Spring naar inhoud


Foto

Koppeling probleem


  • Log in om te reageren
12 reacties op dit topic

#1 Mud

Mud

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 16 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Alkmaar
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 25 september 2014 - 22:33

Ok om maar gelijk met de deur in het VFR forum te vallen hier het volgende,

 

Koppeling van mijn VFR slipt als een gek als ie warm is, koud valt het best nog mee maar naarmate de motor warm gaat worden slipt ie steeds meer.

Eerst andere olie geprobeert maar geen verschil.

Afgelopen Zaterdag nieuwe platen, veren en ringen ingezet ( scherpe kant naar buiten) , de goede olie er in gedaan van Motul en jawel het was niet over.

Platen waren overigens niet versleten, Motor heeft "pas" 50.0000 km gereden, voor een VFR niet veel.

Volgende stap was vloeistof verversen en zowaar de koppeling deed het een stuk beter maar bij warm worden ging ie weer slippen, wel minder maar zeker niet goed.

 

Wat ik in mijn welkoms post al zei is dat de motor een tijd heeft stil gestaan, en voor mijn gevoel voelt de koppeling ook anders dan ik me herinner.

De hendel staat strak naar buiten en gaat ook vrij zwaar.

Mijn vraag, hoe kan ik dit oplossen , master / slave probleem ?

Alleen zie ik dan niet hoe die kan slippen :unsure:


Bewerkt door Mud, 25 september 2014 - 22:36.


#2 vroembert

vroembert

    rc24 fanaat

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3982 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nijeveen
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 25 september 2014 - 22:37

Heb je ook de veren vervangen ?

 

En als je inderdaad een probleem hebt met de mastercilinder of slave, kan het zijn, dat de koppeling gedeeltelijk vrij blijft en dus i.d.d. gaat slippen.



#3 Mud

Mud

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 16 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Alkmaar
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 25 september 2014 - 22:45

Ja Bert ook veren vervangen, heb m'n post aangepast want die stonden er inderdaad niet bij.

Had een komplete set besteld op ebay.

Dus daar komt nu een master bij denk ik, het vreemde vind ik dat de hendel zo ver naar buiten staat als cilinder niet terug komt, of het moet contra werken.



#4 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 25 september 2014 - 22:46

Welke olie zat erin voor je deze hebt vervangen voor Motul en is het wel olie specifiek voor motorfietsen?
Sommige oliën werken niet in elke motor, zo is Castrol een prima olie maar in een VFR geeft dit nog wel eens slippende koppelingen wat misschien ook bij Motul zou kunnen.

Goede ervaringen hier zijn Kroon Expulsa RR en Motorex Top Speed.

Denk er ook aan dat olie in de platen trekt en je na een oliewissel gen direct resultaat kan krijgen omdat de platen nog verzadigd zijn met de oude olie.

Met vloeistof vervangen neem ik aan dat je de DOT4 bedoeld? Doe ook even je remmen meteen want hij heeft zoals je zelf zegt een tijd stilgestaan.



#5 Mud

Mud

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 16 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Alkmaar
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 25 september 2014 - 22:58

Jup Ray, Motul 5000 10w40 bij een motorzaak gehaald.

En alles inmiddels ververst met Dot 4.

Wat de platen betreft die hebben alleen in de Motul olie gebadderd.

 

#6 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 25 september 2014 - 23:15

Als de oude platen slipten in Motul terwijl ze niet versleten zijn en de nieuwe platen dat ook weer doen heb ik toch de neiging om de olie te verdenken.



#7 Johan

Johan

    SCJ

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2509 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zwolle
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 25 september 2014 - 23:37

Blijft de slave cilinder misschien hangen/haken?

Als de master cilinder door vervuiling niet goed terug komt blijft er ook druk in het systeem staan omdat de opening naar het voorraad potje dan niet vrijkomt 

 

edit: als de opening van de mastercilinder naar het reservoir verstopt zit kan de druk in het systeem ook niet weg en zal door de blijvende druk in het systeem ook de handle strak naar buiten staan


Bewerkt door Johan, 25 september 2014 - 23:42.


#8 AFS Motorparts

AFS Motorparts

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3071 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Purmerend
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 26 september 2014 - 08:42

Heb je toevallig after-market rem- en koppelingshendels op de VFR?

Ik ben al een paar keer tegengekomen dat deze door de soms matige passing rem en/of koppeling iets ingedrukt lieten.



#9 V4 Rosso

V4 Rosso

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2531 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:midden
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 26 september 2014 - 13:16

Koppeling van mijn VFR slipt als een gek als ie warm is, koud valt het best nog mee maar naarmate de motor warm gaat worden slipt ie steeds meer.

Wanneer slipt de koppeling, nadat je net geschakeld hebt of ook als je een continue toerental aanhoudt van zeg 5k rpm en dan het gas opentrekt?

#10 Mud

Mud

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 16 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Alkmaar
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 26 september 2014 - 17:27

Ben net terug van m'n werk :)

 

Ok samenvatting originele hendels dus geen aftermarket spul.

En als de motor inderdaad bv 5000 rpm draait en gas opentrek slipt ie, maakt wel snelheid maar slechte acceleratie.

Hendel gaat ook vrij zwaar.

Het spul opnieuw gespoeld en ontlucht, in het begin voelt alles goed maar na een minuut of 20 slipt ie weer.

Ik heb inmiddels een andere koppelingspomp (master) op de kop weten te tikken voor weinig die ik volgende week in huis hoop te hebben.



#11 Mud

Mud

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 16 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Alkmaar
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 04 oktober 2014 - 09:31

Vanmorgen half 8 op m'n vrije Zaterdag naar mijn werk gegaan, alle benodigde spullen daar aanwezig om de koppelings pomp te vervangen.

Spul er opgezet en opnieuw doorgespoeld en ontlucht en het voelde gelijk anders aan.

Net een stukkie gereden tot de motor goed warm was en ik denk dat het probleem is opgelost.

Met dank aan edjekadettje die zeker niet de hoofdprijs voor de spullen vroeg ( master en slave voor 15€ ) :beer:



#12 lars

lars

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:pearl sunbeam white/graphite black

Geplaatst 04 oktober 2014 - 10:05

Nice, en nu gaan genieten van je motor. Ze zeggen de laatste echt lekkere dag van het jaar.

 

Maar met de juiste kleding nog heel veel dagen te gaan met vifferen dit jaar.



#13 edjekadettje

edjekadettje

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 58 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:z-h, omg. Vianen
  • Interesses:vfr,auto's,truck's,techniek
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 04 oktober 2014 - 10:08

Mooi man :thumpup:

 

Veel plezier met rijden.




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers