Spring naar inhoud


Foto

Vreemd stationair geluid VFR800 VTEC


  • Log in om te reageren
60 reacties op dit topic

#1 VFRMANIAC

VFRMANIAC

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 76 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:---
  • Ik heb diverse VFR's
  • De mijne is:Titanium Blade

Geplaatst 07 februari 2016 - 19:45

Beste leden, sinds twee dagen maakt mijn VFR een soort van helikopter/geratel/tik geluid wanneer mijn motor stationair draait.

Weet iemand misschien wat dat is? De motor lijkt ook tempratuur te verliezen tijdens het rijden nu weet ik niet of dat komt omdat het relatief koel is buiten of dat er meer aan de hand is.

 

 

Ik lees graag jullie advies/reacties.
 



#2 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12678 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 07 februari 2016 - 19:58

Nokkenasketting spanner?

VFRikus



#3 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 07 februari 2016 - 19:58

Wat doet hij geluid als je de koppeling inknijpt?

En wat bedoel je met helikopter :huh:

Geluiden zijn moeilijk te beschrijven maar geratel is in mijn ogen al snel wat ernstiger terwijl getik van alles kan zijn hoewel een lichte ratel wel een omschrijving kan zijn voor het geluid van de koppeling terwijl een getik een (beginnend) NAKS probleem kan zijn.



#4 VFRMANIAC

VFRMANIAC

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 76 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:---
  • Ik heb diverse VFR's
  • De mijne is:Titanium Blade

Geplaatst 07 februari 2016 - 20:37

Hier een video fragment van het geluid, je hoort het op de achtergrond, dat tftftftftf


Hier video 2:


Bewerkt door VFRMANIAC, 07 februari 2016 - 20:40.


#5 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 07 februari 2016 - 20:58

Op het eerste filmpje dacht ik eerst aan de NAKS maar vanwege de 2e zeg ik dat je eens moet kijken naar de hitteschilden en de aansluitingen van de uitlaat (alles, incl. bochten)



#6 VFRMANIAC

VFRMANIAC

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 76 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:---
  • Ik heb diverse VFR's
  • De mijne is:Titanium Blade

Geplaatst 07 februari 2016 - 21:00

Ik denk dat het inderdaad de NAKS is,  

Die video laat precies het geluid horen waar ik last van heb met een kilometer stand van 32000.

Heb de motor gekocht op 24,000km  met twaalf maanden garantie, dus ik neem aan dat het gewoon onder garantie valt? Ik dacht dat VFR's betrouwbaar waren..

De motor heb ik namelijk pas 4 maanden in bezit.


Bewerkt door VFRMANIAC, 07 februari 2016 - 21:07.


#7 teake

teake

    Vaker hier dan op de VFR

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2799 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Kampen
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 07 februari 2016 - 21:09

Naks rammel verdwijnt vaak vrijwel vanaf wat hoger toerental, 3000tpm oid. Dat zou je even kunnen proberen.

#8 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 07 februari 2016 - 21:15

Zelfs de meest betrouwbare motoren hebben een zwak punt, bij de VTEC is dat de NAKS en de stator (an als je met de originele koelvloeistof blijft rijden ook de thermostaat).

Troost je, veel Honda modellen hebben problemen met de NAKS, ik heb die van mij om laten bouwen naar handmatige verstelling want ik was tegen de 100k aan de 2e keer vervangen, nu kan ik ze nastellen wanneer het weer gaat rammelen.

De eerste generatie VTEC's (t/m '05) hebben wel een versie die later vervangen is omdat ze wel erg snel stuk gingen en ik meende dat daar een coulance regeling voor was en dus wellicht een reden dat het onder garantie gerepareerd wordt.

Hoe dan ook, niet geschoten is altijd mis dus heb je garantie eerst na laten kijken.



#9 Johan

Johan

    SCJ

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2509 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zwolle
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 07 februari 2016 - 22:01

Geluid van het filmpje zijn overduidelijk de NAKS'en



#10 VFRMANIAC

VFRMANIAC

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 76 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:---
  • Ik heb diverse VFR's
  • De mijne is:Titanium Blade

Geplaatst 08 februari 2016 - 10:52

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga er vanuit dat het de nokkenasketting spanner is. Dit valt onder garantie neem ik aan en volgens mij is de thermostaat ook kapot, de motor warmt namelijk belachelijk snel op, na 3 minuten al en koelt ook weer af naar 50 graden tijdens het sportief rijden (Vtec doet het dan ook nietmeer). ik bel morgen de motorzaak waar ik hem vandaan heb gehaald. En informeer jullie verder zodra ik met 100% zekerheid weet wat het nou is.


Doorgaans blijf ik gewoon doorrijden, als die motor kapot gaat zal mij een worst wezen.


Bewerkt door VFRMANIAC, 08 februari 2016 - 11:06.


#11 Jacco76

Jacco76

    VFR 100.000 bikkel

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5494 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gem. Voorst
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 08 februari 2016 - 11:10

Inderdaad NAKS'en laten vervangen en de thermostaat. De VTEC treed pas in werking boven de 60 graden dacht ik.

#12 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12678 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 08 februari 2016 - 11:46

Snel opwarmen is het punt niet, sneller is beter, maar tijdens rijden mag de temperatuur niet zakken onder een bepaald minimum.

Wat dat van de VTEC is weet ik niet, maar de FI moet minimaal 68-70 graden blijven.

VFRikus



#13 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11157 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 08 februari 2016 - 17:14

Inderdaad NAKS'en laten vervangen en de thermostaat. De VTEC treed pas in werking boven de 60 graden dacht ik.

64gr om precies te zijn.



#14 VFRMANIAC

VFRMANIAC

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 76 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:---
  • Ik heb diverse VFR's
  • De mijne is:Titanium Blade

Geplaatst 12 februari 2016 - 14:40

Nou ff kleine update valt dus niet onder garantie het zijn wel de NAKSEN, thermostaat ook naar de filistijnen. Het ergste is nog ik ben hem kwijt voor 3-4 dagen  :r  :~ 

 

Bijgevoegde Bestanden



#15 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12678 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 12 februari 2016 - 14:57

Hoezo geen garantie? Heb je geen garantie meer, of valt dit er volgens hen niet onder?

VFRikus




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers