Ga naar inhoud

95 Octaan benzine verdwijnt in België


VFRFlanders
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb slechts één conclusie - tanken wordt weeral duurder...zeker oudere motorfietsen worden het slachtoffer.

 

Het bewuste artikel uit de GVA:

 

"Vanaf 1 januari zal het in ons land (België dus ) niet meer mogelijk zijn om Super 95 te tanken, dat staat in een Koninklijk Besluit. De brandstof wordt aan de pomp vervangen door E10, op basis van (bio-)ethanol. Oude wagens zullen Super 98 moeten tanken.

 

België volgt het voorbeeld van Frankrijk en Duitsland en vervangt Super 95 met SP95-E10, kortweg E10, een brandstof die voor tien procent bestaat uit (bio-)ethanol.

Normaal gezien zijn benzinemotoren compatibel met E10, maar bij wagens ouder dan 2010 (en ook bepaalde nieuwere modellen) kunnen er problemen opduiken. De bestuurders tanken in dat geval beter Super 98. Al is nog niet zeker dat die brandstof nog een toekomst heeft.

Duurder

 

Tegen het einde van dit jaar komt er een lijst uit die duidelijkheid moet scheppen over welke modellen al dan niet compatibel zijn met E10. Geschat wordt dat zo’n tien procent van het huidige wagenpark niet-compatibel is. Verwacht wordt dat E10 ook duurder zal uitvallen aan de pomp. Het is nog niet bekend hoeveel duurder, al doen er al schattingen van één tot drie cent per liter de ronde.

Het Koninklijk Besluit past in het kader van de doelstelling om tegen 2020 tien procent hernieuwbare energie aan te bieden in de transportsector."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond dit artikel van Honda over SP95-E10. Normaal gezien zijn alle Honda motoren ontworpen om met E10 te rijden, maar ze raden toch aan om alles voorafgaandelijk te controleren.

 

Blijkbaar als je deze toch mag tanken, zal alleszins je verbruik omhoog gaan." Ethanol has 28% less energy density than gasoline, so it reduces fuel efficiency."

 

http://engines.honda.com/parts-and-support/fuel-recommendations

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens deMotorsite.be zijn enkel Honda's vanaf bouwjaar 1993 geschikt om E10 te tanken.

 

Ga je dit jaar nog richting Frankrijk, best dit artikel er eens op nalezen...

 

http://demotorsite.be/nieuws/franse-95-octaan-e10-brandstof-potentieel-schadelijk

 

Edit:

 

Misschien kom ik voor velen uit de lucht gevallen, maar E10 mag in Spanje zelfs niet verkocht worden...

Een nieuwe wereld gaat voor me open :blink:.

 

Nu snap ik ook waarom de Franse wijnranken plaats moeten maken voor koolzaad....

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaan ze Duitsland ook volgens door hier na een paar weken al op terug te komen?

Daar zijn bij veel tankstations de E10 geheel weg en bij anderen is ook de 95 nog/weer te verkrijgen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je leest dat er problemen zijn geweest met pakkingen, benzineleidingen, defecte motoren...rot spul als je mijn mening vraagt....

 

aangepast door MichelDB
Onnodige quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaan ze Duitsland ook volgen door hier na een paar weken al op terug te komen?

Daar zijn bij veel tankstations de E10 geheel weg en bij anderen is ook de 95 nog/weer te verkrijgen.

 

Geen idee hoe de mentaliteit in België is, in Duitsland waren en 3 hoofdreden voor de afneiging tegen "Gemüsesuppe":

- Dat verhaal van de koolzaadvelden (waarom goed landbouwgrond opofferen voor productie van brandstof i.p.v. levensmiddelen?)

- De duitsers zijn zuinig op hun voertuigen en 'horrorverhalen' over E10 schrikken veel mensen af

- De normale Super 95 was nog gewoon te verkrijgen (was niet verboden) en nauwelijks duurder dan E10 (in Duitsland is E10 dus goedkoper dan gewone Super 95!)

 

Ik ben benieuwd hoe het in België met E10 verder gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee hoe de mentaliteit in België is, in Duitsland waren en 3 hoofdreden voor de afneiging tegen "Gemüsesuppe":

- Dat verhaal van de koolzaadvelden (waarom goed landbouwgrond opofferen voor productie van brandstof i.p.v. levensmiddelen?)

- De duitsers zijn zuinig op hun voertuigen en 'horrorverhalen' over E10 schrikken veel mensen af

- De normale Super 95 was nog gewoon te verkrijgen (was niet verboden) en nauwelijks duurder dan E10 (in Duitsland is E10 dus goedkoper dan gewone Super 95!)

 

Ik ben benieuwd hoe het in België met E10 verder gaat...

 

Helaas berust een deel van de horror verhalen op waarheid, bij een Opel Signum was na iets van 45 duizend kilometer de hoge druk brandstofpomp van de directe inspuiting lek door corrosie. Op mf was iemand, die het tankte in het boodschappen wagentje van zijn vrouw, waarmee hij op weg was naar Berlijn. 250 kilometer na het tanken lagen z'n brandstofleidingen van de tank af. Volgens de adac door de e10. De auto van mijn vrouw en mijn motor (rc24 ) lusten het ook niet zonder schade op te lopen. Moderne auto's moeten er tegen kunnen, maar was er niet een belangrijke ingenieur van BMW die het gebruik van e10 afraadde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

 

 

- De normale Super 95 was nog gewoon te verkrijgen (was niet verboden) en nauwelijks duurder dan E10 (in Duitsland is E10 dus goedkoper dan gewone Super 95!)

Als je geen dief van je portemonnee wilt zijn is dat ook nodig. Meer alcohol toegevoegd betekent een iets hoger verbruik (voor uitleg zie ander draadje). Zelf tank ik in Duitsland meestal Euro 95 i.p.v. E10, omdat ik het prijsverschil nog niet groot genoeg vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om tot 98 te komen mag je niet te veel bio erbij doen.Ik tank enkel nog 98 voor alle motoren, auitoi's

Dit is onjuist. Ethanol heeft namelijk een hoger octaangetal dan benzine, namelijk 108. Hoe meer alcohol, des te hoger het octaangetal wordt...

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het heel simpel houden, E10 is troep en nergens geschikt voor.

Het is niet voor niets dat het in Duitsland na een maand alweer bij de meeste pompen weg was, bij een groot deel nog wel te verkrijgen maar bij veel ook niet.

In Duitslan dtank ik gewoon de 95 en wanneer ik moet kiezen tussen E10 en 98 dan wordt het 98.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...