Spring naar inhoud


Foto
- - - - -

Motor VFR 1200 - een tikkende tijdbom?


  • Log in om te reageren
78 reacties op dit topic

#1 VFRFlanders

VFRFlanders

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 836 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Spanje
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 01 juni 2015 - 14:39

Op VFRdiscussion is er een topic over de mogelijke problemen in verband met de motor van de VFR 1200.

 

http://www.vfrdiscus...build-up/page-2

 

Ook een Motorrad & Reisen (Duits motoblad) maakt hiervan melding.

 

Bijgevoegd Bestand  sicherheitsrisiko-honda-v4.jpg   113,42K   84 downloads

 

Bijgevoegd Bestand  mrrgnumr.jpg   93,2K   67 downloads

 

http://www.motorradu...0-cm-motor.html


Bewerkt door VFRFlanders, 01 juni 2015 - 14:45.


#2 MVG

MVG

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 692 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:belgische kempen
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 01 juni 2015 - 17:38

Ga dit nauwlettend volgen ! Blijkbaar niet alleen problemen met de vfr1200 maar ook met de Crosstourer !

#3 Dutchgixxer

Dutchgixxer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2671 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Friesland
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 01 juni 2015 - 17:40

Die van een forumlid is ook defect geraakt. 


Bewerkt door Jacco76, 01 juni 2015 - 20:31.
Naam op verzoek verwijderd.


#4 Viffer

Viffer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2833 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zeeland
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 01 juni 2015 - 17:42

Hetzelfde probleem?



#5 newie

newie

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1088 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:010
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 01 juni 2015 - 17:48

Wat is daarmee dan.
Foto's uit het bericht ziet eruit als verbrande olie, ik denk dat je dat wel zou kunnen zien aan het verbruik ervan.

Testen door op snelheid met toeren gas loslaten, op motor remmen en dan weer snel optrekken / gas vol open trekken. Als je dan een blauwe wolk ziet moet je je ongerust gaan maken.

Bewerkt door newie, 01 juni 2015 - 17:53.


#6 Viffer

Viffer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2833 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zeeland
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 01 juni 2015 - 17:54

Of olie die via de caterontluchting mee komt in de airbox.



#7 newie

newie

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1088 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:010
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 01 juni 2015 - 17:56

Dat zou je kunnen zien aan de frituurpan die de airbox dan wordt met deze hoeveelheid

#8 Jenkins

Jenkins

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 147 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Sittard
  • Interesses:High end audio, video, fotograferen, uiteten gaan, koffie.
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 01 juni 2015 - 18:00

Op het Duitse forum "die V4 Bande von Honda" wordt dit fenomeen ook al beschreven.
Volgens een technicus van Honda was een betroffen 1200F eigenaar daaraan zelf schuld, omdat ie te laag in de toeren zou rijden.
En dat 5.000 rp/m een geadviseerd toerental is waarbij dit verkolen niet zou optreden...
Ben ik gisteren eens in de praktijk gaan uitproberen.
Gelukkig kon ik daarvoor gemakkelijk uitwijken naar de Duitse Autobahn... Want als je in Nederland moet blijven én dat toerental wil rijden, dan heb je aan de laatste 3 versnellingen he-le-maal NIKS!
En als je een model met DCT hebt MAG je geen automatisch programma rijden, want die zorgen er vanzelf voor dat je lager in de toeren rijdt.
Met dat belachelijke rij-advies lukte het me om het verbruik te laten toenemen tot meer dan 10 liter op 100 km....

Zelf ben ik niet in staat om te onderzoeken of bij mijn F ook de inlaatventilen verroet zijn.
Wel heb ik me een flesje ventielreiniger van PM er doorheen gejast.
Ook heb ik me voorgenomen om voortaan maar in de S-modus te rijden i.p.v. hoofdzakelijk D.
Just in case...

Of het helpt/geholpen heeft hoor ik wel over 3.500 km.
Dan mag ze voor de grote beurt naar de dealer.

#9 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11205 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 01 juni 2015 - 18:15

Op zich best geloofwaardig dat te lage toerentallen dit probleem kunnen veroorzaken, komt bij auto's ook veel voor door "het nieuwe rijden".

M'n zwager is nu teambaas bij de ANWB maar zat eerst zelf op de auto en die kwam regelmatig auto's tegen die niet meer fatsoenlijk werkten en na even flink doortrekken in de toeren was het vaak opgelopst, gewoon regelmatig even schoonblazen.

Rikus heeft het ook al vaker aangegeven dat het verbruik bij motoren vaak lager is bij hogere toerentallen omdat een motor daarop is gebouwd.



#10 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12698 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 01 juni 2015 - 18:26

Recentelijk nog een Peugeot Partner 1.6 HDI gehad voor een APK, maar straalde voor de roetmeting.

Reden: korte stukjes rijden en het nieuwe rijden.

K-waarde was 6.5 en mijn normale rondje warm rijden hielp niets.

Vervolgens maar de grote weg op en ruim een half uur 110 km/h in de derde versnelling. K-waarde: 1.2

Het nieuwe rijden? :101100:

VFRikus



#11 Smuiger

Smuiger

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1116 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zaanstad
  • Ik heb 'n 90-93 VFR750
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 01 juni 2015 - 19:47

ja het nieuw rijden,  goed voor het milieu (zegt men)  en slecht voor de portemonaie



#12 Jenkins

Jenkins

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 147 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Sittard
  • Interesses:High end audio, video, fotograferen, uiteten gaan, koffie.
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 01 juni 2015 - 20:03

Dat heb ik dit weekend dus ook gedaan;
m'n 15 jaar ouwe Impreza met 180K voorzien van een flesje ventielreiniger en vervolgens tussen de 3.500 en 5.000 rp/m de tank leeg rijden.
Op m'n motor geprobeerd zoveel mogelijk tussen de 5.000 en 10.000 toeren wezen rijden.
De tank van m'n F daarbij in iets meer dan 200 km. bijna leeg gereden...

#13 Bartho

Bartho

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 273 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gooik
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Titanium Blade

Geplaatst 01 juni 2015 - 21:10

Kan moeilijk geloven dat de smurrie zoals hier beschreven,http://www.vfrdiscus...uild-up/page-2, van benzine kan komen.Deze zou het reeds hebben na 6000 Km ??

Misschien de nieuwe E10 maar mij lijkt het er meer op dat het van olie zou komen. Bij een diesel zou ik het nog verstaan. Ik heb nu met een 2012 model 55000 Km en nog niets van gemerkt in de meeste gevallen rij ik tussen 3000 en 5000 RPm. Iemand op een ander forum zou aangegeven hebben dat het van olie overfill zou ontstaan zijn, want aannemelijk is.



#14 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12698 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 01 juni 2015 - 22:01

Carterventilatie dampen zijn hier meestal debet aan.

VFRikus



#15 Jenkins

Jenkins

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 147 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Sittard
  • Interesses:High end audio, video, fotograferen, uiteten gaan, koffie.
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 02 juni 2015 - 19:40

Is er een mogelijkheid om die carterventilatie te verstoppen en/of op werking te contoleren?


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers