Goeiendag allen,
2 weken geleden is in Oostenrijk m'n VFR750 komen te staan.
Vlak nadat ik 'm even uit had gezet wilde ik opnieuw starten, zet 'm op contact, en op het moment dat ik de startknop indruk springt alles uit, olielampje, sidestandlampje, verlichting en zelfs de navi ging even uit, terwijl deze een eigen accu heeft. Er kwam een geur van gebakken printplaat/elektronika voorbij.
Na een korte check of er niks was doorgefikt en of alle zekeringen nog heel waren hebben we de motor aangedrukt en deze sloeg direct aan en alles functioneerde weer naar behoren. Na 5km ging de motor weer staan na een paar doffe knallen in de uitlaat. Ik heb toen aan de kant van de snelweg de spanningsregelaar vervangen (voor het geval dat), terwijl Hans op zoek ging naar een dealer voor een nieuwe accu. Dit ging gelukkig allemaal vrij vlot, en na 3 kwartier waren we weer onderweg met 14.2V laadspanning.
Afgelopen weekend heb ik de dynamo doorgemeten, en tussen de 3 fasen meette ik ongeveer 1.5 Ohm, en 50 a 60 Vac. Ik heb toen de oude spanningsregelaar terug geplaatst, en de laadspanning was weer 14 en een beetje volt....
Mijn vraag is nu, kan het zijn dat de accu, misschien mede door de hitte (ruim 30 graden) het heeft begeven en de rest (dynamo, spanningsregelaar) het nog wel doen? Dit lijkt namelijk het geval te zijn.... En was het dan de accu die naar gebakken elektronica rook?
Als dit zo is, waarom sloeg dan na ongeveer 5km de motor weer af? De dynamo en spanningsregelaar doen het immers nog en dan zou de motor toch gewoon door moeten draaien?
Zie hier een foto waar ik met de spanningsregelaar aan het prutsen ben:
IMG_20150605_133604.jpg 308,66K
8 downloads