Ga naar inhoud

Nieuwe Hyperpro vering en demping, wat een verschil!


BlackVfr
 Delen

Aanbevolen berichten

ff nieuwsgierig: wat houdt de "stick slip mod" in?

ff nieuwsgierig: wat houdt de "stick slip

slip mod" in?

Maar waar dient dit voor dan want ik neem aan dat dit ergens voor bedoeld is?

 

Als je een auto schokdemper pakt die moet je ook met kracht op en neer duwen, als hij vanzelf naar beneden zakt is hij defect volgens mij.

 

Gr Rolf

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het filmpje. Het vertelt me echter niet wát hij nou gedaan heeft om de stick-slip te verminderen.

Ik ben bekend met het fenomeen stickslip, heb er zelfs ooit eens een complete presentatie aan opgehangen. Maar wat ik me afvraag is dus wat hij nou precies gedaan heeft. Het zal wel poetsen, en smeren zijn denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn keerringen te koop waarvan geclaimed wordt dat ze minder wrijving op de binnenpoot hebben. Stickslip is niet anders dat "plak" wrijving, er moet eerst een statische wrijvings kracht overwonnen worden voordat een lagere dynamische wrijving aanwezig is. De mod zal hoogstwaarschijnlijk een ander type keerring inhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Haha inderdaad :) ik vind het allemaal prima, het gaat mij om het resultaat. Maar het scheelt dat je geen Rossi hoeft te zijn om het verschil tussen OEM vering en Hyperpro (en een nieuwe lager) te voelen ;)

aangepast door Jacco76
Quote verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat valt wel mee. Je voelt het verschil al als je de losse vorkpoten met de hand indrukt (nog zonder olie en veer er in).

Daarnaast zouden deze nieuwe keerringen minder snel lek moeten gaan (maar daar heb ik nog geen vergelijkingsgegevens van).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nou precies waar ik op doel.

Met de hand verneem je het verschil, maar als zou het een paar kilo verschil uit maken dan staat het nog niet in verhouding tot de situatie tijdens rijden, want dan staat er ook een behoorlijk gedeelte van het gewicht van de motor en berijder(s) op.

Ik denk dat die paar kilo dan te verwaarlozen zijn.

Tenzij je natuurlijk Rossi of Marques heet, die lui voelen nog het verschil tussen kop of munt als ze over een Euro rijden.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me ook een beetje af of het echt wel toegevoegde waarde heeft.

Ik kan me zo voorstellen dat je keerringen langer mee gaan omdat er Mischien minder wrijving is.

Maar of het tijdens het rijden met de massa van de motor en rijder echt wat uit maakt vraag ik me af.

En is het geen onderdeel van de demper dat deze zo werkt als hij af fabriek komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook stick slip maar dat merk ik alleen als ik 'm na stilstand van de jiffy trek, dan lijkt hij wel even een tel (of 2) te wachten voor hij inveert maar daarna heb ik niet het gevoel dat het nodig is om de boel weer uit elkaar te halen om de nieuwe keerringen weer te gaan vervangen voor een 4 keer zo dure versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb een vraag en het is denk ik een beetje overbodig om een nieuw topic voor te openen.

Maar de laatste tijd heb ik het idee dat mijn achterveer soort van vertragend werkt. Als ik bijvoorbeeld rem, dan verplaatst al het gewicht naar voren dus de veer gaat omhoog en zodra ik stil sta duurt het 1 a 2 seconden soms dat de veer weer ingaat. Het is een beetje lastig uitleggen, maar zou dit een teken zijn dat de achter vering aan het eind van zijn leven is? de VFR800 heeft zo een 75k op de teller en zover mij bekend nooit vervangen. Overigens heb ik met bochtenrijden niet heel veel problemen.

 

ik zat al te denken aan een hyperpro, maar dit zou de hoge kosten nog wat extra rechtvaardigen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook stick slip maar dat merk ik alleen als ik 'm na stilstand van de jiffy trek, dan lijkt hij wel even een tel (of 2) te wachten voor hij inveert maar daarna heb ik niet het gevoel dat het nodig is om de boel weer uit elkaar te halen om de nieuwe keerringen weer te gaan vervangen voor een 4 keer zo dure versie.

Moet je wel de juiste keerringen monteren Ray..... haha :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...