Spring naar inhoud


Foto

ook aan de beurt.......NAKS


  • Log in om te reageren
22 reacties op dit topic

#1 Bert62

Bert62

    Beginnende rijder

  • Forumlid
  • PipPipPip
  • 8 berichten
  • Locatie:Ede
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 17 juni 2015 - 00:17

Hallo,

Het lijkt er op dat ik ook aan de beurt ben om de naks te vervangen, Als de motor koud is valt het gerammel nog wel mee, maar als hij warm wordt...

Wat een naar geluid is dat. Ik ga er dan ook binnenkort mee naar Zwolle voor reparatie.

Mijn vraag: kun je er eigenlijk wel mee doorrijden? En zo ja hoe lang? En moet je je snelheid aanpassen? 

Kon dit helaas niet op het forum vinden, dus vandaar deze post,.

 

Vriendelijke groet, Bert62


Bewerkt door Jacco76, 17 juni 2015 - 05:53.
Titel verduidelijkt


#2 Jacco76

Jacco76

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gem. Voorst
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 17 juni 2015 - 05:52

Geen idee of je ermee kan doorrijden, en hoe lang.

Zelf denk ik dat het wel meevalt, rijdt zelf ook alweer een paar weken (woon-werk) met geklapper te wachten op de doctor ;)



#3 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12702 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 17 juni 2015 - 07:00

Het gerammel is het gevolg van het klapperen van de te slappe ketting en dat zal op termijn zeker tot schade leiden.

Als het maar lang genoeg duurt zelfs tot het verspringen van de timing van de nokkenassen met als gevolg kromme kleppen en en giga onkosten post.

VFRikus

p.s. zelfs kettingrek door "normale" slijtage kan al tot problemen leiden.



#4 Bert62

Bert62

    Beginnende rijder

  • Forumlid
  • PipPipPip
  • 8 berichten
  • Locatie:Ede
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 17 juni 2015 - 09:18

hmm, ik rij niet meer of het moet naar Zwolle zijn..



#5 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12702 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 17 juni 2015 - 09:22

Ik heb op dit forum nog nooit iets gehoord over dit soort schade, dus zo'n vaart zal het niet lopen, maar het is goed om er wel rekening mee te houden.

VFRikus



#6 deovolens

deovolens

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 252 berichten
  • Locatie:Tongeren
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 17 juni 2015 - 10:22

Bij MINI, Peugeot,BMW heeft men massaal stukken door zulk een slappe ketting gehad.Honda heeft die problemen ook gehad en is daarom in 1986 op de tandwielaandrijving (veel duurder) overgeschakeld.Daarna zijn ze terug sinds 2002 met de ketting begonnen. Te veel speling (death rattle=USA) eindigt bij een kleppensalade= perte totale van de motor. De oliestand is hier wel zeer goed te controleren, te weinig olie verergert het probleem.



#7 Bluebird

Bluebird

    Bijdehand blauw vogeltje

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4379 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zutphen
  • Interesses:Motoren, etc.
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 17 juni 2015 - 10:50

Dat naksprobleem staat me nog goed bij van de VFjes die ik had. Allemaal door Honda vervangen binnen de slijtageperiode. Het gerammel kan ook door een inferieure kwaliteit spanner ontstaan. Blij dat ik er voorgoed vanaf was en laat de tandwieltrein ook maar weer terugkomen. Niks dan problemen met die nieuwe modellen.


Bewerkt door Bluebird, 17 juni 2015 - 11:10.


#8 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12702 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 17 juni 2015 - 11:55

Bij MINI, Peugeot,BMW heeft men massaal stukken door zulk een slappe ketting gehad...................

Klopt, maar de gemiddelde automobilist heeft de radio op stand 10+ staan en hoort helemaal never niks.

Bij een motor valt een rammeltje sneller en in een vroeger stadium op.

VFRikus



#9 Yor

Yor

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 379 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noord Brabant
  • Interesses:Grote liefde voor Honda V4, Volvo's, Bull Terriers, Single Malt Whisky, motorrijden en alles wat daarmee te maken heeft.
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 17 juni 2015 - 12:42

De goede oude CX500 kende dit probleem ook. De naks hield de ketting niet meer op spanning. Als gevolg dat de slappe ketting een stuk uit het carter "freesde". Veel motorzaken hadden in die tijd ook een garantieclaim aan hun broek omdat het motorblok niet gespoeld en voorzien werd van verse motorolie en filter. Als gevolg een kapotte big eens lagers.
Maar ik denk dat dit bij de vtec wel los loopt. Zaak is natuurlijk wel de naks asap te vervangen.

#10 Sparky

Sparky

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1134 berichten
  • Locatie:Beverwijk
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 17 juni 2015 - 13:08

Mocht iemand de NAKS's zelf vervangen, Let Op!
De torquewaarden van de bouten klopt niet als je het Honda manual gebruikt.

Bijgevoegd Bestand  image.jpg   31,28K   15 downloads

Het is de derde van onder. Ook deze bouten zijn M6.

#11 bjauto

bjauto

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 308 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hengelo Ov
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 17 juni 2015 - 14:46

Wat moet de torque dan zijn?

#12 deovolens

deovolens

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 252 berichten
  • Locatie:Tongeren
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 17 juni 2015 - 15:48

De goede oude CX500 kende dit probleem ook. De naks hield de ketting niet meer op spanning. Als gevolg dat de slappe ketting een stuk uit het carter "freesde". Veel motorzaken hadden in die tijd ook een garantieclaim aan hun broek omdat het motorblok niet gespoeld en voorzien werd van verse motorolie en filter. Als gevolg een kapotte big eens lagers.
Maar ik denk dat dit bij de vtec wel los loopt. Zaak is natuurlijk wel de naks asap te vervangen.

Toen kwam een commando Japanners af met een grote feesttent.Mijn moto werd in orde gebracht, een volledig gratis onderhoud was erbij en hij werd in de was gezet.Ik had niets aan de motor maar het werd preventief gedaan, de CX 500 werd een van de stevigste motoren ooit gemaakt.Alle techniekers waren volledig in het wit gekleed en ze droegen zelfs witte handschoenen.'s avonds zagen ze er nog steeds mister proper uit.



#13 Sparky

Sparky

    VFR rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1134 berichten
  • Locatie:Beverwijk
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 17 juni 2015 - 16:30

Wat moet de torque dan zijn?


12Nm.

#14 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11218 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 17 juni 2015 - 16:47

Ik heb die van mij destijds na zo'n 5000km vervangen nadat het rammelen is begonnen, dat is gebeurd bij 42500 en nu staat er bijna een ton op dus ik denk dat die 5000km geen problemen heeft opgeleverd.

Nu tikken ze ook af en toe maar nog niet iedere keer en bij de keren dat ie het wel doet ook niet de hele tijd dus ik wacht nog heel even af.

Wel vreemd dat ze bij jou bij een warme motor rammelen en niet bij een koude motor want bij mij is en was het juist andersom :scratchchin:



#15 Rob@X-tour-R

Rob@X-tour-R

    Echte CT-rijder

  • Lid VFROC ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3619 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Noord-Holland
  • Interesses:CT-club NL
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 17 juni 2015 - 20:46

Bij 26 Nm breken ze waarschijnlijk af.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers