Spring naar inhoud

Foto

Vering, demping afstellen in combinatie met een specifieke band

• Log in om te reageren
18 reacties op dit topic

#16 Dutchgixxer

Dutchgixxer

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2677 berichten
  • Geslacht:Man
  • Interesses:Motorrijden.
    Karpervissen.
    Sleutelen aan motoren.
    Verkoop met montage van motorbanden.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 16 december 2017 - 12:01

Er zijn verschillende veren voor je motor te koop.

De vering is afhankelijk van de belasting (gewicht op de motor). Een licht persoon zal dus een lichtere vering moeten kiezen dan een zwaarder persoon.

Deze verschillen zijn enigszins op te vangen met de preload. maar slechts een klein stukje.

Een berijder van 120 kg (let daar ook eens de kleding helm enz bij op) kan dus niet uit met een standaard veer.

Andersom met een berijder van 65 dus ook.  En dus geldt het argument van een nieuwe motor is prima ingesteld kwa vering en/of demping meestal dus niet.

Ik heb nog nooit gehoord dat de leverancier de vering en demping afstelt speciaal voor de nieuwe berijder.

Om het dan nog ingewikkeld te maken heeft de veerweg, en dus het type veer, ook nog te maken met de rijstijl en de ervaring van de rijder. Iemand die rijdt als een racer

vraag veel meer van zijn veren. Deze persoon zal dus weer een iets zwaardere veer nodig hebben.

Tja en dan heb je de demping die je dan eigenlijk ook moet afstellen. Op een VTEC heb je maar te nemen wat je hebt.

Je zou de compressie en de rebount willen afstellen maar dat kan niet.

Als hulpmiddel voor dit alles heeft men SAG bedacht.

Check deze link eens, of deze.

Die Dave Moss heeft echt tientallen Youtube filmpjes alleen over dit item. Dus veel plezier voor de liefhebber.

En dit alles met het type band van jouw keuze...

De vraag is wie doet dat? En ik heb ook motorrijders gesproken die dit niet geloven maar dat staat ieder vrij natuurlijk.

Waarom rijdt je dan een motorfiets welke geen rondom instelbare vering heeft? 

Als je zelf confectie maten hebt: 1.80 85 kg dan zijn de meeste motoren voor weg gebruik goed genoeg afgesteld voor een rijder met gemiddelde rijvaardigheid. 

Als je A merk banden rijd dan zijn de banden nooit de beperking. De invloed van banden en vering wordt hier mijnsinziens zwaar overtrokken. Als je motor goed onderhouden wordt, banden op spanning nvoldoende profiel, balhoofd ok, vering onderhouden , achtershock niet ouder dan 70000 km dan zal de motor gewoon goed sturen. Heb je meer eisen investeerdan in een streetbox oid.   

#17 Qwerc

Qwerc

Penningmeester

• Bestuur
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1501 berichten
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 16 december 2017 - 12:50

@Dutchgixxer

Waar ik persoonlijk op rijd, maakt geen verschil op wat de feiten zijn.
En ja ik vind het erg jammer dat je de voorvork van mn VTEC niet kan afregelen kwa demping.
Maar dat betekent niet dat wat ik eerder hierboven opmerkte niet waar is.

En natuurlijk mag jij er anders over denken.

Zie ook http://www.vfroc.nl/...showtopic=23160

Bewerkt door Qwerc, 16 december 2017 - 14:24.

#18 BlackVfr

BlackVfr

Zeer ervaren rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPipPipPip
  • 767 berichten
  • Interesses:Sportieve auto's, motorrijden, motorracen, films, klussen
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zwart

Geplaatst 20 april 2018 - 13:27

Leuke discussie ook even inhaken op dit onderwerp.

Wel grappig wat sommige mensen door sommige figuren allemaal wijs gemaakt wordt, aan de vfr kan je bijna niks afstellen qua demping, ik moet eerlijk zeggen toen ik begon met motorrijles wist ik er ook niks van.
Inmiddels veel gelezen en geleerd dus kan denk ik wel wat bijdragen kwa kennis.

Het voornaamste wat bij de vfr het rijgedrag bepaald kwa (instellingen) van de vering is de veer voorspanning, maar dan bedoel ik vooral de balans tussen voor en achterkant moet zo goed mogelijk zijn om het maximale eruit te halen, verder kan je alleen de uitgaande demping nog wat verhogen of verlagen, maar het heeft naar mijn idee geen nut die extreem anders in te stellen dan hoe de voorkant en de ingaande demping zich gedraagt omdat het geheel dan niet meer als geheel werkt.

Zoals boven al een beetje aan bod kwam zijn veren berekend op een bepaald gewicht, val je buiten de categorie (te zwaar) waar de veren van de motor voor ontworpen zijn dan zal je nooit optimaal resultaat halen zonder dit aan te passen. De mate van hoe erg het rijgedrag afwijkt is natuurlijk ook afhankelijk van de hele kwaliteit van de setup, dit is altijd een compromis van prijs/kwaliteit

#19 Wouter595

Wouter595

Gevorderde rijder

• Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 171 berichten
  • Interesses:Motoren, zelfverdediging, voeding.
  • Ik heb 'n VFR1200F
  • De mijne is:Titanium Blade

Geplaatst 20 april 2018 - 17:14

@BlackVFR: Zeker waar. Uiteraard is er altijd wat te halen door goed te stellen binnen de mogelijkheden die er zijn. Bij motoren op leeftijd speelt onderhoud ook mee omdat periodiek de vorkolie vervangen, nou niet een standaard ding is bij iedere motoreigenaar.

Wat voor mij persoonlijk verschil maakt is dat er nu vering in zit die op mijn gewicht is afgestemd. Maar vooral omdat er nu lineaire veren ipv progressieve veren in de voorvork zitten.  

Met name bij drempels en hobbels geeft dat voor mij nu een beter gevoel zonder overigens deinend te worden. Tja en dan de Road 5 die er nu onder zitten, laten we zeggen dat ik me zeer content voel met de1200. De punten waar ik in een eerdere post over schreef, zijn voor mij dan ook verdwenen. De motor is voorspelbaar en geeft mij de juiste feedback. Erg fijn en de investering zeker waard.

Bewerkt door Wouter595, 20 april 2018 - 17:15.

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers