Spring naar inhoud


Foto

95 Octaan benzine verdwijnt in BelgiŽ


  • Log in om te reageren
14 reacties op dit topic

#1 VFRFlanders

VFRFlanders

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 885 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Spanje
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 18 augustus 2016 - 16:04

Ik heb slechts één conclusie - tanken wordt weeral duurder...zeker oudere motorfietsen worden het slachtoffer.

 

Het bewuste artikel uit de GVA:

 

"Vanaf 1 januari zal het in ons land (België dus ) niet meer mogelijk zijn om Super 95 te tanken, dat staat in een Koninklijk Besluit. De brandstof wordt aan de pomp vervangen door E10, op basis van (bio-)ethanol. Oude wagens zullen Super 98 moeten tanken.

 

België volgt het voorbeeld van Frankrijk en Duitsland en vervangt Super 95 met SP95-E10, kortweg E10, een brandstof die voor tien procent bestaat uit (bio-)ethanol.

Normaal gezien zijn benzinemotoren compatibel met E10, maar bij wagens ouder dan 2010 (en ook bepaalde nieuwere modellen) kunnen er problemen opduiken. De bestuurders tanken in dat geval beter Super 98. Al is nog niet zeker dat die brandstof nog een toekomst heeft.
 

Duurder

 

Tegen het einde van dit jaar komt er een lijst uit die duidelijkheid moet scheppen over welke modellen al dan niet compatibel zijn met E10. Geschat wordt dat zo’n tien procent van het huidige wagenpark niet-compatibel is. Verwacht wordt dat E10 ook duurder zal uitvallen aan de pomp. Het is nog niet bekend hoeveel duurder, al doen er al schattingen van één tot drie cent per liter de ronde.

Het Koninklijk Besluit past in het kader van de doelstelling om tegen 2020 tien procent hernieuwbare energie aan te bieden in de transportsector."



#2 VFRFlanders

VFRFlanders

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 885 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Spanje
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 18 augustus 2016 - 17:07

Ik vond dit artikel van Honda over SP95-E10. Normaal gezien zijn alle Honda motoren ontworpen om met E10 te rijden, maar ze raden toch aan om alles voorafgaandelijk te controleren.

 

Blijkbaar als je deze toch mag tanken, zal alleszins je verbruik omhoog gaan." Ethanol has 28% less energy density than gasoline, so it reduces fuel efficiency."

 

http://engines.honda...recommendations


Bewerkt door VFRFlanders, 18 augustus 2016 - 17:08.


#3 VFRFlanders

VFRFlanders

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 885 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Spanje
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 18 augustus 2016 - 17:21

Volgens deMotorsite.be zijn enkel Honda's vanaf bouwjaar 1993 geschikt om E10 te tanken.

 

Ga je dit jaar nog richting Frankrijk, best dit artikel er eens op nalezen...

 

http://demotorsite.b...ieel-schadelijk

 

Edit:

 

Misschien kom ik voor velen uit de lucht gevallen, maar E10 mag in Spanje zelfs niet verkocht worden...

Een nieuwe wereld gaat voor me open :blink:.

 

Nu snap ik ook waarom de Franse wijnranken plaats moeten maken voor koolzaad....


Bewerkt door VFRFlanders, 18 augustus 2016 - 17:35.


#4 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11398 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 18 augustus 2016 - 17:35

Gaan ze Duitsland ook volgens door hier na een paar weken al op terug te komen?

Daar zijn bij veel tankstations de E10 geheel weg en bij anderen is ook de 95 nog/weer te verkrijgen.



#5 VFRFlanders

VFRFlanders

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 885 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Spanje
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 18 augustus 2016 - 17:42

Als je leest dat er problemen zijn geweest met pakkingen, benzineleidingen, defecte motoren...rot spul als je mijn mening vraagt....

 


Bewerkt door MichelDB, 21 augustus 2016 - 09:11.
Onnodige quote verwijderd


#6 Paske

Paske

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1021 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Ghent / Belgium
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Donkergrijs

Geplaatst 18 augustus 2016 - 18:54

Ik tank steeds 98....maar die zal ook wel eens aan de beurt komen zeker ?



#7 deovolens

deovolens

    Ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPip
  • 255 berichten
  • Locatie:Tongeren
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 18 augustus 2016 - 21:02

Om tot 98 te komen mag je niet te veel bio erbij doen.Ik tank enkel nog 98 voor alle motoren, auitoi's



#8 JeFour

JeFour

    Zeer ervaren rijder

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 989 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Den Haag
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 19 augustus 2016 - 11:46

Gaan ze Duitsland ook volgen door hier na een paar weken al op terug te komen?

Daar zijn bij veel tankstations de E10 geheel weg en bij anderen is ook de 95 nog/weer te verkrijgen.

 

Geen idee hoe de mentaliteit in België is, in Duitsland waren en 3 hoofdreden voor de afneiging tegen "Gemüsesuppe":

- Dat verhaal van de koolzaadvelden (waarom goed landbouwgrond opofferen voor productie van brandstof i.p.v. levensmiddelen?)

- De duitsers zijn zuinig op hun voertuigen en 'horrorverhalen' over E10 schrikken veel mensen af

- De normale Super 95 was nog gewoon te verkrijgen (was niet verboden) en nauwelijks duurder dan E10 (in Duitsland is E10 dus goedkoper dan gewone Super 95!)

 

Ik ben benieuwd hoe het in België met E10 verder gaat...



#9 Viffer

Viffer

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2856 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Zeeland
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 19 augustus 2016 - 13:48

Ik tank die troep niet.
Doe maar biodiesel

#10 vroembert

vroembert

    rc24 fanaat

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4171 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nijeveen
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 19 augustus 2016 - 14:47

Geen idee hoe de mentaliteit in België is, in Duitsland waren en 3 hoofdreden voor de afneiging tegen "Gemüsesuppe":
- Dat verhaal van de koolzaadvelden (waarom goed landbouwgrond opofferen voor productie van brandstof i.p.v. levensmiddelen?)
- De duitsers zijn zuinig op hun voertuigen en 'horrorverhalen' over E10 schrikken veel mensen af
- De normale Super 95 was nog gewoon te verkrijgen (was niet verboden) en nauwelijks duurder dan E10 (in Duitsland is E10 dus goedkoper dan gewone Super 95!)
 
Ik ben benieuwd hoe het in België met E10 verder gaat...



Helaas berust een deel van de horror verhalen op waarheid, bij een Opel Signum was na iets van 45 duizend kilometer de hoge druk brandstofpomp van de directe inspuiting lek door corrosie. Op mf was iemand, die het tankte in het boodschappen wagentje van zijn vrouw, waarmee hij op weg was naar Berlijn. 250 kilometer na het tanken lagen z'n brandstofleidingen van de tank af. Volgens de adac door de e10. De auto van mijn vrouw en mijn motor (rc24 ) lusten het ook niet zonder schade op te lopen. Moderne auto's moeten er tegen kunnen, maar was er niet een belangrijke ingenieur van BMW die het gebruik van e10 afraadde.

#11 tvb

tvb

    Beginnende rijder

  • Forumlid
  • PipPipPip
  • 8 berichten
  • Locatie:nabij Brussel
  • Ik heb 'n 94-97 VFR750
  • De mijne is:Groen

Geplaatst 03 oktober 2016 - 13:06

Volgens deze site is 95 E10 niet geschikt voor een VFR 750 tussen modeljaar 1990-1997

 

Bijgevoegd Bestand  95-E10.png   294,63K   17 downloads

 

Link: http://e10.febiac.be/public/e10.aspx

 

Zoeken op

  • Type voertuig: moto
  • Merk: Honda
  • Maak uw keuze: niet geschikt voor 95 E10             (ja, zo staat het er)
  • Model: VFR 750 F 1990-1997

 

 



#12 Morango

Morango

    Zeer ervaren rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 966 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Hoogstraten
  • Interesses:brede waaier aan interesses
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Geel

Geplaatst 03 oktober 2016 - 14:24

Thnx voor de link ! Handige site.  :thumpup:

 

Greetz



#13 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1056 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 03 oktober 2016 - 17:12

 

 

- De normale Super 95 was nog gewoon te verkrijgen (was niet verboden) en nauwelijks duurder dan E10 (in Duitsland is E10 dus goedkoper dan gewone Super 95!)

Als je geen dief van je portemonnee wilt zijn is dat ook nodig. Meer alcohol toegevoegd betekent een iets hoger verbruik (voor uitleg zie ander draadje). Zelf tank ik in Duitsland meestal Euro 95 i.p.v. E10, omdat ik het prijsverschil nog niet groot genoeg vind.



#14 L1dert

L1dert

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1056 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Rotterdam
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 03 oktober 2016 - 17:25

Om tot 98 te komen mag je niet te veel bio erbij doen.Ik tank enkel nog 98 voor alle motoren, auitoi's

Dit is onjuist. Ethanol heeft namelijk een hoger octaangetal dan benzine, namelijk 108. Hoe meer alcohol, des te hoger het octaangetal wordt...

 

https://en.wikipedia...i/Octane_rating


Bewerkt door L1dert, 03 oktober 2016 - 17:38.


#15 Ray

Ray

    Toercommissie

  • Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11398 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Maasbracht
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 03 oktober 2016 - 19:17

Je kan het heel simpel houden, E10 is troep en nergens geschikt voor.

Het is niet voor niets dat het in Duitsland na een maand alweer bij de meeste pompen weg was, bij een groot deel nog wel te verkrijgen maar bij veel ook niet.

In Duitslan dtank ik gewoon de 95 en wanneer ik moet kiezen tussen E10 en 98 dan wordt het 98.




0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers