Spring naar inhoud


Foto

tik in versnellingsbak......?


  • Log in om te reageren
16 reacties op dit topic

#1 VFR-Offers

VFR-Offers

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 61 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Bavel (Breda)
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 05 september 2013 - 20:17

Het volgende....als mijn Vtec op de middenbok staat en ik draai aan het achterwiel, dan komt er bij iedere halve/derde omwenteling van het kleine tandwiel, een tik uit de versnellinsbak...?!?!? Iemand een ideetje? Ik weet het, minimale info, maar wellicht dat dit herkenbar is voor een (aankomend) probleem.

En hoeveel mag het kleine tandwiel vrij draaien als de motor (versnelling) in de eerste versnelling staat (motor uit uiteraard) en ik beweeg het achterwiel. Ik vind het namelijk dat er veel vrije "slag" is, maar dat kan ook verbeelding zijn...

Misschien een relatie tussen deze twee zaken???

#2 lars

lars

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:pearl sunbeam white/graphite black

Geplaatst 05 september 2013 - 20:22

Heeft hij het probleem ook als die in de vrij staat? Het zou kunnen zijn dat je een tand mist op je kleine tandwiel, of dat de ketting de kettinggeleider/op zijn plaats houder ( ijzeren stripje bij het voorste tandwiel ) beschadigd is.

 

Als hij het probleem in de vrij niet heeft en in de versnelling wel zou het kunnen wijzen op schade inwendig aan je versnellingsbak ( echter dit komt niet zo heel snel voor ).



#3 VFR-Offers

VFR-Offers

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 61 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Bavel (Breda)
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 05 september 2013 - 20:28

komt voor als ie in z'n vrij staat en en zijn versnelling met de koppeling ingetrokken.... Als de ketting tegen het ijzeren stripje komt, zou je toch bij iedere schakel wat moeten horen? Dat is niet het geval, hier heb ik naar gekeken..



#4 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11319 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 05 september 2013 - 21:32

De tik kan ook best komen van de ketting.

Alles van die aandrijving sluit op elkaar aan en dan kan een geluid ergens anders vandaan komen dan waar het lijkt.

Wat vind je veel vrije slag?

Je moet rekening houden dat er al een stuk vrije slag in de overbrenging van de versnellingsbak zit en dan nog een beetje op het voorste kettingwiel en dan nog een redelijke hoeveelheid in de ketting.

Hoe is de staat van de ketting en kettinwielen (en dan met name de voorste omdat die het hardst slijt) en de spanning van de ketting?



#5 VFR-Offers

VFR-Offers

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 61 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Bavel (Breda)
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 05 september 2013 - 22:02

Ray, als het de ketting zou zijn dan zou je toch bij iedere schakel wat moeten horen? De tik is duidelijk waarneembaar aan/bij het voorste tandwiel.
Voor wat betreft de speling, dit is circa 10-15 mm dat het tandwieltje vrij kan bewegen (voor en achterwaarts) als de motor in zijn versnelling zit.

#6 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11319 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 05 september 2013 - 22:13

Er kan ook 1 schakel niet helemaal lekker meer zijn en omdat het voorste kettingwiel het hardst slijt zal daar ook een tik als eerste hoorbaar zijn.

In de OP heb je het over vrije slag als je aan het achterwiel draait.

Het is lastig om bijgeluidjes en spelingen op basis van een uitleg te localiseren.



#7 VFR-Offers

VFR-Offers

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 61 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Bavel (Breda)
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 06 september 2013 - 06:32

ik snap dat het lastig is iets te zeggen op basis van een uitleg; ik had gehoopt dat er iemand had gezegd "Goh, herkenbaar, dit hebt dit of dat probleem". Ik zal eens langs de motorzaak gaan, effe te luisteren leggen. Wordt vervolgd..



#8 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12714 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 06 september 2013 - 06:52

Mooi ding om op de sleuteldag eens naar te laten luisteren door anderen.

VFRikus



#9 VFR-Offers

VFR-Offers

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 61 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Bavel (Breda)
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 06 september 2013 - 06:58

...daar dacht ik dus ook aan... :rolleyes:



#10 748cc

748cc

    VFR 100.000 Bikkel

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3575 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:nabij Utrecht
  • Ik heb 'n VF500
  • De mijne is:Rood/Wit/Blauw

Geplaatst 06 september 2013 - 07:54

Ik vermoed dat ketting/voortandwiel aan vervanging toe zijn.  Ik had ooit ook zo'n tik; ik keek op de teller "ah weer 35,000km sinds de ketting vervangen is". En ja hoor eea was aan vervanging toe. Tik weg (in de VFR tenminste.... :ninja: )

 

 

 

Neem dan maar een figuurzaagje&schuursponsje mee op de sleuteldag........

 

Kun je de afdekplaat  een beetje modificeren zodat je voortaan makkelijk het tandwiel kunt controleren :schater:

 

 

 

[attachment=27856:IMAG2192.jpg]

 

 

 

 



#11 Henk '79

Henk '79

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 21 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Poortugaal
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 23 september 2013 - 20:20

Interessant. Ik haalde laatst mijn VTEC van de bok. Bij het achteruit rijden (lees duwen) hoorde ik ook een tik.

Misschien toch eens even kritisch naar het voortandwiel kijken.



#12 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12714 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 23 september 2013 - 20:58

Achteruit rijdend heb je daar al gauw last van, die richting draait een en ander nooit.

VFRikus



#13 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11319 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 24 september 2013 - 18:10

Als ik die van mij achteruit de garage in duw dan ratelt het als een gek maar vooruit en rijdend nergens last van.



#14 lars

lars

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:pearl sunbeam white/graphite black

Geplaatst 24 september 2013 - 18:32

Lijkt me toch ook niet geheel de bedoeling dat het rateld als een gek of wel? Kan een beetje een ander geluid geven maar niet ratelen als een gek. Dan is er meestal toch iets aan je kettingset verder versleten dan het zou moeten zijn.



#15 Rob@X-tour-R

Rob@X-tour-R

    Echte CT-rijder

  • Lid VFROC ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3625 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noord-Holland
  • Interesses:CT-club NL
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 24 september 2013 - 19:27

Dat ratelen als een gek als ie achteruit gaat is m.i. niet normaal. Mijn oude 800 en m'n huidige vtec zijn altijd 'stil' geweest.

 

Maar mogelijk zit er troep tussen/tegen het voorkettingwiel. Klodders vet weghalen en verder goed schoonmaken wil misschien ook wel helpen en anders je probleem zichtbaar maken.




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers