Ga naar inhoud

Tik in Remklauw ?


 Delen

Aanbevolen berichten

Er is al een topic wat over een tik in voorvork gaat, maar bij mij hoor ik als ik rem een tik bij m'n remklauw (tenminste dat denk ik). :glare:

Als er meerdere keren achter elkaar wordt geremd hoor je het niet, lijkt ook of m'n schijf krom is.

kan het zijn dat de ophangrubbers van de remklauwen versleten zijn ?? en is dit te controleren??

Wanneer ik de remklauwen heen en weer beweeg hoor ik ook getik.

Balhoofd heb ik gecontroleerd op volgende manier: motor op middenbok, iemand op achterkant zadel, en aan voorvork trekken (is dit de juiste manier ???).

Iemand tips of een idee waar ik naar moet kijken :o

 

zonnige groet Jurgen :zwaai:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde. Is zeker geen balhoofd. (vorig jaar de lagers vervangen en absoluut geen speling meer.

Anders dan de tik (niet altijd) is de werking van de remmen meer dan goed.

 

Ook is het geen kromme remschijf. Dat heb ik gehad, maar dan tikt de rem bij elke omwenteling.

 

Ik zal er bij de volgende beurt (binnenkort bij 60.000 km) eens naar vragen wat het kan zijn.

 

(Verder rijden de VFR forum leden de afgelopen dagen meer dan dat ze op het forum zitten. Na 6 dagen nog geen reactie)

 

Groeten,

 

Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan zijn dat de schuifpennen (2 stuks per klauw) versleten/uitgelubberd zijn.

Tevens kan het aanslagplaatje wat in de remklauwbeugel ligt verdwenen zijn.

En dan kan de borgpen die de blokken op hun plek houdt het ook nog opgegeven hebben.

 

Welke het is (of misschien nog iets anders) durf ik zo ook niet te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook, zit iets speling in de bevestiging van de remklauwen, als je remt dan gaan ze 1 kant op en dat gaat gepaard met een 'tik' geluid. En idd, na 1 keer lukt het je niet meer, moet je eerst weer een stukje gereden hebben.

Niets om je zorgen om te maken dus, tenminste, als dit het is. (lijkt me wel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Me too. Er zit enige speling in beide remklauwen en ze zijn net gereviseerd. Dit gaat gepaar met een kleine tik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook, als ik achter uit schuivend de rem aan knijp en dan het zelfde voor uit doe hoor ik ook een "kloenk" geluid.

Iets wat beweegt heeft/krijgt een beetje speling. Boeit me voor geen meter, zolang het maar goed remt!

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik heb het ook in de remmen. Blijkbaar hoort het d'r bij. Het zat er al vanaf het begin (kleine 10.000 km) en heb er nu bijna 60.000 op staan en het wordt ook niet erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege de opmerking:

 

"Kan zijn dat de schuifpennen (2 stuks per klauw) versleten/uitgelubberd zijn.

Tevens kan het aanslagplaatje wat in de remklauwbeugel ligt verdwenen zijn.

En dan kan de borgpen die de blokken op hun plek houdt het ook nog opgegeven hebben."

 

even de remmen aan een nadere inspectie onderworpen.

 

Op de schuifpennen zit geen enkele slijtage. ook aan de andere alluminium kant niet.

Alle aanslagplaatjes zagen er nog als nieuw uit (na wat schoonmaken) en dat was het ook niet.

En de borgpen(nen) zagen er ook nog goed uit. (geen overmatige slijtage.)

 

Al met al dus eigenlijk niets wat het echt kan veroorzaken. Het zal het ontwerp van de rem wel zijn die de tik in bepaalde omstandigheden veroorzaakt.

 

Na het smeren (van de schuifpennen), het in elkaar zetten en de remmen weer met het goede draaimoment vastzetten, tikken de remmen wel minder.

Misschien wordt het veroorzaakt als de remmen op de schuifpennen heen en weer schuiven als er geremd wordt en als ze gesmeerd zouden moeten worden.

 

Misschien iets om te doen?

 

Groeten,

 

Bert van Es

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

IK heb laatst mijn remmen onderhanden genomen....Nieuwe blokken alles schoongemaakt, hier en daar door een beetje te wrikken gecheckt op speling, niks aan de hand en toch heb ik ook dat geluid.

 

VOlgens een monteur waar geweest ben zijn het de lagers of bussen in mijn voorvork maar niet het balhoofd...Volgens hem kan het geen kwaad maar wel handig om een keer te vervangen.

 

Succes ermee mensen

 

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Heb ook last van tik in de remmen. Wanneer ik "stapvoets" rij, (wanneer komt dat nou voor???) hoor ik ook getik.

Wanneer ik de rem laat slepen is het weg.

Ik ben van mening dat de remblokjes speling hebben in de remklauw. Wanneer je iets slag in je remschijf hebt neemt deze telkens de remblokjes mee naar boven.

Wanneer het blokje geen kontakt meer heeft met de remschijf "valt" deze naar beneden en dat veroorzaakt de tik.

Misschien heeft het te maken met welke remblokken er gemonteerd worden. Ik heb ze van Versah.

 

Masabris

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Gast SanderhZ-750f

Heren bedankt voor de reacties,

 

Had de vraag wel niet gepost maar ik zie dat een hoop mensen hetzelfde hebben. Ik was erg bang voor mn balhoofdlagers, echter hier is geen spelling op te bekennen.

Tijdens het rijden , eerste keer aanremmen "tik" en dan pas weer als je een tijdje zonder remmen verder gereden hebt..

 

Zal de klauw eens inspecteren.. als ik erachter ben wat het exact is, meld ik me even..

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...