Ga naar inhoud

Retrofit Xenon over de grens


VFRikus
 Delen

Aanbevolen berichten

Voor wie het bericht niet heeft ontvangen.

 

RAI Vereniging en de Motorrijders Actie Groep (MAG) attenderen motorrijders erop dat zij met het voeren van Xenon-verlichting in sommige Europese landen in overtreding zijn en het risico op een bekeuring lopen.
Steeds meer motorrijders laten Xenon-verlichting op hun motor installeren. In Nederland worden daar geen bijzondere eisen aan gesteld. De enige voorwaarde is dat je geen verblindende verlichting mag voeren.
In andere Europese landen bestaat een vergelijkbare situatie, echter niet overal. Met name in Duitsland en Oostenrijk worden wel degelijk aanvullende eisen - vooral op het gebied van hoogteverstelling - gesteld en ben je in overtreding als je hier niet aan voldoet.
In Frankrijk is het voeren van achteraf gemonteerde Xenon-verlichting ronduit verboden als dit geen onderdeel vormt van de typegoedkeuring. Op dit moment worden alleen enkele typen van BMW (optioneel) af-fabriek met Xenon-verlichting geleverd en vormt het onderdeel van de typegoedkeuring.

 

 

 

brons: persbericht MAG

 

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg hierdoor hele visioenen van aanhangwagens vol met licht-units, claxons, dempers en gps-apparaten. Bij elke grens sleutelen om dan aan de restricties van het betreffende land te gaan voldoen. En vooral de vierkante banden niet vergeten mee te nemen.

 

Ik kan me werkelijk niet voorstellen, dat als het hier niet verboden is, je er ook in het buitenland niet mee mag rijden... Het zal wel zo zijn, maar ik krijg echt de neiging om een hutje op de hei te gaan bouwen. En zelfs dat zal wel niet mogen. :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

JAAAAAAAAAAAA 1 EUROPA FIJN :r

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo komen ik al 3 dagen op rij berichten tegen die bevestigen dat ik met mijn stem aanstaande donderdag goed zit bij de PVV, al is het maar een statement TEGEN de EU.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg hierdoor hele visioenen van aanhangwagens vol met licht-units, claxons, dempers en gps-apparaten. Bij elke grens sleutelen om dan aan de restricties van het betreffende land te gaan voldoen. En vooral de vierkante banden niet vergeten mee te nemen.

 

Ik kan me werkelijk niet voorstellen, dat als het hier niet verboden is, je er ook in het buitenland niet mee mag rijden... Het zal wel zo zijn, maar ik krijg echt de neiging om een hutje op de hei te gaan bouwen. En zelfs dat zal wel niet mogen. :)

Het is hier ook verboden, maar wordt niet op gehandhaafd.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij aankoop van mijn VFR wist de verkoper (welke niet een slechte naam heeft) te vertellen dat de regelgeving omtrend aftermarket Xenon enkel voor auto's gold en niet voor de motor.....(heb zelf niet de wet erop na gelezen, maar dat is van horen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkopers weten wel vaker een rare draai aan regels te geven, als dat beter past in hun verkooppraatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is voor motoren hetzelfde als voor auto's.

Heeft met het voertuigreglement te maken en dat geld voor alles wat de openbare weg op gaat.

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

BlackTulip: aftermarket voldoet niet aan de typegoedkeuring, dus is het verboden, dat hoeft dan niet letterlijk ergens te staan.

echter is er ook een interne richtlijn (of zoiets, weet niet hoe dat heet) dat er bij de politie niet wordt gehandhaafd, net als het gedogen van open uitlaten.

 

één Europa bestaat niet, het is een illusie, dus dit soort verschillen zullen altijd blijven.

Rikus bedankt voor de waarschuwing, dat kan nuttig zijn voor degenen die naar die landen reizen voor vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zit je toch niet helemaal goed Bas ;)

In Nederland werkt het even anders, ik ga niet in of retrofit wel of niet mag want daar spelen meer factoren een rol maar hier is het zo dat als het niet verboden is is het toegestaan.

Dat is ook het hele punt van het filerijden, tot 1989 waren er een heleboel paragrafen (soort van subregels) waarbij 1 aangaf dat het verboden was om elkaar op dezelfde rijbaan in te halen.
In 1989 zijn de verkeersregels herzien en alle paragrafen weggehaald, waar nodig nieuwe gemaakt en voor algemeen gebruik de welbekende ART5 ingevoerd. Als bijkomstighdeid was het dus niet meer verboden om elkaar op dezelfde rijbaan in te halen dus toegestaan waardoor filerijden niet meer gedoogd hoefde te worden omdat het niet meer verboden was.
Later zijn de zogenaamde gedragsregels opgesteld om hier wat meer duidelijkheid te scheppen bij vooral de automobilisten maar ondanks dat het altijd wordt gebracht dat het verkeersregels zijn is dit niet het geval en zal je bij afwijken van de "afspraken" (ik heb er niet mee ingestemd dus ik hanteer mijn eigen gedragsregels) overgelevert zijn van een eventuele agent of hij/zij vindt dat je in overtreding bent op basis van ART5 want de gedragsregels zijn opgesteld door diverse partijen waar de regering niet 1 van is.
Dus zal een retrofit xenon setje door andere wetsbepalingen gebannen moeten zijn want niet verboden betekend gewoon dat het mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou goed, laat een jurist hier maar uitspraak over doen, volgens mij zit jij er ook naast.

 

maar het gaat hier niet over wel of niet mogen, het is een waarschuwing voor de regels over de grens, laten we het daarbij houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan nooit zo zijn, dat als ik hier een motor koop die hier volkomen volgens de wet is, dat ik dan in Duitsland aan de kant wordt gezet. In Nederland is het in elk geval voorgeschreven dat een motor niet meer lawaai dan X DB mag maken. Ga je daar boven, dan ben je strafbaar. Als de oosterburen daar dan ook iets aan gaan doen, heb ik iets van "ze hebben gelijk" maar anders niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan nooit zo zijn, dat als ik hier een motor koop die hier volkomen volgens de wet is, dat ik dan in Duitsland aan de kant wordt gezet.

ja, wat is 'volkomen volgens de wet'?? dat is maar net hoe je die interpreteert.

natuurlijk kan je over de grens worden aangehouden voor iets wat bij ons wel mag...

ik mag bijv. in mijn winkel geneesmiddelen verkopen, maar in Duitsland niet, daar riskeer ik zelf een gevangenisstraf, is ook dezelfde eu-wetgeving.

in Spanje verkopen ze produkten waar ik in NL een bekeuring van 30K voor kan krijgen!

 

nationale overheden mogen zelf de EU richtlijnen 'vertalen/interpreteren' en dat leidt nogal eens tot afwijkende regels, lang leve de EU!

 

 

 

maar weet je wat, ik zeg wel ff niks meer... :huh::blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine afwijking van het topic.

 

Zijn er mensen met achteraf ingebouwde xenon gepakt? Kan natuurlijk zijn dat ze het ook "gedogen" of geen prioriteit is.

tot nog toe geen probleem gehad in dld, maar zowieso nog niet stil gezet door politie, dus ga er gemakshalve van uit dat het wel los loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...