Spring naar inhoud


Foto

Achterbrug demonteren RC36/2


  • Log in om te reageren
17 reacties op dit topic

#1 VFR2B

VFR2B

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 103 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hoogezand
  • Interesses:Mijn Plymouth Laser RS Turbo en
    natuurlijk de VFR.
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 08 mei 2014 - 09:40

Ik ben mijn oude motor aan het slopen maar ik krijg de achterbrug er niet af.

Heb al wat topics gezien dat er speciaal gereedschap aan te pas komt.

(Ook met het los maken van het motorblok volgens mij).

 

Is het mogelijk dat ik dit van iemand kan lenen? :c040:



#2 VFR2B

VFR2B

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 103 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hoogezand
  • Interesses:Mijn Plymouth Laser RS Turbo en
    natuurlijk de VFR.
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 13 mei 2014 - 19:59

Niemand? Heb er toch wel eentje nodig om e.e.a. te demonteren.

Bij de dealer kost ie € 142!! Ze hebben er zelf geen op voorraad..

 

Honda onderdeelnummer: 07908-4690002

 

Bijgevoegde Bestanden



#3 VFoRever

VFoRever

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4777 berichten
  • Geslacht:Niet ingevuld
  • Locatie:-
  • Kies je type
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 13 mei 2014 - 21:22

Je kunt van een (oude) dopsleutel zelf een passende sleutel maken met wat boor/zaag/vijlwerk. Je hebt ook een passende inbussleutel nodig voor op de as. Als het de bedoeling is de boel ook weer te monteren heb je eigenlijk wel dit speciale gereedschap nodig, omdat je de moer op een bepaald moment(kracht) moet vast zitten terwijl je de inbus van de as tegenhoudt. Bij deze klus is het misschien handig om de honda servicemanual of een werkplaatshandboek van Haynes of Peters te raadplegen, dan snap je hoe eea in elkaar zit.

Edit: ik heb een tekening van de speciale sleutel met alle maten, dus als je handig bent met metaal; kun je er zelf een maken. Laten maken is ook een optie, maar of je dan voor minder klaar bent dan bij de aanschaf van een nieuwe weet ik niet.


Bewerkt door VFoRever, 13 mei 2014 - 21:24.


#4 Bluebird

Bluebird

    Bijdehand blauw vogeltje

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4381 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zutphen
  • Interesses:Motoren, etc.
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 14 mei 2014 - 08:50

Krijg je het niet met alleen een grote inbus voor elkaar? Het lijkt me eigenlijk niet meer dan een wartelmoer om de as mee klem te zetten.



#5 VFoRever

VFoRever

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4777 berichten
  • Geslacht:Niet ingevuld
  • Locatie:-
  • Kies je type
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 14 mei 2014 - 11:21

Maar die wartelmoer moet wel gelost worden en weer vastgezet bij montage.



#6 Bluebird

Bluebird

    Bijdehand blauw vogeltje

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4381 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zutphen
  • Interesses:Motoren, etc.
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 14 mei 2014 - 11:37

Dat klopt, maar aangezien het hier alleen om de demontage gaat zou je ook kunnen proberen alleen de inbus er uit te draaien bedoelde ik. Dan komt die moer vanzelf wel mee was mijn gedachte.


Bewerkt door Bluebird, 15 mei 2014 - 08:58.


#7 VFoRever

VFoRever

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4777 berichten
  • Geslacht:Niet ingevuld
  • Locatie:-
  • Kies je type
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 14 mei 2014 - 12:42

Ik weet niet of dat lukt; de wartelmoer zit er nou net om te voorkomen dat de as los komt.



#8 Bluebird

Bluebird

    Bijdehand blauw vogeltje

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4381 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zutphen
  • Interesses:Motoren, etc.
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 14 mei 2014 - 13:00

Zeker, maar het zou niet onmogelijk zijn door een flinke ijzeren pijp op de inbus te zetten als je de achterbrug alleen los wilt hebben. De wartel is inderdaad bedoeld om te voorkomen dat de stelbus verdraait maar dan uit zichzelf. Dat wordt anders als je de inbus met brute kracht een handje gaat helpen aangezien de schroefdraad hetzelfde blijft. Het lijkt mij wel het proberen waard in ieder geval.

 

Uiteraard is het wel het beste het juiste gereedschap te hebben en zo'n sleutel is best te maken. Al helemaal als je daar 142 euro mee in je zak kunt houden. Ze lijken wel gek.


Bewerkt door Bluebird, 15 mei 2014 - 13:33.


#9 Waltersan

Waltersan

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 680 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Neder-Betuwe
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 14 mei 2014 - 14:59

Deze dop is op eBay voor vťťl minder te koop.
En ik heb m ooit zelf eens gemaakt van een grote dop (32 ofzo) is goed te doen als je een beetje secuur kunt werken met de haakse slijper

#10 VFR2B

VFR2B

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 103 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hoogezand
  • Interesses:Mijn Plymouth Laser RS Turbo en
    natuurlijk de VFR.
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 14 mei 2014 - 17:34

De wartelmoer zit ondanks de kruipolie muurvast. Deze moet eerst los om dan de imbus los te maken.

Zelf maken heb ik overwogen maar ben niet zo handig daarin. Moet wel behoorlijk wat kracht kunnen verdragen.

 

In Engeland zag ik inderdaad een Swingarm tool te koop. Denk dat ik maar eentje moet bestellen.



#11 Bluebird

Bluebird

    Bijdehand blauw vogeltje

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4381 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zutphen
  • Interesses:Motoren, etc.
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 15 mei 2014 - 08:50

Volgens mij hoef je alleen de moer nr. 21 aan de andere kant van de steekas maar te verwijderen om met een inbus de as er gewoon uit te kunnen draaien. Als ik het zo bekijk dient de wartel alleen als borgmoer voor stelbus nr. 12.

 

Bijgevoegd Bestand  honda-vfr750r-rc30-usa-swingarm_bighu0292f2200_f1a5.gif   97,81K   14 downloads

 

Die wartel zou je in principe dus kunnen laten zitten om de brug te demonteren tenzij de inbus een passing in stelbus 12 heeft. De speciale sleutel zul je sowieso wel nodig hebben.


Bewerkt door Bluebird, 15 mei 2014 - 10:54.


#12 DaniŽlU

DaniŽlU

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 812 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Wageningen
  • Interesses:Mijn prachtige vrouw en dochters,
    De VFR natuurlijk, Mountainbiken en WWII
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 15 mei 2014 - 09:05

Als ik goed begrijp wat er bedoeld word, heb ik bij mijn donor RC36 een bout gebruikt in combinatie met een waterpomptang.

De bout paste er precies in, ik heb geen speciaal gereedschap gebruikt en heb motorblok en swingarm zelf gedemonteerd.



#13 Johan

Johan

    SCJ

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2583 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zwolle
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 15 mei 2014 - 12:28

De as (9) komt met zijn zeskant aan het eind in de schroefdraad bus (12), in de as zit weer een inbus zeskant, samen met de as en schroefdraad bus sluit je het lager van de achter brug op met moment van 15 Nm

Daarna de gekartelde moer 20 (met het speciaal gereedschap) vastzetten met 80 Nm met tegenhouden van de as (9) met schroefdraadbus (12)

Dan aan de andere kant (links) de moer (21) op de as vastzetten met 95 Nm.

 

( ) nummers van post van Blue, zie boven

 

Bijgevoegd Bestand  Swingarm.jpg   79,5K   10 downloads

 

Bijgevoegd Bestand  Swingarm 2.jpg   81,85K   8 downloads

 

Bijgevoegd Bestand  IMG_6078 resize.JPG   81,38K   7 downloads


Bewerkt door Johan, 15 mei 2014 - 12:30.


#14 Bluebird

Bluebird

    Bijdehand blauw vogeltje

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4381 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zutphen
  • Interesses:Motoren, etc.
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 15 mei 2014 - 12:50

Nou, vollediger kan het niet. :) Wist dus niet zeker dat de steekas een zeskantpassing in de stelbus heeft. Aangezien het hier alleen om demontage gaat zou ik toch de optie open houden om met een stalen pijp op de inbussleutel proberen de scharnierbout van de achterbrug er uit te draaien. Zo vreselijk veel weerstand kan die borgmoer/wartel toch niet geven.


Bewerkt door Bluebird, 15 mei 2014 - 12:55.


#15 Johan

Johan

    SCJ

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2583 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zwolle
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 15 mei 2014 - 12:55

De borgmoer/wartel moet er eerst uit voordat de as met stelbus/schroefdraadbus er uit kan, je bent dus een stukje gereedschap nodig om de wartelmoer er uit te draaien




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers