Spring naar inhoud


hoeveel olie


  • Dit topic is gesloten Dit topic is gesloten
56 reacties op dit topic

#1 Oud_wibo_*

Oud_wibo_*
  • Gast

Geplaatst 26 november 2007 - 19:53

goedenavond vfr rijders
voor het eerst heb ik een vfr rc24, gekocht voor een prikkie.
even opknappen en dan hopelijk veel lol aan beleven.
aangezine er geen boekjes bij zitten weet ik niet hoeveel olie er in moet. Iemand een idee

mvg
wibo

#2 VFRLoos

VFRLoos

    Hmm, vla met koeienvlekken

  • Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5070 berichten
  • Geslacht:Vrouw
  • Locatie:Zoetermeer
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 26 november 2007 - 20:14

Welkom Wibo,
Veel plezier hier en op de weg met je prikkiefiets :)
Op je vraag komt best wel een antwoord, je had 'm overigens beter in het Techniek forum kunnen stellen, NADAT je hier jezelf even had voorgesteld.
Maar goed, we peuteren de info wel uit je ;)

#3 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 26 november 2007 - 21:02

zonder filter wissel 3L en met filterwissel 3.1L

#4 vroembert

vroembert

    rc24 fanaat

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4550 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Nijeveen
  • Interesses:Motoren, techniek, fotografie, computers, kitebuggyen en tegenwoordig ook kitesurfen.
  • Ik heb 'n 86-89 VFR750
  • De mijne is:Wit

Geplaatst 26 november 2007 - 21:04

Er gaat ongeveer 3,5 liter olie in, als je ook het oliefilter verwisseld. Gewoon een kannetje semi-synthetische motorfietsolie kopen, van 4 liter en dan hou je nog wat over om later een keer bij te vullen. Olie van b.v castrol (castrol gps) en motul voldoet prima.
Vervang ook de olie in de voorvork en de remvloeistof en niet te vergeten, de koelvloeistof, want dat zijn allemaal dingen, die vaak vergeten worden, als een motor niet meer zoveel wordt gebruikt, of wordt verwaarloosd.
Als je vragen hebt voor wat betreft de technische kant van de VFR, laat dan maar horen. (ik rijd al 10 jaar een rc 24 en doe ook al het onderhoud en afstelwerk zelf. In het voorjaar wordt er geheid nog wel weer een sleuteldag georganiseerd en daar kan je ook altijd je licht opsteken.
Welkom op het forum

#5 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 26 november 2007 - 21:44

Er gaat ongeveer 3,5 liter olie in, als je ook het oliefilter verwisseld. Gewoon een kannetje semi-synthetische motorfietsolie kopen, van 4 liter en dan hou je nog wat over om later een keer bij te vullen. Olie van b.v castrol (castrol gps) en motul voldoet prima.
Vervang ook de olie in de voorvork en de remvloeistof en niet te vergeten, de koelvloeistof, want dat zijn allemaal dingen, die vaak vergeten worden, als een motor niet meer zoveel wordt gebruikt, of wordt verwaarloosd.
Als je vragen hebt voor wat betreft de technische kant van de VFR, laat dan maar horen. (ik rijd al 10 jaar een rc 24 en doe ook al het onderhoud en afstelwerk zelf. In het voorjaar wordt er geheid nog wel weer een sleuteldag georganiseerd en daar kan je ook altijd je licht opsteken.
Welkom op het forum


voorvorkolie? sjit, helemaal vergeten... waarom staat zoiets niet in het wphb?

#6 Oud_wibo_*

Oud_wibo_*
  • Gast

Geplaatst 26 november 2007 - 21:50

Er gaat ongeveer 3,5 liter olie in, als je ook het oliefilter verwisseld. Gewoon een kannetje semi-synthetische motorfietsolie kopen, van 4 liter en dan hou je nog wat over om later een keer bij te vullen. Olie van b.v castrol (castrol gps) en motul voldoet prima.
Vervang ook de olie in de voorvork en de remvloeistof en niet te vergeten, de koelvloeistof, want dat zijn allemaal dingen, die vaak vergeten worden, als een motor niet meer zoveel wordt gebruikt, of wordt verwaarloosd.
Als je vragen hebt voor wat betreft de technische kant van de VFR, laat dan maar horen. (ik rijd al 10 jaar een rc 24 en doe ook al het onderhoud en afstelwerk zelf. In het voorjaar wordt er geheid nog wel weer een sleuteldag georganiseerd en daar kan je ook altijd je licht opsteken.
Welkom op het forum



Collega-rijders
bedankt voor de info, eerst maar eens de olie vervangen en daarna de andere vloeistoffen.
Net nog even wezen spoetsen en het viel me niet eens tegen wat er onder vandaan komt. Bijna zonde om hem voor de winter te gaan gebruiken.
Wellicht heb ik jullie hulp nog wel een keer nodig, zo'n sleuteldag is altijd leuk met gelijkgestemde. Ik zal het forum in de gaten houden.
Ik heb ook nog een vraag over de aftemming van de vering maar dat daar zal ik het juiste forum voor gebruiken

tot ziens
wibo

#7 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 26 november 2007 - 22:14

een vfr roest niet zomaar weg hoor :) Als je met pekel gaat rijden zou ik m daarvoor voorbereiden met tectyl ofzo

Bewerkt door VFRLoos, 26 november 2007 - 22:39.
de overbodige quote verwijderd........


#8 Oud_Ledo_*

Oud_Ledo_*
  • Gast

Geplaatst 27 november 2007 - 07:42

Welkom Wibo,

En nu we het toch over olie hebben .... kan het zo zijn dat als de olie geen 10w40 is maar b.v. 15w40
dat de koppeling dan ( een beetje) kan gaan slippen door de te dikke olie?
Ik ben een zomerrijder, want kou heb ik al genoeg geleden, dus ik dacht dat die 15w40 wel kon.
Dat kan ook, want als de motor op temp is en ik heb ca. 10 km gereden dan is de slip helemaal weg en
kan ie met 3,5 secondjes wel weer aan de 100 zitten. :yahoo:
Nu is dat laatste natuurlijk niet aan te bevelen met koude motor, maar ge begrijpt wel wak bedoel.

En eh ....de VFR heeft toch een kijkglas ? dus vullen ....laten draaien en beetje bijvullen.
Kijkglas moet (bijna!) vol zijn.

#9 mover

mover

    VFR rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1812 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Dordrecht
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 27 november 2007 - 12:17

En nu we het toch over olie hebben .... kan het zo zijn dat als de olie geen 10w40 is maar b.v. 15w40
dat de koppeling dan ( een beetje) kan gaan slippen door de te dikke olie?
Ik ben een zomerrijder, want kou heb ik al genoeg geleden, dus ik dacht dat die 15w40 wel kon.

15W40 kan in principe niet; Honda specificeert 10W30, 10W40, 20W40 of 20W50.

En eh ....de VFR heeft toch een kijkglas ? dus vullen ....laten draaien en beetje bijvullen.

Misschien verschilt het per type, maar de mijn heeft geen kijkglas :?

#10 Memphis

Memphis

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 436 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Reuver
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 27 november 2007 - 12:44

nope peilstokje

#11 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12866 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 27 november 2007 - 12:59

De 800 heeft een peilglas. Desondanks een errug onhandige manier van peilen. Starten, paar minuten laten draaien, dan stopzetten en na een paar minuten kijken of het tussen de twee strepen op het glaasje zit. :oops: Een niet erg Japanse oplossing.
VFRikus

#12 pitteken

pitteken

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 36 berichten
  • Geslacht:Man
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Blauw

Geplaatst 27 november 2007 - 18:50

en overvulling is ook niet goed he. Al chance dat vfrtom mijn oliepijl wat lager heeft gezet. Anders teveel druk... Een garage kijkt ook niet altijd goed blijkbaar...

#13 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12866 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 27 november 2007 - 18:57

en overvulling is ook niet goed he. Al chance dat vfrtom mijn oliepijl wat lager heeft gezet. Anders teveel druk... Een garage kijkt ook niet altijd goed blijkbaar...


Te veel druk door een te hoog peil? Dat mag je me eens uitlegggen!
(zal niet gaan lukken)
Als het peil te hoog is klopt de krukas te veel lucht in de olie en dat brengt de smering in gevaar en zal de olie sneller doen verouderen.
VFRikus

#14 Theo

Theo

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 195 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:JO32KX
  • Interesses:Ham radio, en leuke mensen
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 27 november 2007 - 19:15

De 800 heeft een peilglas. Desondanks een errug onhandige manier van peilen. Starten, paar minuten laten draaien, dan stopzetten en na een paar minuten kijken of het tussen de twee strepen op het glaasje zit. :oops: Een niet erg Japanse oplossing.
VFRikus

Weet je dit zeker?
Vind het erg vooruit strevend, olie peilen betekend altijd vieze handen krijgen.
En nu kun je gewoon kijken, erg handig lijkt me.

Groeten,
Theo

#15 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12866 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 27 november 2007 - 19:26

Weet je dit zeker?
Vind het erg vooruit strevend, olie peilen betekend altijd vieze handen krijgen.
En nu kun je gewoon kijken, erg handig lijkt me.

Groeten,
Theo

Yep, ik weet het zeker. Maar zoals ik al zei, het handige wordt ruimschoots om zeep geholpen door de omslachtige manier van peilen.
VFRikus


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers