Spring naar inhoud

Foto

FI lampje altijd aan

• Log in om te reageren
15 reacties op dit topic

#1 mizuman

mizuman

Gevorderde rijder

• Inactief
  • 10 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 07 april 2008 - 21:35

VFR

Mijn VFR heeft al ruim een jaar een eigenaardig electronisch probleem waar ik de oorzaak maar niet van kan vinden. Misschien dat hier iemand toevallig wat tips heeft of vergelijkbare problemen kent? Heb met de zoekfunctie niet echt iets kunnen vinden.

De VFR heeft al geruime tijd dat het FI lampje altijd brandt als de motor gestart is. Het brandt niet continue op volle sterkte maar afhankelijk van de belasting. Als de motor start brandt het lampje zwak (zeg halve sterkte) en knippert het een beetje in het ritme van de motor. Als het toerental toeneemt dan gaat het op zoiets als driekwart sterkte branden. Dat blijft dan keurig zo.
Op zich heb ik daar niet heel veel last :oops: van behalve dan dat de ontsteking momentaan onderbroken lijkt te worden als ik de boordspanning aanspreek, grrrr :wall: .
Bv door het knipperlicht te gebruiken of met het grootlicht te knipperen tijdens het rijden. Da's behoorlijk vervelend en lijkt me ook niet echt goed. Als de motor stationair draait slaat ie zelfs af als je met het grootlicht knippert.

De intensiteit van het lampje kan beinvloed worden door iets te schakelen wat stroom trekt. Maakt niet uit wat dat is. Kan dus het knipperlicht zijn, voorrem, achterrem, zijstandaard of verlichting. De rem inknijpen laat het lampje dus fel branden. Het knipperlicht laat het lampje mee knipperen. :blink:

Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar een mogelijke oorzaak van dit euvel. Het is een electronisch probleem maar het zit voor de verandering denk ik niet in de spanningsregelaar. Als die afgekoppeld wordt gaat het probleem niet weg. Helaas maar dat zou wel erg voor de hand liggen. Ik vermoed dat het ergens een soort aardlek is. Daar heb ik naar gezocht maar kon natuurlijk niets vinden. Volgens het electrisch schema is het FI lampje ook niet aan massa verbonden maar direct via PGM-FI unit, die zwarte doos onder het zadel.

Verder heb ik geen (groot) probleem met lekstromen of een accu die leeg getrokken wordt. Als de motor een paar weken stil heeft gestaan start ie prima. Langer staat ie eigenlijk nooit stil omdat ik er altijd mee ga werken, zomer en winter. Soms gaat bij het starten, met name tijdens vorst, de dagteller op nul net als de klok. Dat lijkt me meer een winters/accu probleem. Het maakt voor het FI lampjes probleem niets uit.

Klinkt dit iemand bekent in de oren of heeft er nog iemand onderzoek tips? Alle suggesties zijn welkom. :?

:help: Alvast bedankt :help:

#2 Jappe

Jappe

Vaker hier dan op de VFR

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 07 april 2008 - 21:41

Ik zit toch aan een spanningsprobleempje te denken. Dus zou ik toch maar eens laadspanningen gaan meten en de SR en Dynamo doormeten.

#3 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12677 berichten
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 08 april 2008 - 06:55

Met de dynamo of het laadsysteem heeft dit niets te maken. Kan een massa sluiting zijn in de kabelboom. Of een storing in een van de systemen.
Na mijn laatste klepstelbeurt had ik ook last van een brandend FI lampje, maar nadat ik de vacuumslang op de MAP sensor had gedaan ging het een stuk beter.
Kortom heb je gewerkt aan je motor vlak voordat het begon?
VFRikus

#4 mizuman

mizuman

Gevorderde rijder

• Inactief
  • 10 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 08 april 2008 - 20:17

Ik denk zelf ook dat het waarschijnlijk ergens in de kabelboom zit. Het laadsysteem verdenk ik niet. Als de spanningregelaar in zijn geheel van de motor verwijderd wordt is het probleem er nog steeds.
Desalniettemin heb ik toch wat nagemeten. Laadspanning is keurig 14.4V vanaf zo'n 2000 tpm. De accuspanning is zo'n 12.3V (contact uit). De lekstroom is ca 1mA (contact uit, van min-pool naar frame gemeten).

Het probleem hangt af van de belasting van de boordspanning. Hoe hoger de belasting hoe feller het lampje brandt. Als het dim-/groot-licht uitstaat is er geen probleem maar da's niet praktisch. Als er een belasting wordt ingeschakeld dat licht het lampje momentaan feller op. Duidelijk een soort van inschakel verschijnsel. Dit laat waarschijnlijk korstondig laat de spanning onder een kritisch niveau zakken waardoor de ontsteking kortstondig wordt onderbroken. Dat merk je dus met name als het gas erop gaat en je bv je knipperlicht aanzet. Niet lekker.

