Ga naar inhoud

De nieuwe Michelin Road 5


teake
 Delen

Aanbevolen berichten

In het laatste Motorrad staat een vgl van de Michelin Power 2 CT met de road 5.Voor mij dezelfde conclusie: de Power had ik liever, soepeler, directer, handiger.

Alleen bij hoge snelheden op circuit scoort de 5 beter. En daar ik niet race noch door de regen raas had ik beter de "oude" gekocht die nog geproduceerd wordt en beterkoop is.

Let wel: dit is een vergelijk tussen een wat toendertijd als een Hypersportband gezien werd met een sportieve tourband van nu.

Maar ze vergelijken ook met de nieuwe hypersportband van Michelin, de Power RS.

In zijn algemeenheid concluderen ze dat de verschillen tussen deze 3 banden minimaal is.

Vrij opmerkelijk, omdat in eerdere tests de verschillen veel groter waren.

 

Mijn vermoeden/conclusie is dat Michelin (Net zoals ze al eerder gedaan hebben bij andere banden) de rubbercompound(s) van de oude 2CT ge-upgrade hebben naar modernere compound(s).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb de road 5 nu ongeveer 6.000 kilometer onder de Crosstourer zitten. Ondanks recent bijna 2000 kilometer autobahn en 1200 kilometer met 2 personen op de motor is de band niet echt vierkant geworden ( wel wat dus). Maar de levensduur is matig. Slijtnokjes komen angstig dichtbij (iets van 1mm op verschillende plekken). Nog een paar duizend kilometer en het is gebeurd volgens mij. Dus nog geen 10.000 kilometer. Erg matig.

De band rijdt wel erg lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dan mag ik niet klagen. De voorband is bij mij na 13.000 km wel aan vervanging toe. Achter lijkt nog een paar mm te hebben. Wat mij opvalt is dat de slijtage voor wat ongelijkmatig verlopen is. Zal binnenkort eens een foto maken. Bij mij zit ie nu nl al ruim aan zijn slijtnok aan de zijkant van het profiel en in het midden nog niet. De band lijkt ook niet overal even gelijkmatig te zijn gesleten. Het is al eens eerder te sprake gekomen; een GT versie zou hier wellicht verbetering in kunnen brengen. Ook ik ben tevreden over het rijgedrag van de band. Zeker bij nat en lage temperaturen. Ik heb op andere motoren met de Road 4 gereden echter bij sportief gebruik en warm weer begon die toch wel wat te smeren. Dat doet de Road 5 bij mij niet. Wat me nog niet gelukt is om het laatste stukje rand weg te rijden. Op de een of andere manier zit er wellicht een onbewust punt waar ik de motor niet platter krijg. Op de Daytona nooit problemen mee gehad maar daar zit een 180 onder. Wat meer km's met een setje zou wel mooi zijn. Had gehoopt dat ik met de set kon doen tot de 24 k beurt. Maar dat gaat hem niet worden. We gaan volgende week naar Italië voor de zomervakantie dus dan moet het rubber goed zijn.

aangepast door Wouter595
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is is de voorband iets zachter dan achter want op de voorkant wil je genoeg grip hebben.

Grip is belangrijk voor de bochten (een beetje glijden achter is nog wel te compenseren) en bij het remmen komt het ook op de voorkant aan.

Bij een zware motor druk het gewicht ook nog eens extra op de voorkant dus voila... slijtage

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn vrouw heb ik (een) fluwelen handje(s) :liar: Misschien maar eens die ECU flash doen, want nu doet ie vaak begrenzen bij het uitaccelereren van haarspeldbochten :piraat: Maar dat is een ander onderwerp :focuski9:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hai,

 

Vandaag de voorband gewisseld. Het lijkt erop dat de bochten naar rechts harder gesleten heeft (voor de kijker links), dan linksom.

 

grt. Wouter

 

 

post-8782-0-65062000-1536919468_thumb.jpg

post-8782-0-60492200-1536919474_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...