Spring naar inhoud

Foto

Welke olie in voorvork

• Log in om te reageren
26 reacties op dit topic

#1 VFROY

VFROY

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 11 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 25 oktober 2014 - 08:09

Hallo mensen,

Binnenkort wil ik mijn olie keerringen vervangen omdat mijn voorvork lekt.
Ik wil ook gelijk de olie verversen. Nu vraag ik me af welke olie ik erin moet stoppen.
Er zijn verschillende diktes olie die je kunt gebruiken. Iemand een tip of goede ervaringen met een bepaald type/dikte olie?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

#2 Jacco76

Jacco76

VFR 100.000 bikkel

• Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5495 berichten
  • Geslacht:Man
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 25 oktober 2014 - 08:49

Ik ken jou type niet maar kijk ff in een manual en hou het bij origineel. Mocht je nu klachten hebben vwb de vering stop er dan gelijk Hyperpro's in dan krijg je gelijk de juiste olie erbij ;)

#3 teake

teake

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2844 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 25 oktober 2014 - 10:09

Oh, en let op de ENORME verschillen in viscositeit per merk. Ook al staat er SAE10 op, dat zegt verrekte weinig. Een ander merk SAE10 kan héél veel dikker of dunner zijn. Het is waardeloos, maar het is helaas niet anders. De enige goed vergelijkbare eenheid is centi-stokes.

Google is your friend:

http://mahonkin.com/...s/fork-oil.html

http://www.qemsc.com...pensionoils.pdf

Daarmee is dus eigenlijk maar één oplossing: blijf bij origineel honda fork-oil... maar ja, hoe dik die dan precies is??

De betere oplossing is hyperpro voorveren, met bijbehorende hyperpro olie. Dan heb je écht een merkbaar beter verende voorkant. Niet bij normaal dagelijks gebruik, maar wél daar waar het telt: bij hard remmen en bij flink sturen.

(Ik heb lopen k*tten met diverse olies, SAE10 SAE5 SAE15, en zelfs gemengd om op SAE12,5 uit te komen, maar geen goede resultaten behaald, en toen ben ik gaan lopen zitten te zoeken naar het hoe en waarom. Uiteindelijk gewoon de hyperpro set gekocht, en nu een blij mens.)

Bewerkt door teake, 25 oktober 2014 - 10:13.

#4 Sparky

Sparky

VFR rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1134 berichten
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 25 oktober 2014 - 10:48

http://transmoto.com...-weights-table/

Met de bovenstaande link kom je een heel eind. Tenminste, ik wel.

Als je de olie gaat vervangen, kijk eerst eens in je voorvork poot of er al vervangings veren in zitten.
Dit is makkelijk te controleren. Als er bovenin de poot nog een vulbus zit, heb je nog originele veren.
Zitten deze er niet in weet je dat i.i.g aftermarket veren in zitten.

Grote kans dat er iets van hyperpro, WP, Wilbers, HK Suspension o.i.d in zit.
De veren van Hyperpro wijken wel af van de overige merken. Deze zijn volledig progressief opgebouwd.
Terwijl de overige merken altijd als tweetraps liniaire veren zijn gemaakt.

Het belanrijkste komt nu;
Als aftermarket veren hebt wat voor een dikte olie werd er bij geleverd en wat voor merk was dat?

In mijn geval was dat makkelijk, dat was WP olie SAE10. Deze ie niet minder eenvoudig te kopen, dus ging op zoek naar een alternatief.
Met het bovenstaande tabelletje zag ik de WP olie staan en heb bekeken wat deze in Cst was.
Ik verder gaan kijken welke merken dicht in de buurt kwamen met het origineel. In dit geval was dat Putoline HPX r 10. Deze is goed verkrijgbaar en ook nog in de buurt.
De poten heb ik met deze olie geserviced, en zijn weer als vanouds.

Voor heen pakte ik gewoon een SAE10 maar merkte wel dat er iets niet klopte. Ik had altijd het idee dat de boel slapper was dan de allereerste keer. Dus met de WP olie. Allen kon ik dat nergens aan staven, totdat ik dit tabelletje onder ogen kreeg en de door mij gebruikte merken zag staan. Toen werden mijn vermoedens bevestigd.

Succes met je keuze en het servicen.

#5 musli

musli

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 219 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750

Geplaatst 25 oktober 2014 - 13:39

men zal allemaal gelijk hebben, en dat is ook zo, alleen denk ik er iets anders over.

de gemiddelde motor is gemaakt voor mensen van een kilo of 60/70 en daar voldoet sae 10 prima in, maar met mijn gewicht van  140 kilo gaat er bij mij sae 30 in en ik geef de veren wat meer voorspanning werkt in mijn geval prima en als ik hard rem blijft de motor netjes op hoogte dus  hoe zwaar ben je, als je rond de 70 kilo zit prima gewoon het boekje aanhouden zit je ver daarboven gewoon wat dikkere olie, en de voorspanning wat verhogen, nadeel dikkere olie, de winter komt eraan, word die zooi nog dikker 

#6 V4 Rosso

V4 Rosso

Vaker hier dan op de VFR

• Lid VFROC
  • 2542 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750

Geplaatst 25 oktober 2014 - 13:47

Een gevaarlijke gedachte die, in de praktijk gebracht, tot verminderde grip leidt. Je past de demping niet aan op je gewicht, wel de vering. En de demping pas je dan weer aan aan de vering.

#7 748cc

748cc

VFR 100.000 Bikkel

• Forumlid
  • 3629 berichten
  • Ik heb 'n VF500
  • De mijne is:Rood/Wit/Blauw

Geplaatst 25 oktober 2014 - 14:03

HPIM3514.jpg

Onder OEM veer (zoals aangegeven heeft die een spacer), boven is een Wilbers

SAE10 van Kroon gebruik ik, met een luchtkamer van 130mm (poot rechtop, veer er uit,  bovenpoot helemaal naar benee, de zuigerstang+poot een keer of 10 pompen bij het vullen om alle lucht eruit te krijgen)

Standaard luchtkamer is iets van 170mm.

#8 Qwerc

Qwerc

VFR rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1484 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 25 oktober 2014 - 15:23

SAE10 van Kroon gebruik ik, met een luchtkamer van 130mm (poot rechtop, veer er uit,  bovenpoot helemaal naar benee, de zuigerstang+poot een keer of 10 pompen bij het vullen om alle lucht eruit te krijgen)

Standaard luchtkamer is iets van 170mm.

Die 170mm is dan voor een VFR750

Een VTEC is conform Honda 110mm, zelf heb ik hem op 100mm. Mogelijk ga ik naar 90 mm

#9 748cc

748cc

VFR 100.000 Bikkel

• Forumlid
  • 3629 berichten
  • Ik heb 'n VF500
  • De mijne is:Rood/Wit/Blauw

Geplaatst 25 oktober 2014 - 16:08

de topic starter heeft een groene RC36-1.... :ninja:

#10 musli

musli

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 219 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750

Geplaatst 25 oktober 2014 - 19:10

hoe zwaarder het gewicht dus de makkelijker duw je de olie door de demping heen, race en sportief geveerde auto's cq motoren hebben bijna geen demping bijna hard, houden de wielen op de grond mede door de form van de motorkuip en die hebben grip genoeg

#11 Ray

Ray

Toercommissie

• Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11398 berichten
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X

Geplaatst 25 oktober 2014 - 19:16

Race auto's en motoren stemmen hun vering af op het circuit waar ze rijden en het asfalt op een circuit is niet te vergelijken met de openbare weg.

Veel mensen (ik ook toen ik net een sportmotor had) maken de fout te denken dat een harder vering gelijk staat aan betere wegligging.

#12 Johan

Johan

SCJ

• Lid VFROC
  • 2559 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 25 oktober 2014 - 21:26

Musli, door de dikkere olie wordt de rebound erg traag, de olie moet in de demper via shimplaatjes de demping verzorgen waarbij de uitgaande demping belangrijk is, bij dikkere olie gaat de tebound te traag, na een aantal keren inveren zal de rebound het wiel niet snel genoeg uitveren wat een harde vering teweeg brengt, isw met teveel preload zal de vering hard worden en je weinig feedback met het wegdek hebben en een stuiterende motor aan de voorkant die grip gaat verliezen.
zorg voor dunnere olie die voor een goede rebound zorgt en stel de preload (veervoorspanning) op jouw gewicht in, door de dunnere olie (sae10 bv) krijg je een betere rebound die ervoor zorgt dat het voorwiel contact met de weg houd en jij een betere feedback voelt met het wegdek.
heb je te weinig preload dan kun je de luchtkamer in de vorkpoot iets verkleinen (in jouw gebal van 178 mm naar 13o mm) hiedoor gaat de veer ook progressiever werken en zullen de vorkpoten minder "duiken".
de dikte van de olie bepaalt dus de rebound, de veer de preload

#13 musli

musli

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 219 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750

Geplaatst 26 oktober 2014 - 07:55

geeft ook stof tot nadenken :scratchchin: ga ik gewoon proberen

Bewerkt door musli, 26 oktober 2014 - 07:57.

#14 VFROY

VFROY

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 11 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 26 oktober 2014 - 08:46

Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb mijn motor idd een groene rc36-1 in april gekocht. Ik weet niet wat er bij vorige eigenaren is gedaan aan de voorvork. Even nieuwe olie kopen is dus niet handig. Ik ga de voorvork eerst wel even open maken.

Mijn vermoeden is dat er wel eens een upgrade gedaan is. De veer aan de achterzijde is paars van kleur. Dat lijkt me ook niet standaard. Alleen een upgrade aan de achterzijde lijkt me niet logisch dus is wellicht ook de voorzijde aangepakt.

Nu heb ik nog niet op heel veel motoren gereden als vergelijk maar nu is de voorvork toch wel redelijk zacht. Flink duiken bij wat steviger remmen. Eens kijken of we dat kunnen verbeteren dus.

Jullie hebben me wel nieuwsgierig gemaakt wat er nu in de voorvork zit qua veren...

Bewerkt door VFROY, 26 oktober 2014 - 08:47.

#15 Sparky

Sparky

VFR rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1134 berichten
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750

Geplaatst 26 oktober 2014 - 09:17

Achter zit i.i.g een Hyperpro veer.
Als je er een foto vanaf de onderzijde (bevstiging) maakt kan er beoordeeld worden. Of er een complete vervanging demper is gemonteerd.

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers