamp.

Als blijkt dat je GPS te weinig geheugen heeft, krijg je de keuze voor een regio of om alles op de (micro)SD te zetten. In de meeste gevallen niet eigenwijs zijn en een regio kiezen. Wil je de kaart ook direct op de computer, even goed linksonder kijken en daar Toestel in Toestel+Computer veranderen.

Indien voordat je begint de microSD of SD in de GPS zit, zal Express deze herkennen en je direct de mogelijkheid geven om het op deze microSD kaart te plaatsen. Doe dat ook gewoon, dat is echt het makkelijkste!

Zeker bij oudere toestellen met een SD kaart, gebeurd het af en toe dat Express deze niet als een bruikbaar medium ziet, dat is dan jammer, meld dit vooral bij Garmin! Anders zal echt nooit veranderen (je kunt natuurlijk ook een nieuw toestel kopen icon_redface.gif )

Hoe krijg je daarna de Full West Europa wel op het toestel? Bij de meeste toestellen past er een microSD of SD kaartje in de GPS. Nadat de kaarten op de computer staan, start je het programma Garmin MapInstall (hoort bij BaseCamp of anders gratis downloaden) en geef aan dat je de hele kaart in de GPS wilt op de (micro)SD. Voorwaarde is wel dat de (micro)SD kaart in de GPS zit, anders zien MapInstall ze niet als combinatie en werkt het niet.

MapInstall kan niet de kaarten over GPS en (micro)SD verdelen! Dus alleen in de GPS of op de (micro)SD!
Tweede gevaar van deze methode dat bij toestellen zoals de zumo660 de snelwegborden niet meer getoond worden, omdat die niet op deze manier geladen kunnen worden. Dat lukt nooit met MapInstall, maar alleen als je Express gebruikt!

Wel oppassen, ik kom regelmatig zumo's tegen waarin alles intern is gezet, maar uiteindelijk is er geen tot nauwelijks vrije ruimte meer en gaat het toestel vol raken en daardoor niet meer goed functioneren, geen triplog opname meer, niet herkent aan de computer, geen route laden en importeren, etc, etc. Het programma JaVaWa Device Manager kan precies tonen hoeveel vrije ruimte er is en helpen op dit op te schonen. Wat ik meestal doe is gewoon de gmap3D.img verwijderen, hierin staan 3D gebouwen, is best groot en leuk in het centrum van een grote stad, maar verder niet veel toegevoegde waarde. Daarna is er voldoende ruimte om de zumo/nuvi weer goed te laten functioneren.

Wil je Express niet gebruiken, maar direct de oude (backup) methode, dan staan hier de MapUpdater programma's: http://www.mywaypoin...faq/artikel/239

( bericht gekopieerd van forum.gps.nl )

#2 Jacco76

Jacco76

VFR 100.000 bikkel

• Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5495 berichten
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 03 juli 2013 - 12:00

Bedankt Kerst voor deze melding en de uitgebreide beschrijving die je erbij gezet hebt.

Zal de mijne vanavond er even aanhangen.

#3 Antoine

Antoine

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1265 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 03 juli 2013 - 18:20

Op de MAC versie van Garmin Express is het m.i. nog steeds niet mogelijk om de computer ook te voorzien van een nieuwe kaart. Op mijn vorige Mac deed ik dit met LifetimeUpdater maar door aanschaf van een nieuwe Mac heb ik dit programma niet meer en het is ook niet te downloaden. Doe het nu maar via een (virtuele) Windows sessie waarna ik de kaart kopieer naar de Mac. Volgens het GPS forum werkt dit. Iemand nog een andere tip om dit handiger te doen?  

#4 Rob@X-tour-R

Rob@X-tour-R

Echte CT-rijder

• Lid VFROC ex-crew
  • 3619 berichten
  • Interesses:CT-club NL
  • Ik heb 'n VFR1200X

Geplaatst 03 juli 2013 - 19:54

Als het goed is moet je met de Express ook je Basecamp kunnen voorzien van een nieuwe kaart. Dat staat zelfs beschreven op de site van Garmin. Anders kun je sowieso geen routes meer plannen.

Ik ga het nog niet uitproberen omdat mijn Garmin Lifetime Map Updater 2.2.0.0 nog goed werkt en nu even de tijd er niet voor heb om dat "effe" te doen. Dit programma is niet meer beschikbaar.

Maar je kan het bestand: GarminMapUpdater_v4-5.0.dmg downloaden  wat TS ook al aangaf in de link onderaan in zijn bericht.

De namen van die bestanden lijken wel heel erg op elkaar.

#5 Antoine

Antoine

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1265 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 03 juli 2013 - 20:37

In de Mac versie van Garmin Express zit de optie om de kaart naar je computer te laden nog niet. Ik vond daar een topic over op het GPS forum. Tevens een link naar het bestand wat jij noemt. Daarmee lukte het uiteindelijk wel. Dus het werkt weer.  :yahoo:

#6 Jacco76

Jacco76

VFR 100.000 bikkel

• Forumlid ex-crew
  • 5495 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 03 juli 2013 - 20:40

En de update staat erop  :yahoo:

#7 teake

teake

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 2832 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 03 juli 2013 - 21:03

Bij loopt hij nu ook (hoop ik, ik heb hem op de zaak opgestart, en zal morgen zien of het gelukt is).

Kerst weer bedankt voor de alerte tip!

