Ga naar inhoud

Ervaring Shoei GT AIR


crossrunner
 Delen

Aanbevolen berichten

Zoals ik al in het Aankopen show topic had gemeld heb ik in december een nieuwe Shoei GT Air gekocht.

Ik heb gisteren eindelijk kunnen rijden om de helm op de motor te kunnen testen.

Ik had in eerste instantie een Shoei Neotec gekocht maar deze bleek na twee uur rijden absoluut bij mijn hoofd te passen met hoofdpijn tot gevolg.

Hieronder mijn eerste ervaring.

 

Over de pasvorm ga ik niet uitweiden omdat deze heel persoonlijk is, bij mij past hij goed. :)

 

Wat mij direct opviel is dat de helm erg stil is, dit in vergelijk tot mijn 8 jaar oude Shoei Raid2 en de Shoei Neotec. Dit was voor mij een zeer plezierige ervaring.

 

Toen ik de helm thuis op had zonder op de motor te rijden leek het wel of de helm aan de voorzijde wat zwaarder is waardoor hij mijn hoofd wat voorover trok, op de motor had ik hier geen last meer van.

 

Het ingebouwde zonnevizier kon ik direct gebruiken omdat de weg nat was en ik tegen de zon inreed.

Het vizier is goed te bedienen tijdens het rijden en haalde direct de schittering weg.

Een ander voordeel ontdekte ik tijdens het rijden door het bos waarbij de zon door de bomen scheen en je zo'n stroboscoop effect krijgt.

Bij mijn oude helm zag ik dan constant het weerschijnsel van mijn eigen gezicht in het vizier waardoor het zicht op de weg minder wordt. Als je het zonnevizier gebruikt is dat geheel weg.

 

De ventilatie in de helm is goed maar ik moet nog wel even wennen aan de bediening van de diverse schuifjes. De luchtstroom bij het vizier lijkt wel vrij sterk maar ik heb nog te kort gereden om hier een goede conclusie aan te verbinden.

 

De helm geen dubbel d sluiting maar een klik sluiting, voor mij geen probleem.

 

De helm heeft een uitneembare neuskap, ik heb met de neus kap gereden. Ik vind hem wel wat hinderlijk bij het uitzicht dus ik ga bij de volgende rit eens proberen hoe het zonder rijdt.

 

Mijn eerste ervaring is zeer positief.

aangepast door crossrunner
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer voor het eerst gereden. Helm zat knap strak. Ik heb hem voor de winter gekocht. Met aangrenzende waarschijnlijkheid weet ik wel dat mijn haar niet dikker is geworden, zoals dat van Boertjes. Helm krimpt ook niet. Dat wordt dus hardlopen..... Helm bevalt verder uitstekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt een hoofd niet dikker als het warm is?

Een helm mag strak zitten zolang het maar egaal strak is en geen drukpunten heeft, hij gaat altijd wat ruimer zitten maar als hij nu al flink strak zit en het hoofd wordt net zoals handen bij warm weer ook dikker dan kan het misschien wel iets TE strak kaan zijn.

Gaat dus veel rijden worden zodat hij uitlubberd voordat het zomer is :39:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Weer even een update over mijn helm.

Ik ben zeer tevreden over het draagcomfort.

Ik heb inmiddels wel het neuskapje verwijdert omdat ik er steeds tegenaan zit te kijken als ik op de navigatie wil kijken zonder echt mijn hoofd naar beneden te doen.

De snelsluiting is toch meer voelbaar dan de dubbel D sluiting van mijn vorige helm, ik ben van plan om hier een hoesje voor te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pas geleden ook een GT-Air gekocht en deze tijdens een 'personal fitting' sessie van Shoei helemaal pas laten maken. De man die dat deed vertelde mij dat er ook een Dubbel-D sluiting in gezet kan worden.

 

Ga dat misschien nog laten doen, voel de snelsluiting ook zitten. Ventilatie had ook iets beter gemogen. In de oudere Shoei helmen kon je het vizier een klein streepje op laten, dat gaat met de nieuwe niet meer vanwege het veer gespannen vizier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inmiddels een weekend Eifel en een kleine 4000 km verder. Helm zit als gegoten. Helaas wel een flink steentje tegen het vizier gekregen tijdens de trip in de Eifel. Gelukkig zat het vizier dicht. Een diepe kras, precies in het zichtveld was het gevolg. Vizier inmiddels vervangen voor een nieuwe (helder, 50 euro).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn Gt-air nu ruim twee jaar, had hiervoor een scoirpion exo500 (heb hem nog steeds voor erbij).

 

Enige minpuntje vind ik ook 'de ventilatie' zou beter kunnen zeker met warm weer moet ik vaak 't visser open doen als ik even voor 't stoplicht sta. Daarintegen moest ik bij mijn exo500 alle schuiven dicht zetten boven de 100km/h om het geluid acceptabel te houden dus dat was helemaal niks.

 

De overstap naar de shoei was een eye-opener, veel stabieler op hoge snelheden en vooral veel stiller op hoge snelheden. Verder zit hij me als gegoten (wat destijds alleen de shoei en een goedkope hjc helm zaten) heb een beetje aparte hoofd vorm dus pas bijna niks.

Ook is het erg prettig dat het vizier niet vertekend wat bij goedkope helmen vaak wel zo is.

Al met al kan ik iedereen die hem past een gt air aanraden

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...