Ga naar inhoud

Deuk in achtervelg


Yor
 Delen

Aanbevolen berichten

Mede forumleden,

 

Ik ben een paar dagen geleden met een vaartje van 90 km/h over een grote steen gereden.

Het was vroeg in de avond en heb de steen niet gezien. Ik ben met zowel het voor als het achterwiel over de steen gereden. Ik ben verder gereden na mijn motor gecontroleerd te hebben en niets bijzonders gezien te hebben. Maar vandaag zag ik tot mijn schrik dat de achtervelg toch een flinke deuk opgelopen heeft.

 

post-5170-0-61445600-1386462414_thumb.jpg

 

Zelf zou ik met een plastic hamer de deuk er wel uit durven kloppen. Maar mijn verstand zegt dat ik dat beter niet kan doen. Heeft iemand op het forum al iets dergelijks meegemaakt en hersteld ? Of laten herstellen. Zo ja wat kost zoiets als je het professioneel laat doen ? Of is het gunstiger om een rechte gebruikte velg te kopen ?

 

Alle input is welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je die er uit kan kloppen met een kunststof hamer.

Afgezien daarvan: als je dat in koude toestand zou doen heb je dik kans dat hij breekt en als dat niet gebeurt is je velg een stuk minder betrouwbaar dan nu.

Er zijn bedrijven die het wel kunnen, maar of het de moeite loont ten opzicht van de kosten van een gebruikt wiel vraag ik me af.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nooit met hamer terugslaan, ook niet met beleid. Is specialistenwerk zoals hier.

Heb zelf eens een autovelg laten repareren bij zo'n bedrijf, weer als nieuw.

Ik zou de kosten vergelijken ten opzichte van een nieuwe velg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PB Johan eens want volgens mij heeft hij al eens met dat bijltje gehakt.
Anders kan je bij sommige bandenboeren ook velgen laten richten, ik zou dan wel even eerst nakijken wat een andere velg kost om te bepalen of laten richten wel loont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties,

 

Ik denk dat ik inderdaad naar een andere velg moet uitkijken, dat lijkt mij het meest gunstige.

Maar voor de lol ga ik de deuk er toch proberen uit te kloppen. Met kunststof klosjes en gericht kloppen moet ik toch een heel eind kunnen komen. Ik heb inderdaad niks te verliezen. Maar wat Rikus zegt is natuurlijk waar, waarschijnlijk is de velg al gescheurd / verzwakt.

En heeft het materiaal al veel stress naar een kant te verduren gehad.

Dan zal het terugkloppen alleen nog maar meer stress in de velg opleveren en dan toch open scheuren.

 

Dus ben ik opzoek naar een velg voor een 800! Heeft of weet iemand er eentje voor een leuk prijsje?

Het liefst een zwarte, dan hoef ik deze ook niet te spuiten. Ik zit ook te denken aan een velg van een RC36/1.

Dit is de mooiste velg. Maar ik heb gelezen dat dit met een 180 achterband geen geweldige combinatie is.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met aluminium is dat het een keer gebogen kan worden, maar dat er bij terug buigen al snel breukjes en scheurtjes ontstaan.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rikus,

 

Klopt, wat dat aan gaat kan ijzer meer hebben wat betreft buigen.

Ik heb een keer een kromme remhendel koud gebogen, en ja gebrogen.

Het zelfde gedaan maar toen de hendel heet gestookt en voorzichtiger gebogen.

Toen was het prima gelukt. Alleen was de hendel verkleurd..........

 

Iemand een velg ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 36-1 8 spaaks velg is voor een 180-er achterband, de 36-2 had vreemd genoeg een uitstapje naar 170.
Vorig jaar vlak na mijn overhaul kwam er een zacht geprijsde naar voren en nu staat er geloof ik ook 1 in de te koop aangeboden hier... als die voor ik alles gespoten had voorbij was gekomen had ik die zeker gemonteerd want het is inderdaad de mooiste velg van de huidige VFR modellen... die van de komende VTEC is nog mooier maar helaas niet 1 op 1 om te zetten en gaat zeker nog niet betaalbaar te verkrijgen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een velg van een 90-93 vraagt men soms echt (te) hoge prijzen; alleen jij kunt bepalen of het je waard is.

 

 

 

Ik kocht voor Eur 75 eentje waarvan de lak erg slecht was, maar ik wilde 'm toch zwart. Zat nog een vrijwel nieuwe Michelin omheen...

Poedercoaten was iets van 4, 5 tientjes (had er 1, 2 klein delen bij die meteen mee konden)

 

 

 

 

 

 

 

En ja, ik mag 'm wel eens schoonmaken...

 

 

 

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit zelfde meegemaakt, heb toen de deuk er wel uitgetikt met kunststof hamer. Was net voor een hemelvaartweekend motorrijden

en wilde dat echt niet missen. Heb wel meteen een andere velg in de goede kleur aangekocht via motorparts-online. Ik heb toch nog vele

jaren met de gedeukte velg gereden, deze was ook niet uit balans volgens de bandenboer. Ik heb nu dus al enkele jaren de luxe van een

wisselwiel, erg handig als er weer is lek is gereden.

Op dezelfde site staan ook nog steeds zwarte velgen te koop.

 

Mvg Benno

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...