Spring naar inhoud


Foto

Kleppen stellen VFR800fi Noodzakelijk?


  • Dit topic is gesloten Dit topic is gesloten
8 reacties op dit topic

#1 Good Vibrations

Good Vibrations

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 292 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Sneek & Amsterdam
  • Interesses:-Toeren en genieten (af en toe scheuren)
    -vakantie op de motor?
    -Techniek, doe het liefst veel zelf . . :)
    -Buitenland
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 15 januari 2008 - 21:57

Hoi allemaal,

Ik heb een vfr800fi uit '98 en zit nu rond de 47000 dus de kleppen zouden bijna weer gesteld moeten worden . . .
Nou zei een vriend van mij die er na mijn idee meestal wel aardig wat van af weet, dat dit niet gedaan hoeft te worden en vaak zelfs slecht is . . .?
Omdat je de boel openhaalt zonder dat dit nodig is . . . ? En dat je dit pas hoeft te doen als het merkbaar is aan het Geluid of motorgedrag?
Ik heb er hier nog niet echt iets over kunnen vinden, maargoed, als het beter is om wèl te stellen dan ben ik het natuurlijk van plan om wèl te (laten) doen.

Groetjes,


GV

#2 Worfje

Worfje

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 227 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 16 januari 2008 - 00:14

Het kleppenstellen is waarschijnlijk niet nodig, de kleppenspeling meten wel! :klop:
Als de meting uitwijst dat je kleppenspeling buiten de opgegeven toleraties valt, dan moeten de kleppen gestelt worden. Vanuit de praktijk blijkt een VFR blok niet vaak gestelt te worden of in ieder geval minder dan gemiddeld bij andere merken.

Ik zou zeker niet wachten totdat je het merkt... want een verbrande klep lijkt me een dure reparatie.

P.S.: Lachen dat je uit Sneek komt, ben'k geboren! Fryslan boppe! :tease:

P.S. 2: zelf doen kan, mits goed voorbereid en je de tijd ervoor hebt... kostte mij de eerste keer 12 uur (kan zeker sneller, maja eerste keer he)

#3 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 16 januari 2008 - 07:59

Waarom zou het slecht zijn om de klepspeling te controleren / afstellen? Denk dat het slechter is om de speling niet te controleren en straks met een verkeerde speling te rijden.

P.S.: Hier nog eentje die in Sneek is geboren en 20 jaar in de omgeving daarvan heeft gewoond.

#4 Oud_bert_colling_*

Oud_bert_colling_*
  • Gast

Geplaatst 16 januari 2008 - 10:20

Heb net op 24000 de eerste keer de kleppen laten stellen en zit nu met de helft meer verbruik (zie topic Meer verbruik????).
Ik weet nog niet of het aan het stellen van de kleppen ligt, weet je volgende week meer te vertellen.
Garagist zei dat het stellen echt wel nodig is, hij kan natuurlijk veel vertellen om geld in het laatje te brengen maar ik
vertrouw hem wel, denk trouwens ook dat Honda zelf het aanbeveelt.

#5 Very Fast Relaxing

Very Fast Relaxing

    Zeer ervaren rijder

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPip
  • 652 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Veenendaal
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 16 januari 2008 - 10:31

Waarom zou het slecht zijn om de klepspeling te controleren / afstellen? Denk dat het slechter is om de speling niet te controleren en straks met een verkeerde speling te rijden.


:withstupid: Hier doen vele rare verhalen over de ronde. Volgens mij is het advies van Honda vrij duidelijk: elke 24000 laten controleren en indien nodig laten stellen. :39:

Grtz,

Very Fast Relaxin'

#6 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 16 januari 2008 - 13:42

Als ik de kleppen stel (0,15 in en 0,20 out) en daarna de carbs sync... dan is mijn verbruik wat lager... ik zit altijd rond de 1:19 en bij scheuren richting de 1:15.

#7 Good Vibrations

Good Vibrations

    Ervaren rijder

  • Inactief
  • 292 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Sneek & Amsterdam
  • Interesses:-Toeren en genieten (af en toe scheuren)
    -vakantie op de motor?
    -Techniek, doe het liefst veel zelf . . :)
    -Buitenland
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 16 januari 2008 - 21:46

OK :D


Bedankt voor de reacties!
Dus een aantal rond sneek . . Sneek blijft mooi . . . Komen traks nog twee grote rotondes bij bij de verlenging van de a7 ;)
Jah, lijkt me duidelijk dan . . . Vraag me wel af of het dus al te horen zou zijn en te merken aan het verbruik voordat je een verbrande klep hebt . . .
Ik heb op het moment een verbruik van ongeveer 1:16. rij wel redelijk vlot. . .
Maargoed, ik wacht dan idd wel even totdat ik er tijd voor heb . . .
Want het naast dat ik het gewoon graag zelf beheers zal het ook wel prijzig zijn om het te laten doen zeker? . . .

greetzz

G V

#8 Oud_bert_colling_*

Oud_bert_colling_*
  • Gast

Geplaatst 17 januari 2008 - 07:25

Bij mijn garagist was het enige dat het duur maakte de werkuren, motor moet koud zijn dus een eventuele vervangmotor is ook nodig.
Zat aan 6 uren werk met vervangen van banden, achterremblokken en groot onderhoud.

Bewerkt door VFRLoos, 17 januari 2008 - 14:29.
Quote verwijderd


#9 Jappe

Jappe

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Culemborg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 17 januari 2008 - 16:23

Vind ik niet tegenvallen. 6 uur voor dit alles.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers