Spring naar inhoud

Foto

motor wilde opeens niet meer starten en kort daarna navi overleden: kapotte spanningsregelaar?

VFR800VTEC

• Log in om te reageren
21 reacties op dit topic

#1 silverbullet

silverbullet

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 14 berichten
  • Geslacht:Man
  • Interesses:naast rijden op mijn VFR: mountainbiken, fotografie, natuur
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 14 juni 2017 - 20:34

Hallo allemaal,

Tijdens een toertochtje wilde mijn VFR800 VTEC na een korte stop (van een kwartier) opeens niet meer starten. Ik heb de motor toen aangeduwd en kon toen weer rijden.

Ongeveer een uurtje later ging mijn TomTom, die aangesloten zit op de stroom van de motor, opeens op zwart, en kreeg hem ook niet meer aan.

Ik vertrouwde de boel niet en ben toen maar via de snelste weg naar huis gereden, dat was zo'n 3 kwartier rijden. Dat ging gelukkig zonder problemen.

Eenmaal thuis aangekomen kon ik de motor na het uitzetten wel gewoon starten. Maar de TomTom bleef zo dood als een pier en heb ik helemaal moeten vervangen (viel gelukkig nog onder de garantie).

De accu heb ik aan de druppellader gehangen en moest wel bijgeladen worden.

Vorig seizoen is er al een stator vernieuwd, is ook de accu vervangen, en is er een stroomaansluiting gemaakt voor de navigatie (aangesloten op de verlichting).

De motorzaak die dat vorig jaar gedaan heeft denkt dat het wel eens een defecte spanningsregelaar zou kunnen zijn.

Ik heb zelf geen verstand van electra, en heb ook niet de apparatuur om e.e.a. door te meten, en dus wil ik mijn motor bij diezelfde motorzaak laten nakijken.

Dat is ongeveer een half uurtje rijden.

Ik heb 2 vragen:

- is uit deze symptomen iets af te leiden? Zou de TomTom door piekspanning de geest hebben gegeven? Is een kapotte SR inderdaad waarschijnlijk?

- is het veilig om naar de motorzaak te rijden, of is de kans erg groot dat ik onderweg stil kom te staan?

Groeten,

Simon

#2 Ray

Ray

Toercommissie

• Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11299 berichten
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 14 juni 2017 - 20:46

SR is niet waarschijnlijk maar ook niet onmogelijk. Zelf verdenk ik toch de stator want wanneer er maar 1 fase stuk is kan je nog prima rijden alleen laad de accu niet meer bij en is het dus na een paar keer starten over en mag je duwen.

De TomTom die de geest geeft kan een piek zijn en dat lijkt mij eerder een oorzaak van een defecte SR of gewoon toeval maar als die TomTom niet lekker is aangesloten zou daar ook de oorzaak kunnen liggen.

#3 L1dert

L1dert

VFR rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1056 berichten
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 14 juni 2017 - 22:02

Ik neem aan dat je een vrij nieuwe TomTom hebt, vanwege de garantie, dus uit de 4xx-serie. Deze krijgt zijn voeding (5V) vanuit de steun, waarin het voltage wordt omgevormd. Ik kan me echt niet voorstellen dat een piekspanning de TomTom om zeep helpt.

#4 edk

edk

Ervaren rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 326 berichten
  • Interesses:Motorrijden, programmeren, Commodore 64, robotica, sporten, vissen.
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 14 juni 2017 - 22:12

Wat zou kunnen is dat de navigatie op de interne accu heeft gewerkt tot die leeg was en daardoor op zwart is gegaan (en uit). Sommige apparaten met een interne accu werken pas als er een bepaalde accu capaciteit in het apparaat aanwezig is en anders start die niet op. Dus de navigatie hoeft hierdoor niet defect te zijn, maar kan zijn dat de navigatie eerst en half uur tot 1 uur opgeladen moet worden voordat je die weer kunt starten.

Als er wat stuk is aan de navigatie kan het eigenlijk alleen maar een zekering zijn. Vaak is zo'n zekering geïntegreerd op het electronica printje van de navigatie. Dat is nu denk ik niet aan de orde. De accu moest immers bijgeladen worden en dat heb je thuis gedaan met de lader ?  Dat betekent dat de accu tijdens het rijden niet meer bijgeladen werd, en de laadspanning dus te laag was. Door een te lage laadspanning kan de navigatie niet stuk gaan.

