Ga naar inhoud

Vering afstellen VFR 1200 (standaardvering)


willianv
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik kreeg vandaag te horen dat mijn vering zowel voor als achter veel te slap staat.

Hoe kan ik deze stellen? Ik krijg mijn boekje niet gevonden, en ik ben er niet echt handig in.

 

Er staat een H en een S, wat kan ik het beste aanhouden? Een x-aantal slagen vanaf het eindpunt? En moet dat dan vanaf H of van af S?

 

Mijn achtervering heb ik een grote ronde knop waar H en S op staat. Ik krijg hier echter geen beweging in. Zie ik iets over het hoofd?

 

Alvast vriendelijk bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het instructieboekje staat het redelijk goed beschreven hoe je de instellingen kunt veranderen en wat de basis instelling zijn.

Ik heb een pdfje van het boekje. Geef me je mailadres per pb dan stuur ik hem wel door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat staat te slap?
De vering of de demping? En wie heeft dat gezegd?
Er wordt ontzettend veel gezegd/geschreven door mensen die zelf niet weten waar het over gaat, en dat zie je vooral bij vering en banden. Vandaar dat ik naar je bron vraag.

Voordat je zelf gaat experimenteren lijkt het mij handig om eerst te weten wie wat bedoeld heeft.....

 

Je kunt ook bij een van de veerspecialisten langsrijden. De meesten daarvan geven niet alleen advies, maar stellen hem ook nog eens gratis voor je af (zoals Hyperpro).

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Mijn achtervering heb ik een grote ronde knop waar H en S op staat. Ik krijg hier echter geen beweging in. Zie ik iets over het hoofd?

 

 

 

Die moet gewoon soepel kunnen draaien, wanneer hij vast zit is hij stuk, dat is helaas wel een bekende klacht bij de VFR1200F en X

Zit je nog binnen je 3 jaar garantie? Snel naar de dealer dan.

 

Die zwarte knop regelt de voorspanning btw. zgn. pre-load. Die gebruik je bv wanneer je iemand eens achterop meeneemt. Maar gebruikt de tip van Frank, rij eens langs een specialist, idd Hyperpro geeft goede adviezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

In ieder geval geen koffers aan de motor hangen en niet op zijn middenbok zetten,dan opnieuw proberen.Lukt het dan nog niet dan heb je een verstelknop die vast zit zoals wel meerdere onder ons gehad hebben.

Hoplelijk heb je nog garantie!

aangepast door MVG
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb inmiddels met Viffer gesproken en die heeft me e.e.a. uitgelegd. De knoop achter draait wel, maar gaat wel enigszins stroef.

 

V.w.b. de vering, ik vond deze zelf niet fijn staan en heb dit bij de dealer ook opgemerkt toen ik de software van de VFR liet updaten.

Van de dealer kreeg ik dan ook te horen dat de vering veel te slap stond, en dat de motor inderdaad sprong in de bochten.

 

Dat is dus de basis geweest van mijn vraag.

 

Inmiddels dus m.b.v. Viffer e.e.a. bijgesteld. Mocht ik nog niet tevreden zijn dan kan ik altijd nog langs hyperpro of rotech support om andere opties te bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op http://www.sportrider.com/suspension_settings/suspension/146_suggested_suspension_settings/honda.html staan enkele 'optimale' settings per motorfiets gegeven.

 

Maar settings zijn natuurlijk subjectief en ideaal voor degene die op een exemplaar van de genoemde motorfiets heeft gereden (Engelsman van 80 kg en 1,80 lang die van heul sportief rijden houdt en geen bagage meeneemt, en links rijdt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stuiterige achterzijde los je niet op door de veervoorspanning te veranderen. Het betekent wel dat je van de veervoorspanningsknop moet afblijven.

Stuiteren, of zoals hier beschreven wordt "springen in de bochten" kun je alleen verhelpen door de ingaande demping te verlagen.

Zie de topics in techniek over vering er maar eens op na.