Ergens zal er dus wel een lekje zitten maar dan alleen maar als het contact aanstaat. De kabelboom is me wat te duur om te vervangen. Dan mag dat lampje mooi blijven branden......

Tja en wanneer het precies begonnen is?... ca een jaar geleden maar ik heb geen idee wat ik rond die tijd deed. Niet echt iets aan het blok. Misschien dat ik dat maar eens moet doen?

#5 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12677 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 08 april 2008 - 20:22

Ga je massa punten maar eens controleren, daar lijkt dit verdacht veel op.
VFRikus

#6 Jappe

Jappe

Vaker hier dan op de VFR

• Lid VFROC
  • 2469 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 08 april 2008 - 20:30

Mijn eerste idee was het dus niet. Zat ff te denken dat het gewoon aan te lage spanning lag maar dat is nu uitgesloten. Denk ook niet dat het probleem in de kabelboom zit maar meer ergens in een massa aansluiting. Er zijn enkele componenten op je motor heb ik het idee die geen of slecht massa krijgen.

#7 mizuman

mizuman

Gevorderde rijder

• Inactief
  • 10 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 08 april 2008 - 20:44

Ga je massa punten maar eens controleren, daar lijkt dit verdacht veel op.
VFRikus

hoi,
Massa punten? Ik weet er maar 1 te zitten, aan de rechterzijde op het frame. Dat is de aarding van de kabelboom. Dat heb ik al eens bekeken en met een staalborsteltje en contactspray behandeld (zoals alle connectoren overigens).
Zijn er dan nog meer massa punten? Ik heb het haynes boek er op na geslagen maar kan er niet meer vinden. Het grote PDF boek heb ik laatst van mijn PC verwijdered ivm gebrek aan schijfruimte. Zal de CD eens opsnorren...

bedankt

#8 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12677 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 08 april 2008 - 20:53

Ik heb het schema er even bij gepakt en het lampje heeft een gecombineerde massa in LCD unit en met het olie druk controle lampje, het neutraal lampje instrumenten verlichting etc.
Als deze allemaal normaal reageren kan er eigenlijk alleen maar een spanning op de draad tussen het lampje en pen A7 op de ECU komen die er niet thuis hoort. Koppel hem desnoods eens af van de ECU en kijk wat hij dan doet.

VFRikus

FOUTJE BEDANKT.

Het lampje heeft een gecombineerde voeding en wordt in de ECU aan massa gelegd om te gaan branden. Dat kan eigenlijk alleen maar betekenen dat de draad vanaf het lampje naar deECU een massa sluiting maakt.
VFRikus

#9 mizuman

mizuman

Gevorderde rijder

• Inactief
  • 10 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 11 april 2008 - 21:30

[s]
Het lampje heeft een gecombineerde voeding en wordt in de ECU aan massa gelegd om te gaan branden. Dat kan eigenlijk alleen maar betekenen dat de draad vanaf het lampje naar deECU een massa sluiting maakt.
VFRikus

Ik heb nog maar gekeken wat het kan zijn. Als het lampje verwijderd wordt licht het natuurlijk niet meer op. Het onderbreken van de ontsteking is daar echter niet mee opgelost. Los maken van de ECU is wat lastig want dat werkt er helemaal niets meer. Ik heb nog het complete dashbord losgekoppeld en ook een voor een de zekeringen verwijderd. Niets hielp. Kan natuurlijk ook niet alle zekeringen verwijderen want dan werkt het ook niet meer.

Blijf steeds meer vrezen dat het de kabelboom is of de ECU. Beiden zijn mij wat te duur om te gaan vervangen. Voor dat geld kan ik nog wel even met het probleem leven....

#10 Jappe

Jappe

Vaker hier dan op de VFR

• Lid VFROC
  • 2469 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 11 april 2008 - 22:20

Als je een sluiting naar massa hebt (zoals Rikus zegt) dan zal dit waarschijnlijk ergens zitten waar de kabelboom ergens door kan slijten en niet in een recht stuk dus dan is het al een stuk makkelijker zoeken. Heb je al geprobeerd de ECU te resetten?

#11 AFS Motorparts

AFS Motorparts

Vaker hier dan op de VFR

• Forumlid
  • 3071 berichten
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 12 april 2008 - 07:26

Wie weet kan ik iets toevoegen?
Ik ben geen monteur, maar sleutel wel veel. Daarnaast heb ik dus geen VFR, maar 2 Blackbirds.
Bij mijn 1999 Blackbird had ik hetzelfde probleem. Dit bleek een productiefout van Honda te zijn, waarbij Honda de garantietermijn naar 5 jaar had verlengd.

Wat was de oorzaak van het probleem:
In de kabelboom van de Blackbird met de bouwjaren 1999 en 2000 zit een stekkerverbinding ingetaped. Deze stekker wordt alleen in de fabriek gebruikt om het motorblok op de testbank proef te laten draaien. Daarna wordt deze in het frame gehangen, aangesloten op de kabelboom, en gesealed.
Waar Honda niet over nagedach had, is dat de kabelboom in een boogjel loopt, en deze stekkerverbinding onderin het boogje ligt. Regenwater dat opspat loopt dan langzaam de kabelboom in, en blijft daar staan. Na enkele jaren gaat deze ernstig oxideren, en maakt slecht contact. Ik kreeg hiermee precies dezelfde verschijnselen als jij, die verergerden tot het vanzelf overschakelen van de injectie in de "safe-mode". Het brandstofverbruik nam drastisch toe, de prestaties af......
Ondanks dat ik vlak buiten de verlengde garantieperiode van 5 jaar zat, heeft Honda mij toch eencompleet nieuwe kabelboom gegeven, inclusief gratis montage. Dat zal wel iets te maken hebben gehad met het feit dat ik de voorzitter en oprichter van de Blackbird Owners Club was..... : :whistle:

Dus het kan geen kwaad om te onderzoeken of Honda deze constructie ook in de VFR heeft toegepast.
Met dit soort vragen mag je ook gewoon Honda Nederland in Schiphol bellen. Zij weten meer dan de dealers.....

#12 mizuman

mizuman

Gevorderde rijder

• Inactief
  • 10 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 08 juli 2008 - 21:47

Eindelijk mijn electro mysterie opgelost :pompom:
Na uren rondsnuffelen op internet kwam ik een artikel tegen op een Amerikaans VFR forum dat exact mijn probleem beschreef. De geboden oplossing was ook nog eens de goede.

Mijn probleem werd uiteindelijk veroorzaakt door slecht contact in een aardblok. Dat is een soort connector waar allerlei aardleidingen die samen komen in een soort verzamel blok. Een van de contacten was behoorlijk zwart wat slecht contact tot gevolg had. Dit resulteerde weer dat sommige electrische componenten probeerde te aarden via de ECU. Resultaat was een brandend FI lampje en in het ergste geval afslaan van de motor.

De aardblok zit verstopt in de kabelboom, in de tape dus. De connector is alleen zichtbaar en bereikbaar door de tape van de kabelboom open te snijden. Staat ook niet gedocumenteerd in de electro schemas van Honda of Haynes.... Opensnijden dus, contactpennen schuren, contactspray erop, alles weer in elkaar en intapen maar weer.

Zie hier de link naar de Amerikaanse VFR site:
http://www.bikersora...ead.php?t=76161

Groet

#13 VFRLoos

VFRLoos

Hmm, vla met koeienvlekken

• Forumlid ex-crew
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5069 berichten
  • Geslacht:Vrouw
  • Ik heb geen VFR

Geplaatst 08 juli 2008 - 22:13

Toppie mizuman dat je probleem opgelost is!!
De oplossing voor het probleem is, dankzij jou, vanaf nu ook hier te vinden :)

#14 VFRikus

VFRikus

Rijdt als 'n natte krant

• Lid VFROC
  • 12677 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800

Geplaatst 09 juli 2008 - 07:00

Gefeliciteerd met de oplossing van je probleem. Ik zal de mijne nog even controleren voor de vakantie!

VFRikus

#15 VFRKE

VFRKE

Beginnende rijder

• Inactief
  • 6 berichten
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 14 maart 2014 - 04:10

Eindelijk mijn electro mysterie opgelost :pompom:
Na uren rondsnuffelen op internet kwam ik een artikel tegen op een Amerikaans VFR forum dat exact mijn probleem beschreef. De geboden oplossing was ook nog eens de goede.

Mijn probleem werd uiteindelijk veroorzaakt door slecht contact in een aardblok. Dat is een soort connector waar allerlei aardleidingen die samen komen in een soort verzamel blok. Een van de contacten was behoorlijk zwart wat slecht contact tot gevolg had. Dit resulteerde weer dat sommige electrische componenten probeerde te aarden via de ECU. Resultaat was een brandend FI lampje en in het ergste geval afslaan van de motor.

De aardblok zit verstopt in de kabelboom, in de tape dus. De connector is alleen zichtbaar en bereikbaar door de tape van de kabelboom open te snijden. Staat ook niet gedocumenteerd in de electro schemas van Honda of Haynes.... Opensnijden dus, contactpennen schuren, contactspray erop, alles weer in elkaar en intapen maar weer.

Zie hier de link naar de Amerikaanse VFR site:
http://www.bikersora...ead.php?t=76161

Groet

Hallo ik zit met net het zelfde probleen met mijn VFR.

Kan je misschien een foto posten van waar die aardblok zich bevind?

Dan kan ik misschien ook mijn probleem oplossen.

Grtjs VFRKE.

0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers