Spring naar inhoud


Foto

Irritant probleem


  • Log in om te reageren
25 reacties op dit topic

#1 Raymonddewitte

Raymonddewitte

    Beginnende rijder

  • Inactief
  • 8 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hoogeveen
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 03 maart 2014 - 14:34

Goedemiddag,

Ik heb een probleem met mijn VFR. Na een lange rit, start de motor niet meer. Gisteren heb ik een heel stuk gereden en daarna de motor uitgezet. Na ongeveer 10 minuten weer weg, maar helaas, niet starten. Koplampen branden wel gewoon, maar na een druk op de startknop gebeurt er niks. Nadat een vriend me heeft aangeduwd, ben ik naar een tankstation gereden. Ook hier motor uit. Ik was klaar met tanken, draai de sleutel om en duw op de startknop.... Loopt direct. Zonder hapering, gewoon als normaal.

Na een tijdje rijden zag ik dat de lampjes van mijn richtingaanwijzers (op het dashboard) minder fel werden. Ook het lampje van neutraal was minder fel. Toen ik stopte, de motor uitzette en daarna wilde starten.... Niks!

Na wat gegeten te hebben wilde ik weer weg en deed de motor nog niks. Weer aangeduwd en naar huis gereden. Dit was een korte rit. Toen ik thuis was heb ik de motor uitgezet en direct weer gestart. Hoppa, geen probleem, de motor startte direct. Ik heb hem een tijdje laten draaien totdat deze erg warm werd. Bij 104 graden sloeg de fan aan en heb ik 'm nog een tijdje laten draaien. Na tien minuten uitgezet en daarna wilde hij niet meer starten! Ik heb 'm doorgestart en na veel pijn en moeite startte de motor toch. Daarna weer uitgezet en weer geprobeerd te starten. Ik kreeg nu helemaal niks. Klokje gaat uit als ik de sleutel op 'on' zet.

Ik heb de accu eruit gehaald en aan de lader gezet. Deze geeft aan dat de accu 75% vol is.
Accu is dus goed?

Ik vermoed dat er een relatie is tussen temperatuur en wel of niet starten. Kan het dat de SR te heet wordt en daardoor niet meer wil? Maar hoe kan het dan dat de motor ook niet start als deze is afgekoeld?

Wie kan mij helpen???

Groet Raymond

#2 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12723 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 03 maart 2014 - 14:51

Spanningregelaar.vrijwel zeker defect.

De SR wil nog wel eens met horten en stoten de geest geven en dan ligt het er maar net aan wanneer jij je motor stop zet.

Afkoelen heeft geen zin in deze, want de SR zal dan misschien wel weer gaan werken, maar je accu is gedurende het laatste gedeelte van je rit uit geput.

VFRikus

 

edit: zoek maar eens op spanning regelaar of SR


Bewerkt door VFRikus, 03 maart 2014 - 14:52.


#3 JeFour

JeFour

    Zeer ervaren rijder

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 989 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Den Haag
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 03 maart 2014 - 15:26

Als je klokje uit gaat als je de sleutel op 'on' zet, dan is de accu (op dat moment) echt leeg... Maar na een heel lange start-poging kan ik mij dat ook wel voorstellen. Alleen gek dat de oplader dan zegt "75% vol". Zou toch kunnen duiden op een kapotte accu (met te weinig capaciteit).



#4 Raymonddewitte

Raymonddewitte

    Beginnende rijder

  • Inactief
  • 8 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hoogeveen
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 03 maart 2014 - 15:29

Hallo VFRikus,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb ook het vermoeden dat het de SR is. Heb je een tip waar ik deze het best kan aanschaffen? Er is nogal verschil in prijs...


Hallo JeFour,

Lang starten was het niet hoor. Hooguit 10-15 seconden doorstarten.


Groet Raymond

Bewerkt door Raymonddewitte, 03 maart 2014 - 15:31.


#5 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12723 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 03 maart 2014 - 16:14

Ik heb goeie ervaringen met de Electrex regelaar.

Kan je bestellen bij Siccama Sales

Ze bestaan nog steeds!!!!

VFRikus

edit: wel om je bouwjaar denken in verband met de stekker. afbeelding daarvan kan je ook hier ergens vinden



#6 boertjes

boertjes

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1290 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Enschede
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 03 maart 2014 - 16:15

Zelfs bij de Magna gaan ze regelmatig...in 30 jaar is er maar weinig verbeterd haha

#7 748cc

748cc

    VFR 100.000 Bikkel

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3629 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:nabij Utrecht
  • Ik heb 'n VF500
  • De mijne is:Rood/Wit/Blauw

Geplaatst 03 maart 2014 - 17:30

In het werkplaatshandboek zou moeten staan hoe je de SR kunt doormeten.

 

Die van mij (VFR750) was inderdaad "toast" is.

 

Als je geen "haast" heb, kun je ook een mosfet SR uit de USA laten komen

http://www.wiremybik...fier-p-329.html


Bewerkt door 748cc, 03 maart 2014 - 17:32.


#8 AFS Motorparts

AFS Motorparts

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3141 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 03 maart 2014 - 17:53

Ik verwacht ook inderdaad dat jouw spanningsregelaar je accu aan gort heeft geholpen.

De weergave op jouw druppellader is slechts indicatief. Een slechte accu kan bijna vol aangeven, maar op het moment van belasten volledig in elkaar klappen.



#9 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11398 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 03 maart 2014 - 18:25

Ik geloof de laders niet meer, had een Optimate en die gaf regelmatig aan dat ie stuk was terwijl er niets aan de hand was en toen hij wel stuk was vond de Optimate dat hij prima in orde was :tease:



#10 Eric

Eric

    Voorzitter

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4804 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Lingewaard
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 03 maart 2014 - 20:58

Alle symptomen wijzen inderdaad op een kapotte SR.

Maar zoals VFRikus altijd zegt: meten is weten......gissen is missen.



#11 Raymonddewitte

Raymonddewitte

    Beginnende rijder

  • Inactief
  • 8 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hoogeveen
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 06 maart 2014 - 09:59

Goedemorgen,

 

Gisteren naar Meerlo geweest voor een spanningsregelaar. Deze was niet op voorraad, dus doorgereden (met de auto) naar Jager Motoren in Hoogeveen.

 

Zij adviseerden me inderdaad ook om alles door te meten. Dit heb ik nog 's middags bij hen laten doen. Hier bleek dat de spanning vanaf de spanningsregelaar prima was, ook de dynamo is prima, maar dat de accu hartstikke dood was. Dit klopt ook wel, want hoewel mijn lader aangaf dat de accu 100% vol was en 'in orde', deed de motor er niks op. Met startkabels lukte het wel, maar zodra ik de plus eraf haalde, sloeg de motor direct af. Aanduwen heeft geholpen en ik kon naar Jager toerijden.

 

Zal alleen het vervangen van de acuu dan de oplossing zijn? Morgen ga ik een stuk rijden zodat de motor goed warm wordt en dan gaan we het meemaken. Kijken wat er gebeurt...

 

Groet Raymond



#12 748cc

748cc

    VFR 100.000 Bikkel

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3629 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:nabij Utrecht
  • Ik heb 'n VF500
  • De mijne is:Rood/Wit/Blauw

Geplaatst 06 maart 2014 - 10:36

Men heeft spanning EN weerstand doorgemeten?

 

Mijn SR meet ook voldoende spanning; echter de weerstanden tussen de 3 gele draden is volledig buiten wat het handboek als acceptabel aangeeft. De SR wordt ook binnen 15 seconden gloeiend heet.

 

Ik hoop voor je dat het inderdaad alleen de accu was.



#13 AFS Motorparts

AFS Motorparts

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3141 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 06 maart 2014 - 10:38

Is de spanningsregelaar gemeten toen hij echt heet was?
Als je 5 minuten wacht na het rijden voordat je gaat meten kan deze alweer een normale waarde aangeven....

De beste methode is een voltmeter aansluiten en in de tanktas meenemen zodat je tijdens het rijden kan zien wat er gebeurd.



#14 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12723 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 06 maart 2014 - 10:47

:withstupid:

VFRikus

(verrek, we zijn het eens! ) :)



#15 Msuited

Msuited

    I am suited

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1267 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Vught
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Wit/Zwart/Rood

Geplaatst 06 maart 2014 - 11:29

Geen irritant probleem maar een boeiende uitdaging dus ;-)


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers