Ga naar inhoud

180/55 vs 190/55


 Delen

Aanbevolen berichten

De 190/55 is wat "spitser" van vorm zodat het bochtenwerk wat makkelijker is.

Weet dus niet of deze bandenmaat op de VFR800 velg past en er nog speling met de ketting/achterbrug overblijft.

Bij de TL is het maar erg nipt.

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eerst maar eens naar de 180-er van hetzelfde merk en type.

Jij bent nu appels met eieren aan het vergelijken ;)

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een band van een centimeter breder op een te smalle velg zet dan help je bij een motorband de vorm om zeep.

Een autoband vangt dit in de wang op, maar dat doet een motorband juist niet.

VFRikus

aangepast door VFRikus
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ray

Nee hoor.

Vorige was van hetzelfde merk, zelfde type maar 180/55 en die was ook al veel "dikker" dan de 180/55 die op de VFR staat.

Helaas na 300 km in een spijker gereden dus maar gelijk een 190/55 laten plaatsen : beter qua bochtenwerk en staat achter iets hoger.

Kan natuurlijk ook aan de rim size van de velg liggen ? 6" voor de TL die van de VFR weet ik niet.

Iemand ?

 

Greetz

aangepast door Morango
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs vergelijken van hetzelfde model en merk zegt nog niets op papier.
Elke bandenfabrikant mag een paar procent afwijken van de nominale bandenmaat. Bij sommige fabrikanten valt een 190-band smal terwijl dezelfde band in de 180-maat breed valt. Het verschil is dan minimaal....

Een 190-band hoort op een 6 Inch velg, de 180 op een 5,5 Inch velg, en de 170 die op sommige VFR's zit op een 5 Inch velg.

Ga je een bredere band op dezelfde velg plaatsen knijp je de band naar een paddestoelvorm. De bandwangen komen dan schuiner te staan dan de bedoeling is geweest waardoor de stabiliteit van de band afneemt. Maar ook de grip en de levensduur nemen juist af, terwijl veel mensen juist denken dat je met een bredere band meer grip hebt. Door die paddestoelvorm krijg je juist op grote hellingshoeken een kleiner contactvlak dan bij de juiste bandenmaat!

 

Inderdaad is een 190/55 band hoger en breder dan een 180/55. De hogere band zorgt inderdaad voor een lichtvoetiger stuurgedrag, maar de overbodige breedte zorgt dus voor minder stabiliteit.
Dat lichtvoetigere stuurgedrag is ook makkelijk te bereiken door de achterkant wat hoger te zetten en/of de voorkant iets te laten zakken. En dit heeft veel minder ingrijpende nadelen dan een te brede en te hoge band te plaatsen.

aangepast door AFS Motorparts
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heldere uitleg Frank !

Mag ik hier nog even op verder gaan : van de constructeur uit wordt voor de TL een 190/50 aangeraden (nu dus een 190/55)

Bij aankoop stond er een 180/55 op gemonteerd.

Is dit ok, een te smalle band op een te brede velg ?

Ga ik veel merken aan het stuur-/rijgedrag ?

Heb nog geen kans gehad om er mee te rijden vandaar mijn vraag.

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een 6 Inch velg gaat een 180-band prima werken.
Alleen de montage kan wat lastig zijn, soms is de kier tussen band en velg te groot om hem zonder persluchtkanon op te blazen.

Heel veel rijders kiezen voor een 180-band omdat hij dan lichter gaat sturen,

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik had voordat ik een conti sport attack 2 liet monteren een Michelin pilot power 2ct, ik meen me te herinneren dat die een breder loopvlak had dan de conti. Ik heb geloof ik nog eens gelezen dat Michelin dit als verkoop argument gebruikt omdat hierdoor een grotere hellingshoek oidmogelijk zou zijn (correct me if i'm wrong)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had voordat ik een conti sport attack 2 liet monteren een Michelin pilot power 2ct, ik meen me te herinneren dat die een breder loopvlak had dan de conti. Ik heb geloof ik nog eens gelezen dat Michelin dit als verkoop argument gebruikt omdat hierdoor een grotere hellingshoek oidmogelijk zou zijn (correct me if i'm wrong)

Niet helemaal, maar je zit dichtbij.

De MPP2CT is niet breder maar vooral slapper (karkas), waardoor de band onder belasting meer vervormt en je meer rubber op de weg kan krijgen. En meer rubber kan meer grip geven, dus een hogere bochtensnelheid.

Michelin is daar ondertussen zelf op teruggekomen, aangezien alle modellen nadien een steeds stijver karkas krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...