Ga naar inhoud

tik in versnellingsbak......?


VFR-Offers
 Delen

Aanbevolen berichten

Het volgende....als mijn Vtec op de middenbok staat en ik draai aan het achterwiel, dan komt er bij iedere halve/derde omwenteling van het kleine tandwiel, een tik uit de versnellinsbak...?!?!? Iemand een ideetje? Ik weet het, minimale info, maar wellicht dat dit herkenbar is voor een (aankomend) probleem.

 

En hoeveel mag het kleine tandwiel vrij draaien als de motor (versnelling) in de eerste versnelling staat (motor uit uiteraard) en ik beweeg het achterwiel. Ik vind het namelijk dat er veel vrije "slag" is, maar dat kan ook verbeelding zijn...

 

Misschien een relatie tussen deze twee zaken???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft hij het probleem ook als die in de vrij staat? Het zou kunnen zijn dat je een tand mist op je kleine tandwiel, of dat de ketting de kettinggeleider/op zijn plaats houder ( ijzeren stripje bij het voorste tandwiel ) beschadigd is.

 

Als hij het probleem in de vrij niet heeft en in de versnelling wel zou het kunnen wijzen op schade inwendig aan je versnellingsbak ( echter dit komt niet zo heel snel voor ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

komt voor als ie in z'n vrij staat en en zijn versnelling met de koppeling ingetrokken.... Als de ketting tegen het ijzeren stripje komt, zou je toch bij iedere schakel wat moeten horen? Dat is niet het geval, hier heb ik naar gekeken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tik kan ook best komen van de ketting.

Alles van die aandrijving sluit op elkaar aan en dan kan een geluid ergens anders vandaan komen dan waar het lijkt.

Wat vind je veel vrije slag?

Je moet rekening houden dat er al een stuk vrije slag in de overbrenging van de versnellingsbak zit en dan nog een beetje op het voorste kettingwiel en dan nog een redelijke hoeveelheid in de ketting.

Hoe is de staat van de ketting en kettinwielen (en dan met name de voorste omdat die het hardst slijt) en de spanning van de ketting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray, als het de ketting zou zijn dan zou je toch bij iedere schakel wat moeten horen? De tik is duidelijk waarneembaar aan/bij het voorste tandwiel.

Voor wat betreft de speling, dit is circa 10-15 mm dat het tandwieltje vrij kan bewegen (voor en achterwaarts) als de motor in zijn versnelling zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kan ook 1 schakel niet helemaal lekker meer zijn en omdat het voorste kettingwiel het hardst slijt zal daar ook een tik als eerste hoorbaar zijn.

In de OP heb je het over vrije slag als je aan het achterwiel draait.

Het is lastig om bijgeluidjes en spelingen op basis van een uitleg te localiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap dat het lastig is iets te zeggen op basis van een uitleg; ik had gehoopt dat er iemand had gezegd "Goh, herkenbaar, dit hebt dit of dat probleem". Ik zal eens langs de motorzaak gaan, effe te luisteren leggen. Wordt vervolgd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat ketting/voortandwiel aan vervanging toe zijn. Ik had ooit ook zo'n tik; ik keek op de teller "ah weer 35,000km sinds de ketting vervangen is". En ja hoor eea was aan vervanging toe. Tik weg (in de VFR tenminste.... :ninja: )

 

 

 

Neem dan maar een figuurzaagje&schuursponsje mee op de sleuteldag........

 

Kun je de afdekplaat een beetje modificeren zodat je voortaan makkelijk het tandwiel kunt controleren :schater:

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Lijkt me toch ook niet geheel de bedoeling dat het rateld als een gek of wel? Kan een beetje een ander geluid geven maar niet ratelen als een gek. Dan is er meestal toch iets aan je kettingset verder versleten dan het zou moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ratelen als een gek als ie achteruit gaat is m.i. niet normaal. Mijn oude 800 en m'n huidige vtec zijn altijd 'stil' geweest.

 

Maar mogelijk zit er troep tussen/tegen het voorkettingwiel. Klodders vet weghalen en verder goed schoonmaken wil misschien ook wel helpen en anders je probleem zichtbaar maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...