Ik zou de stekkerverbinding bij accu, stator en spanningsregelaar en de massaverbindingen even goed laten nakijken of dat nog proper is. En hopelijk kunnen ze bij de motorzaak de oorzaak vinden en oplossen waarom de accu niet opgeladen wordt tijdens rijden.  Stator of spanningsregelaar, één van deze twee zal vermoed ik niet goed meer zijn (er vanuit gaande dat de kabelboom en stekkers in orde zijn).

Groet, Erik

Bewerkt door edk, 14 juni 2017 - 22:14.

#5 Simon1975

Simon1975

Zeer ervaren rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPip
  • 986 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 15 juni 2017 - 08:21

Dat is flink balen.
Als je de uitkomst hebt wel je die dan ook even posten?

#6 JeFour

JeFour

Zeer ervaren rijder

• Motorator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 973 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 15 juni 2017 - 08:39

Bij de VTEC zijn er meer problemen met de stator dan met de spanningsregelaar. Maar aangezien de stator net is vervangen is het ook niet waarschijnlijk dat deze alweer stuk is. Zo problematisch is hij nu ook weer niet :D

Met een multimeter kun je vrij makkelijk alles nameten en bepalen of het probleem in de stator of de SR ligt. Genoeg beschrijvingen van de meetprocedure hier op het forum.

Als je dat zelf niet kunt moet de motorzaak dat probleemloos kunnen doen. Maar informeer je van te voren wat de goede resultaten zouden moeten zijn, dan kun je checken of de zaak echt heeft gemeten of je alleen maar een nieuwe stator en SR wil verkopen ;)

#7 silverbullet

silverbullet

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 14 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 15 juni 2017 - 21:08

Bedankt allemaal voor jullie reacties, uitleg en tips!

Ik heb inderdaad een vrij nieuwe TomTom, de Rider 40, inclusief bijbehorende steun.
Misschien is inderdaad, zoals Erik schreef, de interne accu van de TomTom helemaal opgeraakt. Ik heb hem thuis een aardige tijd opgeladen, denk iets van een uur. Maar misschien niet lang genoeg, want hij deed het daarna nog niet.
Inmiddels heb ik een nieuw exemplaar, dus kan ik niet meer uitproberen of ie wel weer aan gegaan zou zijn na een wat langere tijd opladen...

Maar ik heb nu in elk geval wat aandachtspunten die ik aan de motorzaak kan meegeven. Ik zal ook de meetprocedure van tevoren bestuderen.
Hopelijk doet de motorzaak een zorgvuldige controle, vervangen ze alleen de kapotte onderdelen, en blijft de financiële schade (lees: arbeidsloon) enigszins beperkt.

Ik zal laten weten hoe het afloopt!

Bewerkt door Arno71, 16 juni 2017 - 19:32.
Overbodige quotes verwijderd.

#8 Simon1975

Simon1975

Zeer ervaren rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPip
  • 986 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 15 juni 2017 - 21:44

Is het probleem begonnen na monteren van je TOMTOM?

oftewel hoe heb je de voeding van de TT aangesloten?

#9 silverbullet

silverbullet

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 14 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 16 juni 2017 - 17:04

Hoi Simon,

Tijdens de winterstop van 2015/2016 heb ik de aansluiting van de TomTom op de stroom van de motor laten installeren.
Hoe die aansluiting precies is gemaakt weet ik niet, maar de motorzaak vertelde mij dat zij de aansluiting op de verlichting hebben gemaakt, dus niet rechtstreeks op de accu.
Aan het begin van seizoen 2016 ging er een stator kapot, en is ook de accu vervangen. Dat was dus inderdaad kort nadat de TomTom aansluiting was gemaakt.
De rest van seizoen 2016 heb ik zonder problemen kunnen rijden, ook i.c.m. de TomTom.

Op mijn tochtje laatst waarbij ik opeens niet meer kon starten, en de TomTom op zwart ging, had ik op de terugweg naar huis overigens geen problemen met de verlichting.
Die heeft het gewoon gedaan.

Maar de aansluiting van de TomTom op de stroom van de motor lijkt me zeker ook een aandachtspunt om na te laten kijken.

Groeten,
Simon

#10 edk

edk

Ervaren rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPip
  • 326 berichten
  • Interesses:Motorrijden, programmeren, Commodore 64, robotica, sporten, vissen.
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 16 juni 2017 - 21:31

Ik heb mijn TomTom (Rider 410) aangesloten op één van de twee achterlichten.  Die is van elke lamp afgezekerd met 5A. Als de lamp van het achterlicht brandt is er ruim voldoende over om max. 2A stroom te kunnen leveren voor de TomTom.

Verder heb ik hiervoor een mooie oplossing bedacht zonder de kabelboom te beschadigen. Dus de kabelboom is nog origineel, zonder in te snijden, knippen, solderen etc..

Als de TomTom meer stroom gaat verbruiken dan 2A (wat eigenlijk niet gebeurt, maar even uitgaan van een kortsluiting in de TomTom) dan gaat de zekering in de TomTom zelf stuk. Het achterlicht zal dan nog steeds zijn werk doen, en de motor zal daar ook geen problemen van ondervinden.

Ben benieuwd hoe ze bij jouw VFR de TomTom van spanning hebben voorzien?

Bewerkt door edk, 16 juni 2017 - 21:34.

#11 silverbullet

silverbullet

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 14 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 19 juni 2017 - 19:24

@Erik: zoals jij het beschrijft lijkt het me een goede oplossing (maar zoals gezegd heb ik er geen verstand van). Volgens mij hebben ze bij mijn motor de voeding voor de TomTom aangesloten op het voorlicht, maar dat zal ik navragen bij het ophalen.

Mijn motor staat inmiddels bij de motorzaak en ze gaan er morgen naar kijken...

#12 silverbullet

silverbullet

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 14 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 22 juni 2017 - 00:02

Ik ben inmiddels gebeld door de motorzaak.

Ze hebben alles doorgemeten en alle waardes zijn zoals het hoort.

Ook hebben ze geen kapotte onderdelen gevonden: dynamo, spanningsregelaar, accu, bedrading is allemaal goed. Ook de aansluiting van de TomTom-voeding (op de verlichting) is goed.

Dus het was hen ook een raadsel wat er dan gebeurd is.

Ik had echter nog één mogelijke oorzaak in gedachten, wat ik zelf alleen nogal onwaarschijnlijk vond.

Tijdens de korte stop van een ongeveer kwartier (waarna ik niet meer kon starten), heb ik ongeveer 10 minuten het contact aan gehad, waarbij de verlichting en de TomTom dus beide aan waren.

Toen ik dat vertelde bleek dat een belangrijk detail te zijn. Het schijnt dat dit je accu in die korte tijd al kan leegtrekken, soms zelfs al bij minder dan 10 minuten.

Ik ben wel een beetje verbaasd dat dit in zo'n korte tijd kan gebeuren, maar als dat inderdaad kan, dan is mijn accu dus in 10 minuten dermate leeg getrokken dat ik niet meer kon starten.

Na het aanduwen van de motor is de dynamo waarschijnlijk gewoon weer begonnen om de accu bij te laden en dat zou verklaren dat ik na thuiskomst wel weer kon starten.

Wat de TomTom betreft: ik snap dan nog niet goed waarom die enige tijd later is uitgevallen.

Het lijkt erop dat de interne accu van de TomTom leeg geraakt is, wat zou betekenen dat hij niet werd bijgeladen vanuit de voeding. Maar de voeding is gewoon aangesloten (op de verlichting).

Heeft iemand een idee hoe dat dan kan?

Ik kan mijn Viffer in elk geval weer ophalen. Voor de diagnose ben ik € 95 kwijt.

#13 Simon1975

Simon1975

Zeer ervaren rijder

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPip
  • 986 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 22 juni 2017 - 00:12

Fijn dat het duidelijk is dat je een gezonde motor hebt, dat is ook wat waard.

Nu kan je met een gerust hart weer rondrijden en anders had je je waarschijnlijk toch de eerste weken afgevraagd blijft hij draaien.

Je krijgt bij de TomTOM toch een melding in je scherm dat hij overschakelt op de batterij?

#14 Ray

Ray

Toercommissie

• Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11299 berichten
  • Interesses:Veel rijden en duiken.
  • Ik heb 'n VFR1200X
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 22 juni 2017 - 05:25

Dat van de TomTom snap ik niet want die had inderdaad moeten gaan laden en die accu leegtrekken in 10 min geloof ik niet dus misschien niet goed in de houder gehad.

De accu leeg in 10 min is niet zo vreemd, je koplampen branden ook en alleen dat is al 110W en dan komt daar nog het achterlicht en de dashboardverlichting bij maar die laatste is maar een aantal LED's.

#15 JeFour

JeFour

Zeer ervaren rijder

• Motorator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 973 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC

Geplaatst 22 juni 2017 - 09:53

De accu leeg in 10 minuten vind ik wel (te) snel. Ja, de verlichting gebruikt veel stroom en de accu is niet super groot, maar als de accu redelijk vol was moet je volgens mij zelfs naar een half uur nog kunnen starten. Na een uur zeker niet meer ;)

Ook gelabeld met ťťn of meerdere van deze sleutelwoorden: VFR800VTEC

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers