Ga naar inhoud

Koppeling probleem


Mud
 Delen

Aanbevolen berichten

Ok om maar gelijk met de deur in het VFR forum te vallen hier het volgende,

 

Koppeling van mijn VFR slipt als een gek als ie warm is, koud valt het best nog mee maar naarmate de motor warm gaat worden slipt ie steeds meer.

Eerst andere olie geprobeert maar geen verschil.

Afgelopen Zaterdag nieuwe platen, veren en ringen ingezet ( scherpe kant naar buiten) , de goede olie er in gedaan van Motul en jawel het was niet over.

Platen waren overigens niet versleten, Motor heeft "pas" 50.0000 km gereden, voor een VFR niet veel.

Volgende stap was vloeistof verversen en zowaar de koppeling deed het een stuk beter maar bij warm worden ging ie weer slippen, wel minder maar zeker niet goed.

 

Wat ik in mijn welkoms post al zei is dat de motor een tijd heeft stil gestaan, en voor mijn gevoel voelt de koppeling ook anders dan ik me herinner.

De hendel staat strak naar buiten en gaat ook vrij zwaar.

Mijn vraag, hoe kan ik dit oplossen , master / slave probleem ?

Alleen zie ik dan niet hoe die kan slippen :unsure:

aangepast door Mud
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook de veren vervangen ?

 

En als je inderdaad een probleem hebt met de mastercilinder of slave, kan het zijn, dat de koppeling gedeeltelijk vrij blijft en dus i.d.d. gaat slippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Bert ook veren vervangen, heb m'n post aangepast want die stonden er inderdaad niet bij.

Had een komplete set besteld op ebay.

Dus daar komt nu een master bij denk ik, het vreemde vind ik dat de hendel zo ver naar buiten staat als cilinder niet terug komt, of het moet contra werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke olie zat erin voor je deze hebt vervangen voor Motul en is het wel olie specifiek voor motorfietsen?
Sommige oliën werken niet in elke motor, zo is Castrol een prima olie maar in een VFR geeft dit nog wel eens slippende koppelingen wat misschien ook bij Motul zou kunnen.

Goede ervaringen hier zijn Kroon Expulsa RR en Motorex Top Speed.

Denk er ook aan dat olie in de platen trekt en je na een oliewissel gen direct resultaat kan krijgen omdat de platen nog verzadigd zijn met de oude olie.

Met vloeistof vervangen neem ik aan dat je de DOT4 bedoeld? Doe ook even je remmen meteen want hij heeft zoals je zelf zegt een tijd stilgestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jup Ray, Motul 5000 10w40 bij een motorzaak gehaald.

En alles inmiddels ververst met Dot 4.

Wat de platen betreft die hebben alleen in de Motul olie gebadderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de oude platen slipten in Motul terwijl ze niet versleten zijn en de nieuwe platen dat ook weer doen heb ik toch de neiging om de olie te verdenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft de slave cilinder misschien hangen/haken?

Als de master cilinder door vervuiling niet goed terug komt blijft er ook druk in het systeem staan omdat de opening naar het voorraad potje dan niet vrijkomt

 

edit: als de opening van de mastercilinder naar het reservoir verstopt zit kan de druk in het systeem ook niet weg en zal door de blijvende druk in het systeem ook de handle strak naar buiten staan

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppeling van mijn VFR slipt als een gek als ie warm is, koud valt het best nog mee maar naarmate de motor warm gaat worden slipt ie steeds meer.

Wanneer slipt de koppeling, nadat je net geschakeld hebt of ook als je een continue toerental aanhoudt van zeg 5k rpm en dan het gas opentrekt?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net terug van m'n werk :)

 

Ok samenvatting originele hendels dus geen aftermarket spul.

En als de motor inderdaad bv 5000 rpm draait en gas opentrek slipt ie, maakt wel snelheid maar slechte acceleratie.

Hendel gaat ook vrij zwaar.

Het spul opnieuw gespoeld en ontlucht, in het begin voelt alles goed maar na een minuut of 20 slipt ie weer.

Ik heb inmiddels een andere koppelingspomp (master) op de kop weten te tikken voor weinig die ik volgende week in huis hoop te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen half 8 op m'n vrije Zaterdag naar mijn werk gegaan, alle benodigde spullen daar aanwezig om de koppelings pomp te vervangen.

Spul er opgezet en opnieuw doorgespoeld en ontlucht en het voelde gelijk anders aan.

Net een stukkie gereden tot de motor goed warm was en ik denk dat het probleem is opgelost.

Met dank aan edjekadettje die zeker niet de hoofdprijs voor de spullen vroeg ( master en slave voor 15€ ) :beer:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nice, en nu gaan genieten van je motor. Ze zeggen de laatste echt lekkere dag van het jaar.

 

Maar met de juiste kleding nog heel veel dagen te gaan met vifferen dit jaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...