Ga naar inhoud

Zekering "ignition" brandt door VFR750F RC24 1986


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wanneer na het plaatsen van een nieuwe batterij, nog steeds de 10A zekering van de onsteking(aangegeven met ignition) in de zekeringkast springt, elke keer ik op de startknop duw.

 

Is het dan de spanningsregelaar of starterrelais die defect is of kan het ook wat anders zijn?

 

Beide zijn in elk geval reeds besteld maar kan enkele weken duren gezien de spanningsregelaar uit het China komt(het starterrelais uit Frankrijk dus hoop ik volgende week reeds te kunnen monteren).

 

Ik beschik niet over een multimeter(als het toestel zo al noemt) en kan er ook helemaal niet meewerken. Dus ik kan niet uitmeten welk onderdeel defect is, vandaar dat ik alles stapsgewijs ga vervangen.

 

De Honda VFR reed prima tot maandag, toen ik wou wegrijden viel ze stil. Ik wou haar terug opstarten en enkel de indicatielichtjes brandden, verder niets. Ook geen geklik van de benzinepomp etc...

Na het opladen van de batterij met een autolader is het helemaal fout gegaan. Ook de 30A zekering sprong van de starterrelais(er is wel niets doorgebrand of gesmolten aan de buitenzijde, dus mogelijk intern defect).

 

Dank u voor elk advies!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bespeur een te kort aan basiskennis en zou eerder het advies geven om er iemand bij te halen met meet ervaring.

En of het nu zo slim is om een SR uit China te halen betwijfel ik ook.

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

De spanningsregelaars zijn hier absurd veel 500 % duurder (100 € vs 17 euro verzending inclusief... tja, desnoods bestel ik er nog 4 bij, ben ik nog steeds goedkoper af) en ik vermoed dat die trouwens allemaal gewoon uit China komen.

 

Van elektriciteit heb ik inderdaad geen verstand maar ik zou er toch graag zelf aan sleutelen, al is het trial and error en zonder multimeter(nog nooit gebruikt in 40 jaar en dus ook nooit nodig gehad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwaliteit

Maar blijkbaar blijf jij liever met problemen zitten knoeien.

Mijn Electrex kostte bij Siccama Sales € 118.- en werd de volgende dag geleverd. Dat was in september 2009........

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van elektriciteit heb ik inderdaad geen verstand maar ik zou er toch graag zelf aan sleutelen, al is het trial and error en zonder multimeter(nog nooit gebruikt in 40 jaar en dus ook nooit nodig gehad)

Dan vind ik de gok om de SR en starrelais te vervangen zo gek nog niet. Je kan dus wel een elektrisch schema lezen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft bij mij ook 47 jaar geduurd voor ik eindelijk een Fluke gekocht heb... :schater:

Daar gaat mijn zoon en evt. zijn (in sha Allah) kids later ook nog iets aan hebben.

 

Nog maar een poging.......

 

Ja voor 17 euro ben je "klaar", maar dan adviseer ik jou NIET met vrienden te gaan rijden en/of op een motorvakantie te gaan.

Als je dan langs de kant van de weg staat, val je ze er dan tenminste niet mee lastig... :ninja:

 

Maar, het is een vrij (forum)land, this may be your lucky day!

 

Koop in China ook een goedkoop voltmetertje voor ergens in je cockpit (2 draadjes aansluiten op een geschakelde draad, dat moet lukken toch?).

Zo "zie" je (hopelijk op tijd) dat er iets "nie goe ga" en kom je nog thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een simpele storings zoek tip. Trek de stekkers van de spanningsregelaars af en probeer de motor dan te starten, als het dan lukt, zonder dat de zekeringen springen, dan is het de spanningsregelaar. Startrelais, heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt, dat deze stuk was. En bij een defecte spanningsregelaar heb ik meerdere keren meegemaakt, dat er zekeringen sprongen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij elke bouwmarkt heb je voor rond de €15 een prima multimeter voor huis tuin en keukengebruik. Even de gebruiksaanwijzing doorlezen en/of het internet raadplegen hoe zo'n ding werkt (wijst zich eigenlijk wel vanzelf) kost minder moeite dan alles maar vervangen en verdient zich zo dan ook heel snel terug.

Een zekering die doorbrand heeft vaak een kortsluiting als oorzaak, in dit geval zou ik eerst het startrelais en de bedrading nakijken en als dat goed blijkt dan de startknop en als dat ook niet het probleem blijkt dan de startmotor en de bedrading daarvan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een simpele storings zoek tip. Trek de stekkers van de spanningsregelaars af en probeer de motor dan te starten, als het dan lukt, zonder dat de zekeringen springen, dan is het de spanningsregelaar.

:withstupid:

Kijk, daar heb je wat aan..gewoon gestructueerd storingzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

V4Rosso, elektrische schema's lezen heb ik nog nooit geprobeerd. Ik had het advies op motor-forum.nl gelezen mbt het startrelais.

 

Vroembert en Ray, bedankt voor de tips(de spanningsregelaar was idd niet de schuldige).

 

Ik hou het hier verder voor bekeken want ik betwijfel ernstig of sommige zeurpieten even arrogant zouden zijn als ik in het echte leven voor hen sta. Helden achter hun computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VFRikus is een zeer ervaren monteur, die weet waarover hij praat, het goedkope Chinese spul, is helaas zeer onbetrouwbaar en een kapotte sr gooit soms meer dan 18 volt op het systeem, waardoor je zelfs je ontstekings unit kan slopen en die zijn erg duur. Bij de iets modernere elektronica is een simpele multimeter helaas onmisbaar om storingen op te zoeken.

Verder wil de stekker op het startrelais nog wel eens smelten, waarna je kortsluiting krijgt. Verder kan een doorgeschuurde kabel ook voor problemen zorgen. En sommige reacties hebben niets met arrogantie te maken, maar met het feit, dat tegenwoordig op bijna elk forum techneuten worden geconfronteerd, met hulpvragers, die vervolgens niets doen met de verkregen informatie, of deze vaak volkomen in twijfel trekken, terwijl de gegeven informatie correct is. Of terechte waarschuwingen worden in de wind geslagen, met als gevolg schade, waarvoor de verantwoordelijkheid vervolgens weer bij een ander wordt gelegd. Als je dit enige tientallen keren hebt meegemaakt, veranderd vanzelf de toon van de antwoorden.

 

De kennis hier op het VFR forum ligt overigens op een erg hoog niveau. Dus niet te snel over arrogantie spreken, want de hulpvaardigheid in real life is ook erg groot.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Ik hou het hier verder voor bekeken want ik betwijfel ernstig of sommige zeurpieten even arrogant zouden zijn als ik in het echte leven voor hen sta. Helden achter hun computer.

 

Ik denk dat je na dit soort teksten idd nog erg weinig advies hier zult krijgen en het dus idd beter voor gezien kunt houden. Wij weten inmiddels wel dat jij in ieder geval geen held bent in het repareren van motoren.

aangepast door lars
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een forum kunnen mensen arrogant overkomen; wat niet wil zeggen dat ze dat ook zijn. De toon maakt de muziek, maar met geschreven tekst en binnen een open forum is die soms lastig te beoordelen. Gewoon lekker gebruik maken van de aanwezige kennis en je niet teveel richten op (vermeende) persoonlijke kenmerken van mensen die reageren is mijn devies. Pas als je mensen persoonlijk hebt leren kennen kun je daar wat mee. Wat jij van een ander denkt/vindt of een ander van jou wordt interessant als je een relatie met iemand aangaat. Daarom zijn sleuteldagen, toertochten enz. die hier enthousiast worden georganiseerd leuk.

 

Met betrekking tot je vraag: koop een multimeter, start je eerste metingen en blijf vragen stellen en je ervaringen posten. Dan kunnen we er met z'n allen van leren. Mogelijk zijn die goedkope chineese regelaars wel top. Je kan het alleen weten als je het probeert. Ik zou de tip van Vroembert opvolgen: de sr loskoppelen en de motor starten. Dan kun je snel de sr beschuldigen of vrijspreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je start hoor je de startmotor wel ronddraaien ?

 

De oorzaak kan heel goed de startmotor zijn. Als deze vol zit met koolstof, of het anker zit vast dan trekt die meer stroom dan normaal. Misschien dat hierdoor telkens de 10A zekering doorbrandt ?

Als dit het is, kun je in principe de startmotor reviseren. Open maken, alles ontvetten en alle koolstof goed weghalen. borstels ook meteen nakijken en evt. vernieuwen, tandwielen opnieuw invetten en weer dichtmaken,

 

Meet met de multimeter eens of je op de + pool van de startmotor wel 12 Volt meet als je start. Zoniet, dan is het startrelais de boosdoener.

Meet je daar wel 12V maar draait de startmotor niet rond, dan de startmotor goed schoonmaken of vervangen.

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...