#8 Rob@X-tour-R

Rob@X-tour-R

Echte CT-rijder

• Lid VFROC ex-crew
  • 3619 berichten
  • Ik heb 'n VFR1200X

Geplaatst 03 juli 2013 - 21:22

In de Mac versie van Garmin Express zit de optie om de kaart naar je computer te laden nog niet. Ik vond daar een topic over op het GPS forum

Blijkbaar kan je de kaarten wel naar je computer zetten volgens de gps Expert:

Procedure volgen en klikken in de volgorde van de cijfers:

Bijgevoegd Bestand  k2ww.jpg   35,04K   26 downloads

Bijgevoegd Bestand  x9pc.jpg   55,38K   25 downloads

Bijgevoegd Bestand  l7v6.jpg   35,33K   25 downloads

Bijgevoegd Bestand  8ta1.jpg   28,65K   18 downloads

bron: http://forum.gps-exp...topic.php?t=811

Ga je dit proberen Antoine? Als het werkt dan ga ik ook over. :P

#9 Antoine

Antoine

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1265 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 03 juli 2013 - 21:47

Rob, dit zijn de schermafdrukken voor de Windows versie van Garmin Express waar het wel kan. De Mac versie wijkt iets af en mist de functionaliteit om de kaarten op de Mac te plaatsen. Wel heeft Garmin ondertussen Lifetimeupdater voor de Mac van de site gehaald. Met het programma mapupdater waar je naar linkte lukt het dan wel. En zolang Lifetimeupdater blijft werken, kun je daarmee ook je Mac ook voorzien van de juiste kaart. Hopelijk wordt dit rechtgezet in de volgende versie van Garmin Express voor de Mac.
Als je oplossing werkt, zou ik wachten.

#10 Roodrunner

Roodrunner

Vaker hier dan op de VFR

• Motorator
  • 4793 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 03 juli 2013 - 21:48

Ik wacht wel op de reacties :D Moet zo langzamerhand weer eens updaten. Ergens volgende maand lijkt me vroeg genoeg. Zal het dan via jouw methode doen, Rob. Als je zoveel geduld hebt...... :D

Ben overigens benieuwd wat voor zooitje ze van de N33 maken.... (wordt vanaf Assen tot de Eemshaven verdubbeld met o.a. klaverbladen in Veendam en bij de kruising met de A7. Daar wordt nu ook een viaduct verwijderd, er moet een extra gat in een spoorviaduct komen en er moet iets geregeld worden met 2 bruggen over het Winschoterdiep :D)

Ik krijg dus een klaverblad op 2 km van mijn huis :D

#11 Rob@X-tour-R

Rob@X-tour-R

Echte CT-rijder

• Lid VFROC ex-crew
  • 3619 berichten
  • Ik heb 'n VFR1200X

Geplaatst 03 juli 2013 - 22:29

Aan dat laatste plaatje zag ik ook dat het voor de Windows versie was en hoopte dat het qua werking voor de Mac hetzelfde was. Dan wachten nog maar even af, Antoine.

Ik hoop dat je je huis nog terug vindt Kars, met zo veel veranderende wegen om je huis. :-)

#12 teake

teake

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 2832 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 04 juli 2013 - 17:58

Haha, Claire had ook een stemupdate. Een rotonde noemt ze nu rondpunt.

enneh.... de brug in de N50 bij Ens/Ramspol is nog steeds niet bijgewerkt, ik steek het water nog steeds via de weilanden en de lucht over :-p

Bewerkt door teake, 04 juli 2013 - 18:36.

#13 Antoine

Antoine

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1265 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 04 juli 2013 - 20:12

Weer wat verder gekomen. Garmin Express voor de Mac ligt in de prullenbak. Ik heb een Zumo 600 waar de nieuwe kaart niet op het interne geheugen past. Geen probleem, 8 gig sd kaart erbij en klaar. Helaas kan de Mac versie van Garmin daar niet mee omgaan. Gevolg dat ik een volgepropt intern geheugen had en de melding dat de kaart niet was ontgrendeld. 

Drama. Windows versie erbij via de Parallels virtualisatie. En werken binnen no time. Wellicht als Garmin voor de Mac een nieuwe versie van Express maakt, kijk ik erna. Tot die tijd gebruik ik wel de Windows variant. 

Overigens werkt Basecamp wel goed op de Mac. (zal wel een andere afdeling zijn ;-))

#14 Antoine

Antoine

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1265 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 10 juli 2013 - 21:35

Vandaag zakelijk ritje richting Gelderland gemaakt. De nieuwe kaarten werken prima. Tevens de nieuwe flitscamera's als POI toegevoegd. Weer helemaal b(l)ij.

#15 Arno71

Arno71

There is more than meets the eye!

• Motorator
  • 6074 berichten
  • Interesses:SUP, MTB, VFR, Ski, Metal, F-35, reizen, foto/gopro.... etc.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 14 juli 2013 - 09:01

Offtopic reacties gerelateerd aan de flitser mania verwijderd incl verwijzing naar download sites.
Het is niet de bedoeling hier een publiekelijk zichtbaar platform te creëren met links naar download sites.

Als de nood desondanks hoog is, gebruik dan alternatieven om dit soort info te delen!

Verzoek het hier te beperken tot  kaart update is beschikbaar 2014.10 NT en NTU !!

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers