Ga naar inhoud

Stijgt het vermogen na het Olie verversen?


BlackVfr
 Delen

Aanbevolen berichten

In het topic over risico's bij een hoge km stand dwaalden we een beetje af van het onderwerp.

Dus om het topic daar niet te vervuilen open ik dit even nieuw zodat we er op de juiste plek over verder kunnen praten, en aangezien ik dit soort dingen wel leuk vind om het over te hebben heb ik hier even wat over opgezocht.

 

Mijn stelling is, dat ik het altijd kan merken wanneer ik de olie van mijn voertuig ververst heb (uiteraard wanneer dit nodig is) hierna ervaar ik dat de motor rustiger loopt, dat het lijkt alsof hij iets lekkerder op pakt en hij voelt dan weer iets sneller aan.

 

om weer even in te haken waar we gebleven waren heb ik VFRikus zijn reactie even meegenomen in het verhaal, maar ik ben ook benieuwd hoe andere dit ervaren.

Zit tussen de oren, ik durf te wedden dat bij een blinde test het je niet lukt om te voelen of er al dan niet olie ververst is.

VFRikus

Ik denk dat je gedeeltelijk gelijk hebt, denk dat naar mate je meer vermogen hebt het verschil steeds moeilijker te voelen is maar uit de volgende twee filmpjes blijkt toch wel dat er wel degelijk vermogens winst is na het wisselen van de olie en zeker wanneer je naar 'betere' vloeistoffen gaat zoals in de tweede link:

 

zie 1 5th gear (sorry voor de matige kwaliteit)

https://www.youtube.com/watch?v=_v_M7B7N0Uw

 

en hier nog een filmpje van een test gedaan in amerika hier zit ook nog wat extra uitleg over het hoe en waarom in.

https://www.youtube.com/watch?v=Rm9Ab3blDtI

 

ik ben benieuwd naar de reactie's

 

Groeten Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het "horsepowertv" filmpje is volgens mij gewoon een verkapte reklamespot en gaat over een auto met 300+ pk(zou je die 8 pk extra daarbij merken?), toch iets anders dan een motorfiets. De halve seconde, die 5th gear meet, merk je volgens mij niet en ik vraag me af hoe lang de nieuwe olie deze extra prestatie blijft leveren. Mijn ervaring met het koekblik is dat de motor wat minder rauw klinkt na oliewissel, maar dat is een 1600 cc 16 klepper benzinemotor met bijna 3 ton op de teller, dus misschien ook niet een goed vergelijk. Toen ik met de vfr overstapte naar een volsyntheet van Mobil, dacht ik ook een verbeterde prestatie te merken, maar dat kan ook heel goed tussen mijn oren hebben gezeten. Als je met overgave en zorg je motorfiets hebt vertroeteld; wil je er natuurlijk wel graag wat van merken..

Ik denk dat VFRikus gelijk heeft en je door het ijs zakt bij een blindtest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 2e filmpje valt voor mij al af, Amerika barst van de wondermiddeltjes dus ik hoor alleen maar weer "it's mazing mike...".

Het eerste filmpje heeft ook een veel te groot marge voor psychische invloeden, je wil gewoon dat het werkt dus zal je onbewust meer je best doen om een betere tijd te halen. Deze test zal alleen uitsluitsel kunnen geven als het in een laboratorium wordt gedaan met de bedoening door een computer zodat je geen natuurlijke en biologische invloeden hebt.

Er zal best enige verbetering zijn want anders zou je geen olie hoeven wisselen maar ik betwijfel dat het merkbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olie ververs je omdat er vervuiling op treed, er dopes inzitten die vervuiling zwevend houden en dus een beperkt vermogen hebben en er dopes in zitten die gewoon op een bepaald moment aan hun "end of lifetime" zitten.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de olie volgens interval ververst en je gebruikt een hoge kwaliteit, is de olie op het verversmoment nog niet 'uitgewerkt'. Op het moment dat Honda de intervallen bepaalde voor jouw motor, eind jaren '90, waren de verkrijgbare oliën van mindere kwaliteit dan de olie die tegenwoordig in zwang is. Als je ook nog eens een goede volsyntheet gebruikt en de motor vooral voor langere ritten gebruikt, is deze na 6000 km of 1 jaar echt nog niet slecht. De gestelde intervallen zijn in de loop der jaren nooit aangepast terwijl de oliekwaliteit wel verbeterd is.

Natuurlijk heeft de door de fabriek bepaalde interval vooral te maken met de motorconstructie, spelingen en inwendige belasting, maar de levensduur van de olie was/is ook een niet onbelangrijke factor bij de vaststelling van de verversingsinterval. Ik geloof niet dat de smerende eigenschappen en viscositeit van moderne kwaliteitsolie na 6000 km zoveel zijn veranderd dat het van merkbare invloed is op het vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap echt niet dat geen van jullie dit merkt....misschien zit het dan toch tussen mijn oren :oops:

 

Laat ik voor op stellen dat ik de vfr zelf nog niet gedaan heb dus dat ik hier nog geen oordeel over heb of ik dit wel of niet merk in het rijgedrag.

Daar integen heb ik al erg vaak auto's voorzien van nieuwe olie en ik merk er altijd wel iets van, wel merk ik dit bij mijn huidige Opel astra wat minder als mijn vorige Honda civic maar dit kan inderdaad met het vermogen te maken hebben en misschien opbouw van het motorblok.

 

2e filmpje ben ik met jullie eens dat het 'andere' spullen zijn als je normaal in je auto gebruikt. maar die eerste lijkt me toch wel een redelijk representatieve test, als dit menselijk 'falen' zou zijn dan zouden de zes runs volledig door elkaar moeten liggen qua tijd, dan zou je niet een 2e set hebben die steeds +/- 0,5 sec sneller is.

 

Het lijkt mij ook logische dat door vuil in de olie er meer wrijving dus verlies op treed dan bij verse olie wat weer een klein beetje meer vermogen geeft, het hele motor tunen is ook het resultaat van soms heel veel kleine aanpassingen die met elkaar een bepaald resultaat kunnen geven terwijl ze apart van elkaar bijna geen verschil geven.

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.youtube.com/watch?v=z68O3f7rocw

 

Op internet staan veel tests waarbij verschillende merken olie tegen elkaar getest worden, lastige is dat je dus niet met het zelfde merk test.

Bovenstaande test testen ze verschillende soorten ook van het zelfde merk op een dyno opstelling.

 

Wat mij wel verbaasd is dat er dus ook behoorlijk verschil zit in vermogen tussen verschillende soorten olie.

 

misschien merk je er wel meer van bij Half synthetische olie dan Vol Syntheet door dat de vol synthetische olie minder snel verouderd, eigenlijk wat jij ook al aangeeft V4hier.

ik gebruik zelf voor de auto de Shell helix hx7 dat is half synthetisch dacht ik. de Vfr zit Gastrol vol synt 10w40 in dus zal het wel merken.

Dit weekend eerst een Circuit training doen dan krijg hij daarna een mooie verwen beurt. :thumpup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer dan meteen eens een andere olie. Castrol is juist een olie die het niet zo lekker doet in een viffer, ik heb dat verschil zelf ervaren toen ok Kroon expulsa rr ging gebruiken. Bij de volgendr beurt gaat er motorex in. Ook een goed sappie voor viffers. Grasduin maar eens op het forum over deze 3 olie merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens kijken of dat hier ergens te krijgen Is, hebben jullie ook ervaring met Bellray olie?

 

Ik heb met de Castrol aan het begin ook last gehad van een slippende koppeling als ik de eerste keer op het gas ging, zeker met wat kouder weer.

Op een gegeven moment Is dit wel verdwenen maar daardoor twijfel ik idd wel of ik dat er weer in zou doen.

 

Gr Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap echt niet dat geen van jullie dit merkt....misschien zit het dan toch tussen mijn oren :oops:

 

 

Daar integen heb ik al erg vaak auto's voorzien van nieuwe olie en ik merk er altijd wel iets van, wel merk ik dit bij mijn huidige Opel astra wat minder als mijn vorige Honda civic maar dit kan inderdaad met het vermogen te maken hebben en misschien opbouw van het motorblok.

 

 

 

Hoe kun je nu in hemelsnaam van een Honda Civic terugvallen op een LEPO Astra!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoord is vrij simpel;

Honda civic type R 200pk koste ca 8000 euro bj 2000, ouder wilde ik niet gaan. Alternatief was de 1.6 sport maar die heeft maar 125pk ofzo.

Dus gekeken voor een alternatief dat werd een astra G opc met 160pk (met chippen 170) die koste me 4000,- op dat moment had ik financieel niet meer ruimte.

 

Had aan een kant liever een Honda gehad maar verschil in onderdelen Is gigantisch.

 

Vb remklauw voor astra 2.0 kost je ca 150,- euro origineel. Ik weet ervaring dat die voor een civic 1.5 al 450,- euro ex btw kost.

 

Ik heb graag een sportieve auto maar niet een super hoog budget dus dan kom je vaak in de wat oudere modellen terecht.

Dus zodoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bell Ray heb ik ervaring mee in de ZXR en daar deed ik eerst Valvoline in en toen ik er Bel Ray in deed verbruikte hij wat, in de VFR heb ik alleen nog maar Motorex gehad en ik weet niet wat erin zat toen ik 'm kocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens kijken of dat hier ergens te krijgen Is, hebben jullie ook ervaring met Bellray olie?

Gr Rolf

Ik koop mijn olie e.d. de laatste jaren altijd bij http://www.oliehandel.nl/ goede prijs, service en levertijden. en een zeer ruim aanbod :yahoo:

Kroon olie gaf mij dus een verbetering met schakelen ten opzichte van Castrol, omdat ik veel goeds hoor over Motorex gaat deze olie er de volgende keer erin.

 

http://www.oliehandel.nl/motorex/motorex-top-speed-4t-10w40

 

http://www.oliehandel.nl/kroon-oil/kroon-oil-expulsa-rr-10w-40

aangepast door chris747
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met betrekking tot de additieven is bij een motorfiets met zijn natte koppeling wel verschil te merken als het gaat om schakelen en koppelen, maar dat alles heeft niets met het beter lopen of meer vermogen krijgen te maken zoals gesteld werd.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...