Spring naar inhoud


Foto

Lekke pakking Water pomp


  • Log in om te reageren
5 reacties op dit topic

#1 De Erwin

De Erwin

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 75 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Oegstgeest
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Turquoise

Geplaatst 02 december 2013 - 13:05

Goededag,

 

tijdens het zoeken in de schuur naar een verloren pinkring van mijn vouw zag ik onder mijn Vfr 800 2001

 

een beetje groene vloeistof liggen en 1 druppel aan het linker kuipdeel.

 

De hoeveelheid was niet veel de motor staat al 5 weken opstal ivm niet mooi genoeg weer/tijd voor Erwin.

 

Het vervangen van de pakking zie ik geen problemen maar zijn er nog zaken waar ik rekening moet houden.

 

b.v. alleen papieren pakking gebruiken of ook vloeibare?

 

 

mvg.Erwin.

 

 

 

p.s. de ring is nog steeds zoek.

Bijgevoegde Bestanden


Bewerkt door De Erwin, 02 december 2013 - 22:26.


#2 Dutchgixxer

Dutchgixxer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2671 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Friesland
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 02 december 2013 - 13:09

Zoek eerst uit waar de lekkage precies zit. Dat hoeft niet perse de pakking te zijn. Check ook de afdichting van de aftap bout en de roterende afdichting tussen koevloeistof en carter olie.



#3 lars

lars

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:pearl sunbeam white/graphite black

Geplaatst 02 december 2013 - 14:03

De afdichting tussen de koelvloeistof en de olie kan natuurlijk wel maar daar is als veiligheid een lekgaatje tussen ingebouwd, dan zou het echt uit dat lekgaatje moeten komen.Dat lekgaatje zit links of rechts daar waar je wijst met de schroevendraaier.Ik denk als ik het zo zie dat het je koperen ringetje tussen je aflaatplugje is wat 2 cm boven je druppeltje zit. Verder weet ik niet zeker of er een gewone pakking tussen je huis zit, ik denk dat het een o ring is die de 2 helften van je pomp dicht houd. Kun je open maken, ff schoon maken, kijken of de grote o ring nog heel is en eventueel met wat curil of zo insmeren en weer in elkaar zetten. 

 

Maar check eerst maar eens je koperen aflaatboutje ringetje.


Bewerkt door lars, 04 december 2013 - 09:43.


#4 De Erwin

De Erwin

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 75 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Oegstgeest
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Turquoise

Geplaatst 02 december 2013 - 22:24

Okay dus het is een combi van olie/water pomp ik ga het gaatje zoeken en even goed kijken of het bij de aftap lekt.

 

De druppel hing echt aan het boute onder de aftap maar kan ook van de aftap komen.

 

 

grt Erwin.



#5 lars

lars

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:pearl sunbeam white/graphite black

Geplaatst 02 december 2013 - 22:55

Nee het is geen combi van olie water pomp, de oliepomp heeft er niks mee te maken en zit binnenin je blok. De waterpomp word van binnenuit het blok aangedreven dmv een asje. Dit asje is dubbel gezekerd wat betreft lekkage. Denk aan een pijp waar een asje doorheen loopt, 1 kant van die pijp zit in de olie en de andere kant in de koelvloeistof. Het asje loopt hier doorheen en word aan biede zijden afgesloten door een keerring waardoor de binnenkant van de pijp lucht bevat. In het midden van deze pijp aan de onderkant zit een gaatje. Als er nu 1 van de 2 keerringen stuk gaat,bijvoorbeeld van de koelvloeistof zorgt het gaatje in de pijp ervoor dat de vloeistof weg kan naar buiten, andersom als je olie keerring stuk is lekt er olie naarbuiten, dan kun je zien dat je een probleem hebt en er kan zich geen druk opbouwen tussen de 2 keeringen waardoor er olie in de koelvloeistof komt en koelvloeistof in de olie. Een dubbele veiligheid wat niet overbodig is aangezien je niet ziet wanneer er water je olie in gaat en andersom, dit zie je vaak pas als het al te laat is.

 

De keerring van je olie is dus bij jou nog goed, echter het kan dus zo zijn dat de keerring aan de waterkant stuk is en hij lekt door het gaatje in de pomp. Alle genoemde delen zitten overigens in je waterpomp en niet in je blok. Dus bij het vv van je waterpomp vervang je direct die 2 keerringen.

 

Of je los de keerringen van je pomp kunt vervangen weet ik niet, zal zeker kunnen maar moet je wel gereedschap voor hebben. Tevens maken ook sommige pompen gebruik van een waterpomp met aan 1 kant de oliekeerring en aan de andere kant geen keerring maar een andere afsluiting, een schijf van porselijn, hiertegen draait een rubberen ring die door veerdruk tegen het porselijn aangedrukt word en hierdoor een lekvrije afsluiting vormt.


Bewerkt door lars, 02 december 2013 - 22:55.


#6 De Erwin

De Erwin

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 75 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Oegstgeest
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Turquoise

Geplaatst 08 december 2013 - 15:35

`Hartelijk dank Lars,

 

Ik heb nu even een weinig tijd maar ik ga zeker even het een en ander checken thanks voor de info.

 

Ik kijk ook even op werkplaats handboek..

 

 

mvg Erwin.




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers