Spring naar inhoud


Foto

Jippie ik ben aan de beurt ! Maar niet heus ......


  • Log in om te reageren
24 reacties op dit topic

#1 Yor

Yor

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 391 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noord Brabant
  • Interesses:Grote liefde voor Honda V4, Volvo's, Bull Terriers, Single Malt Whisky, motorrijden en alles wat daarmee te maken heeft.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 26 augustus 2013 - 20:13

Hallo allemaal,

Na diverse Viffers gehad te hebben en ook nog nooit een laadstroomprobleem gehad te hebben, ben ik nu aan de beurt geloof ik. Maar om zeker te zijn wat er aan de hand is en daarom niet zomaar onderdelen ga uitwisselen had ik graag jullie input.
Na een weekend Luxemburg met mijn maat, wilde mijn VFR800Fi 1999, na de laatste stop niet starten.
De accu was leeg. Ik heb toen de motor aangeduwd. Hij sloeg voorbeeldig aan en heeft de laatste anderhalf uur als een zonnetje gelopen. Ik heb de motor in de garage gezet en de volgende dag gestart.
Sloeg meteen aan zoals ik gewend ben. Vandaag heb ik mijn digitale multimeter ter hand genomen, en dit was het resultaat:

Contact uit : 12.06 volt na 1 minuut : 12.06 volt
Contact aan : 11.99 volt na 1 minuut : 11.94 volt
Licht aan : 11.48 volt na 1 minuut : 11.42 volt
Motor loopt licht uit : 12.60 volt na 1minuut : 12.60 volt
Motor loopt licht aan : 12.20 volt na 1 minuut: 11.60 volt

Met verhoogd toerental liep het voltage nauwelijks op.
De motor heeft maar een paar minuten gelopen en de SR werd zo heet dat deze niet vast te houden was.

Mijn conclusie: het voltage van de accu met contact uit is aan de lage kant. Dit kan verklaard worden omdat de accu nauwelijks tot niet wordt opgeladen. Doordat de accu een lage lading heeft en dus zwak is loopt het voltage snel terug met het contact en licht aan.
Ik denk dat de dynamo wel stroom levert omdat het voltage oploopt als de motor loopt. En dat de SR erg heet wordt als de motor loopt.

Dus denk ik dat de accu en dynamo goed zijn maar de SR de geest heeft gegeven.

Maar zeker ben ik hier niet van, dus wil ik graag jullie mening.

Alvast bedankt,
Yor

#2 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12866 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 26 augustus 2013 - 20:17

De accu voltages zijn niet bijster relevant in dit verhaal, want die zijn helemaal afhankelijk van de ladingtoestand en belasting.

Je kan de dynamo nog meten op de los genomen fase draden, maar 95% kans dat het inderdaad de SR is.

VFRikus



#3 Sniper

Sniper

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 574 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:In the South
  • Interesses:Choppers, Offroad rijden met mijn WR400F en mijn Niva en natuurlijk Honda Vfr800Fi.
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 26 augustus 2013 - 21:16

het lijkt dat ie inderdaad niet laad. bij draaiende motor moet de spanning rond de 14 zijn. meet de accu even goed door zodat deze zeker heel is. als de accu goed is lijkt het de spanningsregelaar te zijn.



#4 Johan

Johan

    SCJ

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2647 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zwolle
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 26 augustus 2013 - 23:02

Ik denk ook dat jouw SR het aan het begeven is



#5 Yor

Yor

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 391 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noord Brabant
  • Interesses:Grote liefde voor Honda V4, Volvo's, Bull Terriers, Single Malt Whisky, motorrijden en alles wat daarmee te maken heeft.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 27 augustus 2013 - 07:03

Vannacht de accu aan de lader gehad. Deze gaf een mooie 12.86 volt aan. Maar met lopende motor bleef het voltage steken bij 12.8 volt. En de SR werd in dat minuutje lopen weer erg heet. Dus ja de SR is op sterven na dood. Nu heb ik al online rondgekeken voor een SR voor mijn 800Fi. Deze worden wel aangeboden maar niet zoveel als voor de 750. En de prijzen voor een SR voor een 800 zijn aanzienlijk hoger als voor een 750. Om de kosten te beheersen heb ik gedacht om een SR van een 750 te plaatsen. En voor het geld van een 800 heb ik 3, 750 SR'en. En altijd een voor onderweg bij me. Ik heb ook gezien dat het kabelboompje voor een 750 SR ook te koop is. Deze lijkt mij wel aan te passen. En anders wil ik een SR voor een 800 en wil deze op een alternatieve plek monteren. En wel met een dikke alu dwarsplaat tussen het zadelframe. En de koelribben van de SR door het spatbord richting het achterwiel laten uitsteken. Zo kan hij zijn warmte kwijt aan de dwarsplaat en aan de rijwind die bij het achterwiel werveld.
Heeftt iemand een mening over beide ideeen ?

Groet,
Yor

#6 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12866 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 27 augustus 2013 - 07:08

Dit is mijn oplossing, werkt al jaren prima.

VFRikus



#7 Yor

Yor

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 391 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noord Brabant
  • Interesses:Grote liefde voor Honda V4, Volvo's, Bull Terriers, Single Malt Whisky, motorrijden en alles wat daarmee te maken heeft.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 27 augustus 2013 - 09:44

Wat is jou oplossing ? Gebruik van een 750 SR ? Of de alternatieve plaatsing van de 800 SR ? Of heb je een 750 SR op een alternatieve plaats gemonteerd ?

Yor

#8 vroembert

vroembert

    rc24 fanaat

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4550 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nijeveen
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 27 augustus 2013 - 10:05

Wat dacht je van de enorme koelplaat, waarop alles gemonteerd zit. De SR heeft koeling, koeling en nog eens koeling nodig om heel te blijven.



#9 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12866 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 27 augustus 2013 - 10:11

:withstupid:

En een laag warmte geleidende pasta tussen SR en koelplaat.

VFRikus


Bewerkt door VFRikus, 27 augustus 2013 - 10:11.


#10 Sniper

Sniper

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 574 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:In the South
  • Interesses:Choppers, Offroad rijden met mijn WR400F en mijn Niva en natuurlijk Honda Vfr800Fi.
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 27 augustus 2013 - 14:13

heb er twee koelingen op zitten van een server. gaan aan als het licht aan is.

27185a35df2461529b70fe1b7ebd70a5.jpg


Bewerkt door Sniper, 27 augustus 2013 - 14:14.


#11 Eric

Eric

    Voorzitter

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5178 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Lingewaard
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 27 augustus 2013 - 18:28

Combi van koelplaat, koelpasta en ventilatortje. Dat heb ik. Allemaal terug te vinden op dit forum.

Maar volgens mij vraagt TS of je een SR van een 750 ook op een fi kunt monteren. Of lees ik het niet goed ?

#12 Yor

Yor

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 391 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noord Brabant
  • Interesses:Grote liefde voor Honda V4, Volvo's, Bull Terriers, Single Malt Whisky, motorrijden en alles wat daarmee te maken heeft.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 27 augustus 2013 - 18:49

Zo door het forum spittend worden er diverse manieren gebruikt om de SR te koelen. En ook lees ik dat ze niet "bulletproof" zijn.
Zelf ben ik niet zo voor enorme onogelijke stukken aluminium en een pc-ventilator te monteren. Ook al zijn ze achter het bodywork verborgen. Zelf zit ik te denken om de SR in de rijwind te plaatsen. En wel onder tegen het spatbord boven het achterwiel.
Ik wil tussen de linkse en rechtse zadelframe een plaat monteren. En de SR onder op de plaat schroeven. En dan een uitsparing maken in het kunststof van het spatbord zodat de koelribben van de SR er onderuit komen. Er zal rond het achterwiel genoeg windwervelingen zijn om de SR te koelen. Maar ik zit dit nog uit te broeden !

Groet,
Yor

#13 Yor

Yor

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 391 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noord Brabant
  • Interesses:Grote liefde voor Honda V4, Volvo's, Bull Terriers, Single Malt Whisky, motorrijden en alles wat daarmee te maken heeft.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 27 augustus 2013 - 18:51

Eric,
Inderdaad is ook een vraag van mij of een 750 SR op een 800 Fi te monteren is.

Yor

#14 VFoRever

VFoRever

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4897 berichten
  • Geslacht:Niet ingevuld
  • Locatie:-
  • Kies je type
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 27 augustus 2013 - 20:09

http://www.vfroc.nl/...ic=10466&page=3

Hier kun zien hoe V4Rosso de sr in het achterspatbord heeft verwerkt.



#15 VFoRever

VFoRever

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4897 berichten
  • Geslacht:Niet ingevuld
  • Locatie:-
  • Kies je type
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 27 augustus 2013 - 20:19

http://www.vfroc.nl/...showtopic=16209

En hier iemand die hem aan de voorkant heeft bevestigd.




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers