Spring naar inhoud


Foto

Waarom poten demonteren bij oliewissel.


  • Log in om te reageren
19 reacties op dit topic

#1 Martijn

Martijn

    Ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 446 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hoogeveen
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 11 februari 2015 - 05:29

Ik had laatst een gedachtenwisseling met een collega.

 

Ik gaf aan dat ik de vorkolie wou wissellen en dus de poten eruit ging halen.

Hij zei dat bij enkel een olie wissel hij de poten zelf erin laat zitten, maar de bout onder in de poot(Van de bevestiging van de demper geloof ik) eruit draait en op die manier gewoon de olie eruit laat lopen, nieuwe olie afmeten qua hoeveelheid en dus links en rechts dezelfde hoeveelheid erin.

 

Nou was mijn vraag, is er een reden voor dat iedereen hier de poten demonteerd of is dat omdat ooit iemand dat zo heeft bedacht en de rest "gewoon" hetzelfde is gaan doen.

 

Kan mij voorstellen dat het moet ivm het meten van de luchtkamer (horizontaal) en het spoelen zal waarschijnlijk ook makkelijker wezen bij volledige demontage.

 

Ik heb geen idee of er ergens olie kan achterblijven als ze nog gemonteerd zijn en of het uberhaupt een probleem geeft om de bout onderin te lossen\te verwijderen.

 

Wie o wie heeft hier een antwoord op.



#2 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11069 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 11 februari 2015 - 06:38

Je geeft zelf je antwoord al met de aanvulling dat je nooit de oude olie er goed uit krijgt.



#3 V4 Rosso

V4 Rosso

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2531 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:midden
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 11 februari 2015 - 07:23

Het kan, de 90-93 VFR heeft er zelfs een aparte aftapplug voor in de onderpoot, duurt eeuwig voordat de olie eruit is gelopen. Zelf haal ik liever de poot eruit, kost uiteindelijk bijna net zoveel tijd en is veel grondiger. Honda dacht er blijkbaar ook zo over want de 94-97 VFR heeft dezelfde onderpoten alleen is de aftaplug komen te vervallen.

#4 Beraniden

Beraniden

    Cutting edge

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2438 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hippolytushoef
  • Interesses:VFR,Guitars,F16,making gadgets for VFR friends .
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 11 februari 2015 - 08:28

Klopt, gaat erg traag omdat de keerringen er voor zorgen dat de poten bijna luchtdicht zijn, er ontstaat een soort vacuüm waardoor de olie er erg langzaam uitkomt.

#5 748cc

748cc

    VFR 100.000 Bikkel

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3487 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:nabij Utrecht
  • Ik heb 'n VF500
  • De mijne is:Rood/Wit/Blauw

Geplaatst 11 februari 2015 - 08:42

It can be done......

 

 

http://www.vfrdiscus...change-on-bike/



#6 lars

lars

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Limburg
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:pearl sunbeam white/graphite black

Geplaatst 11 februari 2015 - 09:01

Het risico bestaat natuurlijk dat je iets niet goed terug zet omdat er misschien bij sommige poten iets kan verschuiven als je de onderste bout eruit draait, bij een yamaha fjr1300 na 2006 moet je dit bijvoorbeeld absoluut niet doen. Tevens moet je al in het bezit zijn van een luchtsleutel omdat je anders meestal die bout niet eruit kunt krijgen omdat de binnenpoot mee kan draaien. Voor de meeste mensen is het daarom makkelijker en ook zowieso grondiger om de poten geheel te verwijderen en vervolgens opnieuw te vullen.

 

Wat mij ook lijkt is het feit dat als je de vorken wilt afvullen als ze nog onder de motor hangen dat het niveau voor afvullen iets moeilijker te bepalen word omdat de poten niet recht staan.



#7 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12669 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 11 februari 2015 - 09:13

Dat laatste is op te lossen door aan de hoge en de lage kant te meten en precies daartussen in is de goede waarde.

Toegegeven: het is wel een geklooi van niks.

VFRikus



#8 VFoRever

VFoRever

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4400 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noorden
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 11 februari 2015 - 13:31

Voor mij valt oliewissel van de vorkpoten(1x per 2 jaar) samen met onderhoud aan de balhoofdlagers. Bij mij zitten er van die licht lopende originele op die van een trapfiets lijkende honda kogellagers in het balhoofd en het is geen overbodige luxe om die 1x per twee jaar te demonteren, opnieuw in het vet te zetten en af te stellen. De voorpartij uit elkaar sleutelen is ook niet zo heel veel werk. Ik neem dan meteen controle en schoonmaken van de remklauwen en -blokken mee en een goede poetsbeurt van het een en ander waar je dan makkelijk bij kunt..



#9 V4 Rosso

V4 Rosso

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2531 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:midden
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 11 februari 2015 - 17:55

Klopt, gaat erg traag omdat de keerringen er voor zorgen dat de poten bijna luchtdicht zijn, er ontstaat een soort vacuüm waardoor de olie er erg langzaam uitkomt.

Maar die draai je uiteraard tevoren los, moet toch wel als je weer olie wil bijvullen. Ook moet je de cartridge omhoog duwen/trekken want de onderste bout draai je in en blind gat van de compressiestack, door het olieslotbusje. Misschien helpt het als je de oude olie verdunt met wasbenzine, maakt meteen mooi schoon.

aftappen.jpg
Zelfs met een pompje schoot het niet op.

#10 Martijn

Martijn

    Ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 446 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hoogeveen
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 11 februari 2015 - 21:01

Maar het komt erop neer dat wil je het goed doen, dan kun je het beste gewoon de veerpoten eruit halen.

En de manier waar mijn collega het over had niet per definitie fout is. Maar zitten iets meer haken en ogen aan.

#11 Jacco76

Jacco76

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gem. Voorst
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 11 februari 2015 - 21:53

Zoals de meeste zelf al aangaven is het wassen van een auto totaal off topic en heeft dan ook niets te maken met een voorvorkolie wissel.

 

Daarom alle berichten hierover verborgen.



#12 Bullmoose

Bullmoose

    Gevorderde rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPip
  • 231 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Den Haag
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 13 februari 2015 - 11:04

Hallo Martijn,

Niet "iedereen" demonteert de vorkpoten voor het verversen van de voorvorkolie, ik niet bijvoorbeeld.
Je kunt je afvragen of het extra werk in verhouding staat tot het "extra resultaat".

Wellicht het overwegen waard om een tweede keer te verversen op korte termijn om zo te spoelen.

Bullmoose


#13 bvanes

bvanes

    Domino Bert

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 485 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hoofddorp
  • Interesses:Motor rijden, fotograferen en sax spelen, domino spelen met motoren.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 13 februari 2015 - 12:08

Bij de sleuteldag in Delft wordende vorkpoten voornamelijk gedemonteerd omdat de oliekeerringen aan vervanging toe zijn en ook het balhoofdlager. Anders heb je het niet nodig.

#14 748cc

748cc

    VFR 100.000 Bikkel

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3487 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:nabij Utrecht
  • Ik heb 'n VF500
  • De mijne is:Rood/Wit/Blauw

Geplaatst 13 februari 2015 - 13:16

phoca_thumb_l_DSC_3628.jpg



#15 Martijn

Martijn

    Ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 446 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hoogeveen
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 13 februari 2015 - 20:48

@bullmoose. Waar en hoe ik ook zocht, ik kwam niet achter de andere methode. Zodoende dat ik hier ook de vraag heb geplaatst.

@bvanes, ik heb de vfr nu ruim 1,5 jaar en ruim 11.000km en geen idee wanneer de laatste keer alle vloeistoffen vervangen zijn. Bij controle van de koppelingsvloeistof bleek hier al vlokken in te zitten. Zodoende wil ik nu toch ook de olie in de voorvork vervangen. Dan weet ik tenminste de status daarvan en of er eventueel reparaties aankomen.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers