Ga naar inhoud

Onderhoudsbeurt 800FI '98, nodig?


Patrick1991
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Allemaal,

 

Sinds een paar maanden eigenaar van een mooie rooie uit 1998.

Erg blij mee en wil haar net als de vorige eigenaar goed onderhouden :crossy:

Ik weet niet of het onderhoud noodzakelijk is, maar heb geen bonnen/data van de vorige eigenaar van onderhoud, dus maar het zekere voor het onzekere? .. denk ik.

 

Daarom wou ik graag wat advies over de aan te raden onderhoudstaken, hier zijn vast genoeg mensen met ervaring.

Alvast excuses als dit een overbodig/dubbel topic is, ben nog een nieuwkomer :ninja:

 

Olie/Filter/Bougies/Luchtfilter/Koelvloeistof vervangen durf ik zelf wel aan te pakken. (samen met mijn Haynes Werkplaatsboek)

Ook deels om kosten te drukken, en ik het leuk vindt om met de motor bezig te zijn.

 

Nu heb ik een aantal vragen hierover:

 

Olie: Putoline of Castrol? / Welke Oliesoort 10w40 wordt er hier aangeraden voor een VFR?

Bougies: Iridium of Normaal? (heb gelezen dat iridium langer mee gaan/betere prestaties hebben kwa soepeler stationair & koud starten)

Luchtfilter: Ik denk dat een OEM filter het beste is?

Filter: Idem voor OEM oliefilter?

Koelvloeistof: Merk/nog ergens op te letten?

 

Nu heeft de olie door het kijkglas nog wel een heldere kleur naar mijn mening maar het zou beter zijn om deze voor de winter te vervangen?

Ik las dat dit handiger was om vóór de winter het olie en filter te vervangen omdat anders toevoegingen/vuil in de olie je blok/keeringen kunnen aantasten.

Nu rij ik in de winter door als dat nodig is/kan, maar zodra er pekel op de weg is geweest laat ik hem het allerliefst in de schuur staan tot de pekel definitief weg is.

Maar.. is het dus beter om dit vóór of ná de winter te doen? (al wel over gelezen op het forum, maar vond de meningen verdeeld, neigde wel meer naar vóór de winter.)

 

Ik ga voor de onderhoudsbeurt dan gewoon alle punten langs van het Haynes Werkplaatsboek, verder nog belangrijke delen om te checken/vervangen?

- Bandjes komen er volgend jaar ook aan.. volgens de code zijn die 6 jaar oud. (Al zie ik geen scheurtjes of directe tekens van uitdroging)

Maar dat is een zorg voor aankomend seizoen

 

 

 

Kleppen stellen: last but not least...

 

De klus die de vorige eigenaar nog niet had gedaan, het werkplaatshandboek zegt 24.000 km, er staat nu 31.700 op de klok.

Ook de enige klus die ik zelf niet aandurf, las hier dat Johan/SCJ de onderhoudsman is voor VFR's voor Zwolle en omstreken?

( dit topic: http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=19888&hl= ) / Wat zou dat ongeveer kosten? (Kan ik het beste aan Johan zelf vragen waarschijnlijk via pb?)

 

Zó, dat was een heel verhaal ...

Bedankt voor 't lezen / tips&tricks :yes:, groeten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filters hoeven niet perse Honda op het doosje hebben staan,

Hi Flo is ook prima.

Een veel gebruikte door de forumleden is de Kroon Expulsa. Met name het schakelgedrag bij gebruik van deze olie is goed.

 

Koelvloeistof zou ik een Long Life voor nemen.

Vergeet ook niet de remvloeistof te verversen evenals die van de koppeling, is bij een motor geen overbodige luxe om het jaarlijks te doen.

VFRikus

 

edit: kleppen controleren van een FI is nog wel zelf te doen, stellen is wat meer werk, maar niet half zo'n heksentoer als bij de VTEC

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me volledig aan bij Rikus. Extra aanvulling voor de koelvloeistof neem een G12+ is voor de VTEC (op dit forum bewezen) beter dan de standaard die Honda voorschrijft, en de olie voor de voor vorkkeerring is zo nu en dan ook nodig met andere woorden (laat) doe die ook gelijk.

Voor eventuele onderhoudskosten via Johan, stuur hem ff een PB en je krijgt een volledige lijst met wat mogelijk en wat het kost om bij hem uit te voeren

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips! :yes:

Het liefst zou ik alles bij 1 webshop bestellen (tenkateshop, of mlmparts b.v. , nog meer goede webshops?)

 

Kroonoil kan ik niet zo snel terugvinden bij webshops/verkooppunten in de buurt lijken alleen autodealers.

Aangezien de Kroonoil Expulsa (niet RR) een half-syntheet is een halfsyntheet dus voldoende?

 

SF/SG 10w40 staat in het Haynesboek

http://www.bccp.nl/techdocs/woordenboek%20olie.pdf - Volgens deze link lijkt zelfs de halfsyntheet van putoline (SL) beter als voorgeschreven, die van kroonoil denk ik dus ook.

Deze b.v.: http://www.tenkateshop.com/putoline-tm-sport-4-10w-40-32-70409?___SID=U , zou gelijkwaardig zijn als de kroonoil variant?

 

volsyntheet van putoline is SM, nog beter dus, maar niet noodzakelijk denk ik?

Ik weet helaas niet wat er nu in zit. (half of vol syntheet, is dit schadelijk als het zou mengen?).

 

Kleppen zou ik het liefst toch door iemand laten doen die dat vaker heeft gedaan, mischien meekijken als mogelijk om er zelf wat van op te steken voor de volgende keer.

Johan een PB gedaan en wacht die even af (:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Putoline NanoTec gaat er bij mij in. 10W40. Het is een volsyntheet. Zelfs het oudje rijdt er prima mee. Schakel problemen zoals als bij Castrol heb je bij Putoline niet.

Hiervoor jaren Castrol gehad, maar die olie gaat gek doen als deze vrij warm is.. Schakel en koppelingsproblemen.

Bij de voorlaatste olie wissel reed ik met Motorex Topspeed 4T, deze is ok, maar toch verkies ik de Putoline.

 

Als je nu toch aan het onderhoud begint en ook doorrijdt kan je beter de olie gelijk doen. Zelf wissel ik de olie ieder jaar.

 

Koelvloeistof G12+, merk doet er niet toe.

 

Bougies, iridium versie zijn via ebay vaak goedkoper te krijgen dan normale gewone bougies... Raar maar waar.

 

Olie filter, elk merk is ok zoals rikus zei. Bv HiFlo

 

Luchtfilter OEM Is ok.

 

Kleppen controleren kan je makkelijk zelf doen, met een goede voelermaat set kom je een heel eind.

 

Vergeet idd je kopelings- en remvloeistof niet. En maak de remklauwen schoon, meestal ook geen overbodige luxe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet elk merk filter is zo maar oke.

HiFlo is een zogenaamd OEM fabrikant net als in de automotive bijvoorbeeld: Mahle, Purflux (Sogefi) Knecht enz.

Best mogelijk dat Honda zijn filters van HiFlo betrekt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castrol inderdaad niet gebruiken, goede olie maar niet in een VFR (hoewel er ook mensen mee rijden die geen problemen ervaren)
Naast Kroon Expulsa ook goede ervaringen hier met Motorex Top Speed, dit is een 3/4 syntheet en verkrijgbaar via onze huisdealer AFS motorparts in Purmerend (ook een webshop).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook geen goede ervaringen met Castrol olie.

Zelf gebruik ik nu de Kroon expulsa, n.a.v. goede ervaringen hier heb ik de Motorex top speed klaar staan. beide oliën bestel ik bij http://www.oliehandel.nl/motorex/motorex-top-speed-4t-10w40

 

Voor het oliefilter zou ik voor een K&N filter gaan.http://www.mlmparts.com/nl/k-n-oliefilter.html hier zit een handige "moer" op de kop gelast die het (de)monteren erg makkelijk maakt, kheb hem zelf ook......luchtfilter, ook K&N http://www.mlmparts.com/nl/k-n-replacement-luchtfilter.html met een reinigingssetje kun je dit filter keer op keer schoonmaken, zo ben je nog voordeliger uit ook. en is nog in de aanbieding ook.

De bougies koop je voordelig op http://www.ebay.co.uk/itm/4x-NGK-IRIDIUM-IX-NGK-CR9EHIX-9-6216-SPARK-PLUGS-Honda-VFR800FI-/151124355429?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item232fb6a965 4 iridium bougies voor de prijs van gewone.

 

Niet alles bij dezelfde webshop maar wel de goede spullen voor een goede prijs, ik koop ook liever alles in een, dat is me echter nog nooit gelukt,

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shell Advance Ultra olie bevalt mij ook prima in de VFR, 2 jaar ervaring mee nu. Ik heb zowel 15W50 als 10W40 gebruikt zonder verschil te merken. Als het echt koud is, rij ik niet. Ik heb weleens gelezen dat je het beste een full synth olie kunt nemen waarvan bovendien de verhouding low-grade/high-grade zo laag mogelijk is. Of dat een broodje aap-verhaal is.. zou best kunnen ;) In ieder geval gebruik ik de motor slechts in de temperatuurband van ruwweg +10 tot +32 graden, dus verwacht ik van een olie geen sublieme koudweerprestaties en mag het best iets dikker zijn.

 

Het OEM luchtfilter lijkt heel erg veel op het HiFlo filter viel me op toen ik het vorige maand verving, dus Rikus heeft waarschijnlijk gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties,

 

Ik ga binnenkort eens bij mlmparts bestellen dan denk ik, en als nodig ook bij andere shops/ebay.

Bedankt voor de link naar die bougie's, scheelt een boel. En als niet alles bij 1 webshop gaat lukken is het inderdaad jammer maar heb ik in ieder geval de juiste spullen. :pompom:

 

De olie gaat denk de putoline nanotech volsyntheet worden dan, hiervoor ook goede ervaringen mee gehad met putoline.

edit: Ik denk dat deze vergelijkbaar is met de Kroon Expulsa RR?

 

Wordt dan in ieder geval i.c.m. K&N oliefilter, inderdaad handig om weer los te halen bij de volgende keer verversen.

 

Mogelijkheid om schoon te maken is bij K&N (65,-) dan wel een voordeel, maar een HiFlo luchtfilter lijkt mij een hele goede kwa prijs kwaliteit (aangezien die vergelijkbaar is met OEM)

Bij MLM maar €22,50- ,denk dat die het gaat worden.

 

Edit: heb hier op het forum gelezen dat K&N luchtfilters wel eens meer doorlaten dan lucht alleen? , Horrorverhalen of kwestie van te laat schoonmaken/in'olieën ?

 

& nog een klein vraagje; Is koppelingsvloeistof hetzelfde als remvloeistof? (ik dacht: zelfde principe van werking d.m.v. pomp.)

aangepast door Patrick1991
Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: heb hier op het forum gelezen dat K&N luchtfilters wel eens meer doorlaten dan lucht alleen? , Horrorverhalen of kwestie van te laat schoonmaken/in'olieën ?

 

Ik heb wel eens iets over de pasvorm gehoord van K&N. Over de gevolgen en/of horrorverhalen ken ik weer niet maar ik heb er wel beeld bij als dit niet goed is ;). Je kan ook bijv. een BMC-luchtfilter nemen. Mijn ervaring is dat die er strak en goed in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties,

 

Ik ga binnenkort eens bij mlmparts bestellen dan denk ik, en als nodig ook bij andere shops/ebay.

Bedankt voor de link naar die bougie's, scheelt een boel. En als niet alles bij 1 webshop gaat lukken is het inderdaad jammer maar heb ik in ieder geval de juiste spullen. :pompom:

 

De olie gaat denk de putoline nanotech volsyntheet worden dan, hiervoor ook goede ervaringen mee gehad met putoline.

edit: Ik denk dat deze vergelijkbaar is met de Kroon Expulsa RR?

 

Wordt dan in ieder geval i.c.m. K&N oliefilter, inderdaad handig om weer los te halen bij de volgende keer verversen.

 

Mogelijkheid om schoon te maken is bij K&N (65,-) dan wel een voordeel, maar een HiFlo luchtfilter lijkt mij een hele goede kwa prijs kwaliteit (aangezien die vergelijkbaar is met OEM)

Bij MLM maar €22,50- ,denk dat die het gaat worden.

 

Edit: heb hier op het forum gelezen dat K&N luchtfilters wel eens meer doorlaten dan lucht alleen? , Horrorverhalen of kwestie van te laat schoonmaken/in'olieën ?

 

& nog een klein vraagje; Is koppelingsvloeistof hetzelfde als remvloeistof? (ik dacht: zelfde principe van werking d.m.v. pomp.)

Horrorverhalen.

Het schijnt wel dat niet voor elke motor het filter al voorzien is van de olielaag en als je dan een droge hebt en uitgaat dat ie klaar voor gebruik is dan heb je inderdaad een probleem, wel vreemd dat hier af fabriek een verschil in zit.

Voor de rest is het K&N filter ontwikkeld om problemen bij racewagens die o.a. de Baja 500 reden op te lossen.

Door de erg stoffige omstandigheden verstopten de bestaande filters te snel en wat die auto's te verduren krijgen op 1 race aan stof en zand dat halen al onze VFR's niet volgens mij.

Lijkt me dan erg stug als het filter netjes in de olie staat dit enig probleem kan opleveren, ik rij al bijna 60k met een K&N.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...