Ga naar inhoud

How To: VTEC dashboard verlichting mod (blauw, en een vleugje rood-wit)


 Delen

Aanbevolen berichten

Met wat inspiratie uit dit topic en wat motiverende woorden van Qwerc en Erik s heb ik ook mijn dashboard verlichting gemodificeerd.

Modificatie setje, bestaande uit 15 blauwe ledjes en Duitse handleiding, bij Ledteam.de (via ebay) besteld en wat soldeerspullen bij Conrad gekocht.

Verder geen soldeerervaring, buiten af en toe wat installatiedraad aan elkaar knutselen met een soldeerpistool. Toch was het vrij goed te doen en heb ik geprobeerd het toch net ff wat anders te doen. Let op gebruik een soldeerbout ipv soldeerpistool voor deze mod! Let er ook op dat je zuurvrije soldeer gebruikt, geschikt voor elektronica, en dus niet voor leidingen oid, anders vallen er gaten in je printplaat.

Hieronder het resultaat en een korte how-to van mijn werkwijze.

Kort samengevat heb ik:

1. de displays blauw gemaakt;

2. bij de toerentellerde rode led bij de hoge toerentallen laten zitten de andere twee wel vervangen door blauwe;

3. de onderste rode led van de naald vervangen door een witte, de bovenste rode laten zitten.

Het resultaat:

voor

post-5683-0-83941000-1461181038_thumb.jpg

na (het blauw lijkt vlekkerig maar dit komt door de foto)

post-5683-0-32952300-1461181030_thumb.jpg

 

Met punt 3 wilde ik bereiken dat de naald zou verkleuren van wit-oranje naar donkerrood rond de 8 a 9 toeren. Dit is aardig gelukt, ik heb er een video van, deze is te vinden op youtube (automatisch embedden lukt nog niet?). Wel een kort filmpje, motor was nog koud en het was kwart over 9 's avonds dus heb niet uitgebreid staan gassen in de tuin.

https://www.youtube.com/watch?v=dnm3pwSTT_g

 

 

DE HOW-TO:

Allereerst moet de tellerunit worden uitgebouwd, dit doe je door de zijkuipdelen te verwijderen, en daarna gedeeltelijk de topkuip. In hoofdlijnen moet de ruit eraf en de plastic kap die over de teller heen zit. Het is het makkelijkst om ook de 2 moeren, vlak bij de koplamp stekkers lost te draaien en dan de topkuip naar voren te kantelen, dan kan je beter bij de onderste schroef van de teller. De stekker kun je vrij gemakkelijk uit de teller trekken door eerst het rubber naar achter te schuiven, daarna hou je dit over:

post-5683-0-94524800-1461544242_thumb.jpg

Daarna kun je aan de achterkant van de tellerunit, een hoop schroefjes verwijderen, om zo de zwarte voorkant eraf te halen, dan heb je dit:

post-5683-0-61626300-1461544266_thumb.jpg

Slimme tip van led-team.de is om de toerentellernaald te verwijderen met behulp van 2 lepels die je als hefboom gebruikt:

post-5683-0-80107800-1461544305_thumb.jpg

Nu begint het soldeerwerk. Allereerst moeten de 2 displays worden gedesoldeerd door de vele pinnetjes tinvrij te maken. Dit doe je door de pinnetjes te verwarmen met de soldeerbout en wanneerde soldeer vloeibaar wordt, dit snel op te zuigen met een tinzuiger/desoldeerpomp. Het lastigst was de plastic/lijm laag die over het soldeer zat, dit trok draden. De losse pinnetjes en displays:

post-5683-0-32880500-1461544353_thumb.jpg

post-5683-0-59024400-1461544403_thumb.jpg

Als de pinnetjes allemaal los zitten kun je de schroefjes losdraaien en de displays eraf halen. Denk bij het desolderen van de displays aan de voorkant van de teller, hier zit een dun fragiel pinnetje op wat de tellernaald op nul houdt, leg de unit dus met de zijkanten ergens op. (bijvoorbeeld op een stuk karton):

post-5683-0-73447900-1461544491_thumb.jpg

Als de displays eraf zijn kun je ook de schijf met de nummers en streepjes loshalen door de schroefjes te verwijderen. Nu kan je ook bij de ledjes die onder de schijf met nummers en streepjes zitten en bij de ledjes die de naald belichten.

post-5683-0-71742300-1461544590_thumb.jpg

Nu kun je de ledjes desolderen en de nieuwe ledjes met kleuren naar wens terug solderen. Je kan alles blauw maken of iets varieren naar keuze, wees creatief! Voor het idee dit is hoe Honda-san het origineel heeft belicht

post-5683-0-50529100-1461544622_thumb.jpg

En dit is wat ik ervan heb gemaakt:

post-5683-0-60262800-1461544646_thumb.jpg

Om te zorgen dat de tellernaald roder wordt bij meer toeren heb ik de onderste rode led vervangen door een witte (deze van conrad:181986 LED SMD PLCC2 wit 4500K). Ook heb ik om het effect wat te versterken een stukje perspex van het middenstuk van de naald zwart gekleurd met een watervaste stift:

post-5683-0-21321800-1461544716_thumb.jpg

Dit was overigens een gokje, ik heb het effect niet gezien met draaiende motor en bewegende naald zonder het zwart te kleuren. Dit omdat de tellernaald best fragiel is en ik hem liever niet vaker dan noodzakelijk wou los wrikken met de twee lepels. Het eindresultaat zie je dus helemaal boven aan dit topic, en in beweging op de youtube link.

Als alle ledjes naar wens zijn en het doen (dit kun je gewoon testen door de stekker in de printplaat te steken en contact aan te zetten) kun je de displays er weer opschroeven en alle pinnetjes weer vast solderen. Let hier wel op dat ze gescheiden blijven en er dus geen kortsluiting is. Vervolgens schroef je de schijf met nummers er weer op en druk je de teller naald er weer op, doe dit uiteraard wel op de nul positie. Dit is wat lastig te bepalen, maar ik heb het gedaan terwijl de print was aangesloten met contact op on. Zit er nu maar een paar honderd toeren naast denk ik :huh: .

 

Eventuele stukken uit het werkplaatshandboek over hoe de kuipdelen te verwijderen en duitse instructies mbt het solderen van led-team.de kan ik op verzoek nog wel per mail sturen als daar behoefte aan is.

 

Groet Michiel

aangepast door Michielvtb
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toerenteller vind ik :thumpup:

De blauwe LCD's vind ik persoonlijk minder goed (leesbaar) dan de oorspronkelijke.

Maareh, als jij er blij mee bent :worshippy:

 

UPDATE:

Knappe how-to !

 

Greetz

aangepast door Morango
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto komt het misschien wat vaag over maar in het echt zijn ze net zo duidelijk als de originele.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gedaan :thumpup: . Staat chique.

Is dit ook te doen bij een VFR800 fi van 2001?

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt op de foto zijn de displays wat onduidelijk, in het echt valt dat wel mee.

Op de foto komt het misschien wat vaag over maar in het echt zijn ze net zo duidelijk als de originele.

Ook de verkleurende naald van de teller vind ik wel grappig geworden.

aangepast door Michielvtb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uploaden op YouTube en link hier plaatsen, dan is ie automatisch embedded!

 

Ziet er gaaf uit! Kijk uit naar jouw how to want dit kan wel eens mijn volgende winterprojectje worden :-)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gedaan :thumpup: . Staat chique.

Is dit ook te doen bij een VFR800 fi van 2001?

Nee, bij de FI heb je lampjes als dashboard verlichting, misschien gekleurde lampjes nemen als die er zijn?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet lullig doen, maar het feit dat de je dashboard verlichting een rode verlichting heeft is wel degelijk grondig doordacht. Ik wil hier wel geen biologieles geven, maar het heeft allemaal te maken met de staafjes en de kegeltjes in je ogen (de lichtgevoelige cellen op je netvlies).

(Zacht) rood vormt geen hinder wanneer je je aandacht op de weg moet houden (bv. bij het vallen van het duister, 's nachts). Blauw daarentegen is tijdens de nacht een kleur die door je ogen fel waarneembaar zijn, wat ook je zicht op de weg doet verslechteren.

aangepast door VFRFlanders
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarom heeft Volkswagen ook blauwe dashboardverlichting?

Ik rij al langere tijd met blauwe verlichting, ook veel in het donker en volgens mij is het ook wel bekend dat ik ook best veel kilometers maak (ook op een enkele dag) en ik vind het blauwe juist een stuk rustiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blauwe dashboard komt door de sjoemelsoftware ...

VFRFlanders heeft het volgens mij bij het rechte eind.

Rood/oranje is veel rustiger in het donker.

Test het eens uit, lampjes zijn niet zó duur.

 

Greetz

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...