Spring naar inhoud

Foto

anti-stick-slip op voorpoten met grafietpoeder/teflonspray?

• Log in om te reageren
41 reacties op dit topic

#1 teake

teake

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2843 berichten
  • Geslacht:Man
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 17 december 2014 - 10:51

Zomaar een gedachtenspinsel wat ik even naast de gedachtenspinsels van andere techneuten wil leggen;

Wat nou als ik mijn voorpoten inwrijf met grafietpoeder? Of teflonspray oid?(de binnenpoten natuurlijk). Zou dat stickslip verminderen?

Mijn voorpoten hebben Hyperpro veren, en olie. En veren op zich goed, maar bij normaal rijden voel ik altijd "stoten" over korte hobbeltjes in de weg. Ik was eigenlijk altijd in de veronderstelling dat dit kwam door teveel high-speed-ingaande demping, en dat is helaas niet instelbaar op mijn motor. Maar stick-slip zou ook dit stoten kunnen veroorzaken bedacht ik me laatst.

Een aantal rijders heeft bij Hyperpro een "anti-stick-slip-behandeling" laten uitvoeren op de voorpoten. Wat wordt er dan gedaan? Is dat gewoon teflon-spray, of grafietpoeder oid?

Dat zou namelijk eenvoudig thuis ook gedaan kunnen worden.

Ik hoor graag even jullie input.

#2 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12722 berichten
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 17 december 2014 - 11:05

Ik spuit na het wassen altijd een beetje siliconenspray op de binnen poten, net boven de keerring.

Stond ooit als tip in een blaadje van de Motoport om je keerringen soepel te houden.

VFRikus

#3 teake

teake

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 2843 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 17 december 2014 - 11:26

Dat zal inderdaad ook goed zijn om te doen. Hoewel de siliconenspray mogelijk weer klontert met het grafietpoeder oid.

Ik ben toch wel heel benieuwd wat Hyperpro nou eigenlijk toepast als anti-stick-slip behandeling. (ps: mail aan Hyperpro gestuurd met deze vraag, nog geen antwoord binnen)

Bewerkt door teake, 17 december 2014 - 11:31.

#4 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12722 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 17 december 2014 - 11:36

Hoezo grafietpoeder?

Wellicht doen ze bij Hyperpro iets met nanotechnologie, zoals ook wel tegen graffiti gebruikt wordt.

VFRikus

#5 teake

teake

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 2843 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 17 december 2014 - 11:45

Och, ik heb een potje grafietpoeder staan in de schuur, om sloten te smeren etc. Dat werkt altijd wel mooi, maar het stuift zo.

#6 MikeyMan

MikeyMan

Ervaren rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 451 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 17 december 2014 - 11:46

Bij Hyperpro raden ze voor zover ik weet SKF low-stick keerringen aan. 40 euro per setje geloof ik.

#7 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12722 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 17 december 2014 - 12:44

Och, ik heb een potje grafietpoeder staan in de schuur, om sloten te smeren etc. Dat werkt altijd wel mooi, maar het stuift zo.

Dat smeer je toch niet op keerringen?!?!

VFRikus

#8 V4 Rosso

V4 Rosso

Vaker hier dan op de VFR

• Lid VFROC
  • 2542 berichten
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 17 december 2014 - 13:02

Ik spuit ook wel eens wat siliconenspray op de binnenpoten om slijtage van de stofkappen te verminderen doordat er zo minder vuil hecht op de binnenpoten. Voor de keerringen lijkt me dat niet nodig. Neem na het inspuiten de poten ook meteen weer met een doek af want het is niet de bedoeling dat die gladde vloeistof tot in de buitenpoten komt want dan hecht de olie minder aan de binnenpoten. Stick-slip voorkom je door het goed monteren van de voorvork, niet door een een ander type keerring te monteren. Als dat laatste werkelijk zou uitmaken zou dat betekenen dat een standaard keerring zo versleten is en dat is niet het geval. Die lage wrijving keerringen van SKF werken ongetwijfeld merkbaar en meetbaar beter in toepassingen met hoge astoerentallen, maar in de configuratie van een vorkpoot verwacht ik er nauwelijks enig voordeel van.

#9 teake

teake

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 2843 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 17 december 2014 - 13:19

@Vfrikus: nee, het grafiet zou niet op keringen bedoeld zijn, maar juist op het stalen oppervlak van de poten. Maar je brengt wel een nieuw inzicht bij me naar boven: zijn het inderdaad de keringen die de stickslip veroorzaken? Dan lijkt inderdaad siliconenspray een aardige oplossing. Hoewel soepelhouden van de keringen slechts één gewenst effect is. Het moet vooral GLAD zijn.

@Jeroen: Het leuke is dat de low-friction-keringen van SKF mogelijk inderdaad gladder zijn bij hoge toerentallen -dat weet ik ff niet-. Maar stick-slip is juist de initiële overgang van stilstand naar beweging. Het "kleven, en dan losschieten" van een glijdend voorwerp. Het is dus niet gezegd dat hoge snelheidsfrictie ook effect heeft op lage snelheid. Je hebt dus gelijk dat het effect van de keringen mogelijk heel klein is.

Maar tot zover de theorie, nou weer even naar de praktijk. Ik kan me voorstellen dat ook de (zeer goed gesmeerde) glijbussen een duit in het zakje doen bij het verkleven. Of anders gezegd: ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat de keringen zóveel verkleven dat het merkbaar is tijdens het rijden.

Aan de andere kant: (ik denk even hard op hè, vergeef me aub). Als ik voorpoten reviseer dan gaan ze altijd lekker licht, TOT het moment dat je de keringen monteert. Dus zeer waarschijnlijk zijn de keringen toch de grootste boosdoener.

Goed, keringen dus: twee oppervlakken spelen mee: het rubber van de keringen, wat door een veertje tegen de poten aan geduwd wordt, en het staal van de binnenpoot. Staal maak je glad met teflon of grafiet. Rubber maak je glad met.... toch weer die siliconen?

ps: info over de SKF low friction seals: http://www.skf.com/g...eals/index.html

Ze zijn dus zónder veertje gemaakt, wat inderdaad minder weerstand zal geven lijkt me.

Nou goed, ik puzzel nog wel even wat. Het is toch regenachtig vandaag.

#10 Sparky

Sparky

VFR rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1134 berichten
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750

Geplaatst 17 december 2014 - 15:26

Het kan ook zijn dat je binnenpoten ( het chromenddeel) te GLAD is. Er hoort nl een hele dunne smeerfilm op het chroom te zitten.
Dus een overijverig gepolijste poot werkt juist stickslip op.
Tussen de rubberseal, van de keerring en het chroom komt/zit dan geen oliesmeer film.

#11 teake

teake

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 2843 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 17 december 2014 - 15:33

haha, je hebt een punt, dus ben ik net even naar buiten gelopen om te voelen.... m'n voorpoten zijn nu mooi glad en nat..... met druppels water. Wát een klam pestweer... bàh...

Maar goed, ik denk niet dat mijn voorpoten zó glad zijn hoor, ze zijn normaal wel licht vettig.

#12 newie

newie

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1100 berichten
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 17 december 2014 - 19:19

Teake, heb je pas geleden nieuwe banden gemonteerd of heeft de motor plat gelegen dan zou ik maar eens kijken of je vorkpoten niet onder spanning staan.

Te testen door inveren, daarna loslaten en dan moet de motor in een gelijkmatige beweging naar boven komen en niet schokkerig.

Om de poten glad te houden tbv de keerringen moet je iets gebruiken wat wel smeert maar geen vuil aanhangt want anders is het middel erger dan de kwaal.
Slotspray schijnt zulke eigenschappen te hebben.

#13 teake

teake

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 2843 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 17 december 2014 - 19:25

Ik zal het nakijken, maar ik verwacht geen spanning. Het zijn ook maar minieme schokjes tijdens het rijden, ik ben aan het finetunen, en ik zoek de finesse.

Slotspray klinkt goed, is ook teflon/grafiet oid vaak.

Bewerkt door teake, 17 december 2014 - 19:28.

#14 newie

newie

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1100 berichten
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 17 december 2014 - 19:38

Grafietpoeder zou ik ver weg van blijven.
Is alleen maar om plaatsen met hoge druk en oneffen oppervlak te laten glijden maar daar zijn tegenwoordig andere middelen voor.
Op vorkpoten moeten de glijbussen dat werk doen en die zijn (vork-)oliegesmeerd.

#15 Sparky

Sparky

VFR rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1134 berichten
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750

Geplaatst 17 december 2014 - 20:22

Het kan ook nog aan de evt versleten glijbussen kunnen liggen.

Maar veer hem in en laat los. Dat moet in een vloeiende beweging gaan. Omgekeerd geld het ook. Trek hem uit de veren en laat los. Ook dat moet vloeiend gaan. Als je stick slip hebt zal je dat op de zelfde plek op de voorvork ervaren.

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers