Ga naar inhoud

Koplampen Afstellen Vtec


 Delen

Aanbevolen berichten

Gisteren tijdens de watermolenrit werd mij duidelijk gemaakt dat mijn lampen veel te hoog staan, nu heb ik m'n vtec gebruikt gekocht en je raad het al: geen instructie-boekje. Ik zie wel aan de onderkant aan weerszijde een stel wieltje waar je evt met een lange schroevendraaier bij kunt komen, Hoe te stellen ??

 

VFRgroet Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Gast starter78

Hallo,

 

Ik van het weekend de eerste 200km van het nieuwe jaar en op mijn nieuwe fiets gereden. Alleen werd mij dus ook verschillende malen duidelijk gemaakt dat mijn lichten wat hoog stonden afgesteld (scheenen op de autobaan hoog tegen de weg wijs borden aan :( ) Nu heb ik vandaag liggen zoeken naar die schroefjes om ze lager te krijgen maar helaas nog niet gevonden :wall: Moet ik echt de halve brommer slopen om bij die k**schroeven te komen? Het zij kapje zit vast met 2 imbussen en 2 plastic schroefjes maar krijg het kapje nog niet los. Zit er nog ergens een schroef :unsure: Heb mijn werkplaatshandboek in bestelling. Is er een makkelijkere oplossing?

 

groetjes Starter78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog meer losdraaien en dan voorzichtig wringen.

 

Het afdekkapje tussen je kuipwerk, het dashboard en de bovenkuip bedoel je toch?

Als je goed leest, hoef je dat alleen te verwijderen als je de horizontale afwijking wilt veranderen. Geloof me, in 99% van de gevallen is DAT wel goed.

 

Verticaal kun je ook een stuk verhelpen door achter met de vering te gaan rotzooien. Weet je zeker, dat je vering goed is afgesteld? Wie weet moet je hem achter wat harder zetten????? Komt-ie ook lager met zijn voorlicht te staan.

 

Verder is het hoger/lager stellen met een lange schroef via de onderkant (maar wel heel moeilijk) te doen, volgens het bovenste plaatje van neverhadavfrbefore.

 

[off topic modus aan] ik snap niet wat het is.... extra felle lampen zoeken, running lights etc. hebben ze eindelijk een manier gevonden dat iedereen ze ziet..... [/off topic modus uit]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast starter78
Nog meer losdraaien en dan voorzichtig wringen.

 

Het afdekkapje tussen je kuipwerk, het dashboard en de bovenkuip bedoel je toch?

Als je goed leest, hoef je dat alleen te verwijderen als je de horizontale afwijking wilt veranderen. Geloof me, in 99% van de gevallen is DAT wel goed.

 

Verticaal kun je ook een stuk verhelpen door achter met de vering te gaan rotzooien. Weet je zeker, dat je vering goed is afgesteld? Wie weet moet je hem achter wat harder zetten????? Komt-ie ook lager met zijn voorlicht te staan.

 

Verder is het hoger/lager stellen met een lange schroef via de onderkant (maar wel heel moeilijk) te doen, volgens het bovenste plaatje van neverhadavfrbefore.

 

[off topic modus aan] ik snap niet wat het is.... extra felle lampen zoeken, running lights etc. hebben ze eindelijk een manier gevonden dat iedereen ze ziet..... [/off topic modus uit]

 

 

Hallo Roodrunner,

 

Dat kapje bedoel ik inderdaad heb al voorzichtig liggen wringen maar er gebeurt niets maar ik zie ook geen ander bevestigingspunten dan de 2 imbussen en 2 plastick schroefjes. Heb de vering al helemaal strak gehad en ik schijn nog veel te hoog daar kan ik niets meer meer stellen. Het plaatje is mij niet echt duidelijk (de een wel de ander niet) ik zal nu maar bij de brievenbus gaan liggen vooor mijn boek :P

 

groeten starter78

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast starter78

Hallo,

 

Ben bezig met mijn Vtec een beurt te geven en alle vloeistoffen te verversen. En heb nu eindelijk de tijd en zin gevonden om mijn licht af te stellen. Maar ik dacht dat ik hier ergens op het forum gevonden had op welke afstand en hoogte (tegen een muur) je het licht kon controleren op de juiste hoogte. Maar ik kan het nergens vinden. Heeft iemand er meer info over of weet iemand de link?

 

Bedankt Starter78

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstelling van auto lampen moet zijn 5 tot 40 mm. daling per meter. Dit komt simpelweg neer op ga op de motor zitten, meet de hoogte van de lamp t.o.v. de grond en streep deze hoogte af op een muur. Voor elke meter dat je van de muur af staat met de koplamp moet je de hierboven vermelde daling naar beneden aftekenen en gebruiken als afstellijn.

De afstel norm kan je ook vertalen in een daling van tenminste 0.5% en maximaal 4%.

Houd ook rekening met duo pasagiers en belading.

De lichtbundel van een auto mag wel rechts van de hartlijn vallen maar niet links.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast starter78
De afstelling van auto lampen moet zijn 5 tot 40 mm. daling per meter. Dit komt simpelweg neer op ga op de motor zitten, meet de hoogte van de lamp t.o.v. de grond en streep deze hoogte af op een muur. Voor elke meter dat je van de muur af staat met de koplamp moet je de hierboven vermelde daling naar beneden aftekenen en gebruiken als afstellijn.

De afstel norm kan je ook vertalen in een daling van tenminste 0.5% en maximaal 4%.

Houd ook rekening met duo pasagiers en belading.

De lichtbundel van een auto mag wel rechts van de hartlijn vallen maar niet links.

VFRikus

 

 

Ha VFRikus,

 

Bedankt voor de duidelijk uitleg. Met de vetc heb je wel het voordeel dat je deze een beetje met een knop aan de zijkant de achtervering kunt stellen. Als er bagage of duopassagier achterop hebt. Kun je ook een lichtbak van de auto gebruiken om de lampen af te stellen?

 

Groetjes Starter78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je daarmee een koplampafstel apparaat bedoelt, ja.

Doe ik zelf ook. Het enige wat bij een motor wat lastig is af te stellen is de zijdelingse afstelling.

Wil ik zelf gaan doen met het op de grond tekenen van een rechte lijn en daar het afstel apparaat naar richten.

Dan hoef je alleen nog je brommer met de banden op de streep te zetten.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...