 

Overigens wel een foute opmerking van de dealer "vering staat te slap" :( dit fenomen heeft niets met de veer op zichzelf te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ingaande demping is niet instelbaar bij de vfr1200. De uitgaande van de achterschokbreker is zwak. Moet je bijna dicht zetten. En je hebt gelijk, hoe meer veervoorspanning hoe meer de motor gaat springen. Tenzij je een goede rebounddemping hebt. Maar daar zit nu net het zwakke punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De link van bjauto geeft het volgende terug :

 

 

 

Front Preload Front Preload Damping Rear Preload Rear Preload Damping

VFR1200F ('10) 5/10 9mm of adjuster showing 6 clicks out 13 clicks in from full soft .75 turns out note:

 

Front Preload Front Preload Damping Rear Preload Rear Preload Damping

VFR1200F DCT ('10) 10/10 3 lines showing 5 clicks out 12 clicks out from full stiff 1.75 turns out

Dus als ik het goed begrepen heb,laat men voor bv een DCT type :

3 ringen zichtbaar vooraan aan beide zijden,en draait men de andere ring volledig in en keert dan 5 klikken terug.

Achteraan 12 klikken terug van volledig dicht (dus volledig naar rechts en dan 12 klikken terug naar links)

 

Dit had ik ook nog gevonden om sommige begrippen duidelijker te maken.....
moet alles ook een keer of 3 herlezen om het goed te begrijpen hoor :scratchchin:

 

http://www.motorvision.nl/tips/motorvisiontip11.html

aangepast door Paske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de rijhoogte te veranderen gaat de motor niet meer "springen" alleen de rijhoogte verandert. Als de motor te snel weer uitveerd moet de demping strakker worden gezet. Bij de VFR1200 kan alleen de rebound demping = uitgaande dempingen versteld worden.

 

Mijn ervaring is dat de voorvork voor standaard gebruik voldoen gedempt is, voldoen straf in te stellen is.

De achterzijde is bij boenderen snel onderdempt.

 

Draai aan de achterzijde de demping helelemaal dicht = rechts om dan een kwartslag open.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Afstelgevens volgens Hyperpro.

Meet de afstand tussen bv een punt bij je achterwielophanging en een punt terhoogte van je buddyzit.

Indien je nu op je motor gaat zitten mag t verschil 4 cm zijn. Dus gemeten afstand wordt 4 cm minder.

Is deze afstand meer dan draai je de stelknop naar rechts en minder naar links tot je je 4 cm verschil hebt.

Doe dit ook met passagier en of belading. Hou vast aan de 4 cm. Eenvoudig toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 jaren later...
Op 10-8-2013 om 10:08, frank_b zei:

 

Die moet gewoon soepel kunnen draaien, wanneer hij vast zit is hij stuk, dat is helaas wel een bekende klacht bij de VFR1200F en X

 

 

 

En de demping is dan uiteraard niet instelbaar, maar er is demping? Wat is de kostprijs van de herstelling wanneer hij vast zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de knop stel je de veervoorspanning bij in functie van het gewicht van passagiers en bagage. Dit staat los van de dempende werking van de achtershock. De ingaande demping kan je met een schroevendraaier nog wel instellen via een schroefje onderaan de demper. Je kan proberen om de draaiknop weer gangbaar te krijgen met kruipolie. Ondertussen is er ook een garage die de originele demper reviseert (Pols dacht ik, probeer een keer de zoekfunctie, geen idee wat het kost). De achtershock vervangen is ook niet zo'n grote klus en er worden er best wel wat tweedehands aangeboden, waarbij je dan natuurlijk wel zeker moet zijn dat ie werkt. Tot slot kan je bij een aantal bekende fabrikanten (Hyperpro, Wilbers, etc) terecht voor een nieuwe demper/veercombinatie, al dan niet met een knop voor de hoogteverstelling, maar dan heb je het al snel over 500 tot meer dan 1000 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...