Ga naar inhoud

Spanningsregelaar stuk?


baswit
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemiddag mede VFR rijders,

 

Ik heb gister voor mijn ochtenddienst mijn VFR (bouwjaar '94 750F) willen starten wat hij niet deed. Motor weggezet en maar met de auto naar het werk gegaan.

Toen ik thuis kwam heb ik de startkabels gepakt en aangesloten. De motor startte goed (choke vol aan) en ging een stuk rijden om de accu op te laden.

Ik ging er vanuit dat de accu leeg was.

 

Na 20 / 30 minuten rijden voor het stoplicht (inmiddels choke helemaal uit) viel de motor uit en leek er geen stroom meer in te zitten voor het starten (verlichting / dashboard brand wel).

Weer met startkabels aan de praat weten te krijgen (met choke vol), 5 minuten verder draaide ik mijn choke een klein stukje terug waarna de motor weer uit viel en bijna niet meer aan te krijgen was.

 

Na een 30 min gewacht te hebben opnieuw geprobeerd om weer te starten met startkabels. Motor is gestart en vervolgens op de choke naar huis gereden.

 

Wat zou dit probleem kunnen zijn? Vriend van me geeft aan dat de spanningsregelaar stuk is en het beste een spanningsregelaar erin kan zetten van een CBR RR '07 t/m '12.

Graag advies!

 

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes bas

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meten is weten, maar bij jouw type is de SR hoofd verdachte.

Wel meten tijdens een rit, want een defecte SR wil nog wel eens goed werken in koude toestand.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik bij m'n 36/2 de sr kapot had ging de verlichting juist zeer fel branden. Ik weet niet of dat per definitie aan een kapotte sr te wijten is. Maar idd meten is weten.

Fel brandende verlichting kan niets anders zijn dan een defecte SR.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De open spanning van een niet belaste dynamo kan wel tot 80 volt oplopen.

De taak van de SR is om die te begrenzen op maximaal 14,2 volt.

Als verlichting te fel gaat branden kan da alleen maar komen door een SR die zijn werk niet goed doet.

Dit in tegenstelling tot een te lage spanning, die verschillende oorzaken kan hebben.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zelfde gehad met mijn RC36\2 en inderdaad de SR stuk, vervangen voor het type (is de verbeterde)wat Johan laat zien op de foto, en was meteen weer goed,

 

Groetjes Rinus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter informatie:
- de dynamo maakt een wisselspanning die bij sommige modellen wel tot 80V (AC) kan oplopen over 3 fasen.

- via die 3 gele draden wordt dit naar de spanningsregelaar gebracht, en daar omgezet naar ongeveer 14V (DC). Eigenlijk vlakt onze spanningsregelaar de toppen van de wisselspanning af en zet dit om in warmte (iets simpel gesteld).

- de spanningsregelaar kan op 2 manieren stukgaan als hij zijn warmte niet goed kwijt kan. Hij kan ofwel te weinig spanning af gaan geven (meestal pas zodra hij warm wordt) waardoor je accu leeg getrokken wordt door de benodigde boordspanning, ofwel hij kan teveel spanning doorlaten (en dat doet hij meestal ook al wanneer hij nog koud is) waardoor de accu opgeblazen wordt, en als je echt pech hebt nog meer electronica. Als je ooit merkt dat je lampen of dashboardverlichting meer licht gaan geven ONMIDDELIJK stoppen en de motor afzetten. Een opgeblazen CDI-unit komt wel eens voor en is peperduur!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag precies hetzelfde gehad als de topicstarter. Bij een warme EN koude motor op 7000-8000 toeren krijg ik een laadspanning van slechts 13V. Bij stationair 12,5 tot 12,7V. Volgens mij is dat te weinig. Ik heb vandaag 2x vanaf een heuveltje gestart (bah). Wat denken jullie, SR of Dynamo? Gaat om een VFR750 uit 96. Zou mijn tweede al zijn, echter de eerste keer dat het misging gaf hij 19V bij 8000 toeren (was het een stuk duidelijker wat het probleem was).

 

En weet iemand een goed adresje waar ik een SR kan bestellen? En dan bedoel ik die van Johan, want volgens mij is dit bijv. een andere: http://www.tenkateshop.com/spanning-regelaar-55-40118

aangepast door MichelVFR
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb 'm besteld en het is een TourMax. Ziet er overigens precies hetzelfde uit als de Honda versie.

Na het rijden (warme motor en SR) geeft hij nu constant 15V af. Is dat niet teveel, of valt dat nog in de marges?

 

Edit: om precies te zijn 15,2V stationair en 14,8V op toeren.

aangepast door MichelVFR
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...