Ga naar inhoud

hoeveel olie


Gast wibo
 Delen

Aanbevolen berichten

goedenavond vfr rijders

voor het eerst heb ik een vfr rc24, gekocht voor een prikkie.

even opknappen en dan hopelijk veel lol aan beleven.

aangezine er geen boekjes bij zitten weet ik niet hoeveel olie er in moet. Iemand een idee

 

mvg

wibo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Welkom Wibo,

Veel plezier hier en op de weg met je prikkiefiets :)

Op je vraag komt best wel een antwoord, je had 'm overigens beter in het Techniek forum kunnen stellen, NADAT je hier jezelf even had voorgesteld.

Maar goed, we peuteren de info wel uit je ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaat ongeveer 3,5 liter olie in, als je ook het oliefilter verwisseld. Gewoon een kannetje semi-synthetische motorfietsolie kopen, van 4 liter en dan hou je nog wat over om later een keer bij te vullen. Olie van b.v castrol (castrol gps) en motul voldoet prima.

Vervang ook de olie in de voorvork en de remvloeistof en niet te vergeten, de koelvloeistof, want dat zijn allemaal dingen, die vaak vergeten worden, als een motor niet meer zoveel wordt gebruikt, of wordt verwaarloosd.

Als je vragen hebt voor wat betreft de technische kant van de VFR, laat dan maar horen. (ik rijd al 10 jaar een rc 24 en doe ook al het onderhoud en afstelwerk zelf. In het voorjaar wordt er geheid nog wel weer een sleuteldag georganiseerd en daar kan je ook altijd je licht opsteken.

Welkom op het forum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaat ongeveer 3,5 liter olie in, als je ook het oliefilter verwisseld. Gewoon een kannetje semi-synthetische motorfietsolie kopen, van 4 liter en dan hou je nog wat over om later een keer bij te vullen. Olie van b.v castrol (castrol gps) en motul voldoet prima.

Vervang ook de olie in de voorvork en de remvloeistof en niet te vergeten, de koelvloeistof, want dat zijn allemaal dingen, die vaak vergeten worden, als een motor niet meer zoveel wordt gebruikt, of wordt verwaarloosd.

Als je vragen hebt voor wat betreft de technische kant van de VFR, laat dan maar horen. (ik rijd al 10 jaar een rc 24 en doe ook al het onderhoud en afstelwerk zelf. In het voorjaar wordt er geheid nog wel weer een sleuteldag georganiseerd en daar kan je ook altijd je licht opsteken.

Welkom op het forum

 

voorvorkolie? sjit, helemaal vergeten... waarom staat zoiets niet in het wphb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaat ongeveer 3,5 liter olie in, als je ook het oliefilter verwisseld. Gewoon een kannetje semi-synthetische motorfietsolie kopen, van 4 liter en dan hou je nog wat over om later een keer bij te vullen. Olie van b.v castrol (castrol gps) en motul voldoet prima.

Vervang ook de olie in de voorvork en de remvloeistof en niet te vergeten, de koelvloeistof, want dat zijn allemaal dingen, die vaak vergeten worden, als een motor niet meer zoveel wordt gebruikt, of wordt verwaarloosd.

Als je vragen hebt voor wat betreft de technische kant van de VFR, laat dan maar horen. (ik rijd al 10 jaar een rc 24 en doe ook al het onderhoud en afstelwerk zelf. In het voorjaar wordt er geheid nog wel weer een sleuteldag georganiseerd en daar kan je ook altijd je licht opsteken.

Welkom op het forum

 

 

Collega-rijders

bedankt voor de info, eerst maar eens de olie vervangen en daarna de andere vloeistoffen.

Net nog even wezen spoetsen en het viel me niet eens tegen wat er onder vandaan komt. Bijna zonde om hem voor de winter te gaan gebruiken.

Wellicht heb ik jullie hulp nog wel een keer nodig, zo'n sleuteldag is altijd leuk met gelijkgestemde. Ik zal het forum in de gaten houden.

Ik heb ook nog een vraag over de aftemming van de vering maar dat daar zal ik het juiste forum voor gebruiken

 

tot ziens

wibo

Link naar reactie
Delen op andere sites

een vfr roest niet zomaar weg hoor :) Als je met pekel gaat rijden zou ik m daarvoor voorbereiden met tectyl ofzo

aangepast door VFRLoos
de overbodige quote verwijderd........
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Wibo,

 

En nu we het toch over olie hebben .... kan het zo zijn dat als de olie geen 10w40 is maar b.v. 15w40

dat de koppeling dan ( een beetje) kan gaan slippen door de te dikke olie?

Ik ben een zomerrijder, want kou heb ik al genoeg geleden, dus ik dacht dat die 15w40 wel kon.

Dat kan ook, want als de motor op temp is en ik heb ca. 10 km gereden dan is de slip helemaal weg en

kan ie met 3,5 secondjes wel weer aan de 100 zitten. :yahoo:

Nu is dat laatste natuurlijk niet aan te bevelen met koude motor, maar ge begrijpt wel wak bedoel.

 

En eh ....de VFR heeft toch een kijkglas ? dus vullen ....laten draaien en beetje bijvullen.

Kijkglas moet (bijna!) vol zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu we het toch over olie hebben .... kan het zo zijn dat als de olie geen 10w40 is maar b.v. 15w40

dat de koppeling dan ( een beetje) kan gaan slippen door de te dikke olie?

Ik ben een zomerrijder, want kou heb ik al genoeg geleden, dus ik dacht dat die 15w40 wel kon.

15W40 kan in principe niet; Honda specificeert 10W30, 10W40, 20W40 of 20W50.

En eh ....de VFR heeft toch een kijkglas ? dus vullen ....laten draaien en beetje bijvullen.

Misschien verschilt het per type, maar de mijn heeft geen kijkglas :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 800 heeft een peilglas. Desondanks een errug onhandige manier van peilen. Starten, paar minuten laten draaien, dan stopzetten en na een paar minuten kijken of het tussen de twee strepen op het glaasje zit. :oops: Een niet erg Japanse oplossing.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

en overvulling is ook niet goed he. Al chance dat vfrtom mijn oliepijl wat lager heeft gezet. Anders teveel druk... Een garage kijkt ook niet altijd goed blijkbaar...

 

Te veel druk door een te hoog peil? Dat mag je me eens uitlegggen!

(zal niet gaan lukken)

Als het peil te hoog is klopt de krukas te veel lucht in de olie en dat brengt de smering in gevaar en zal de olie sneller doen verouderen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 800 heeft een peilglas. Desondanks een errug onhandige manier van peilen. Starten, paar minuten laten draaien, dan stopzetten en na een paar minuten kijken of het tussen de twee strepen op het glaasje zit. :oops: Een niet erg Japanse oplossing.

VFRikus

Weet je dit zeker?

Vind het erg vooruit strevend, olie peilen betekend altijd vieze handen krijgen.

En nu kun je gewoon kijken, erg handig lijkt me.

 

Groeten,

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je dit zeker?

Vind het erg vooruit strevend, olie peilen betekend altijd vieze handen krijgen.

En nu kun je gewoon kijken, erg handig lijkt me.

 

Groeten,

Theo

Yep, ik weet het zeker. Maar zoals ik al zei, het handige wordt ruimschoots om zeep geholpen door de omslachtige manier van peilen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...