Spring naar inhoud


Stotteren VFR VTEC bij 3500tpm en warme motor


  • Dit topic is gesloten Dit topic is gesloten
33 reacties op dit topic

#1 Oud_Bastii_*

Oud_Bastii_*
  • Gast

Geplaatst 25 mei 2008 - 19:06

Hoi,

Mijn 2003 VFR 800 VTEC stottert als hij warm (>90 graden) is bij ca. 3500 tpm. Ook loopt hij "rommelig" tot aan de 4500 tpm. Bij hogere toeren loopt ie perfect en ook als de motor koud is is er geen vuiltje aan de lucht.

Het probleem is begonnen na de 24.000 km beurt. Toen ik de motor terugkreeg liep ie perfect en omdat het buiten koud was merkte ik niets. Tot het in april warmer werd. Ik ben me toen een paar keer rot geschrokken omdat ik bij het uitkomen van een bocht ineens helemaal geen vermogen meer had en de motor zo ongeveer stil viel. Koppeling erbij was de enige manier om overeind te blijven.

Ik ben al 2 keer terug geweest naar de dealer en die zegt dat de oorzaak is dat de motor zo "perfect" is afgesteld bij de beurt?!?. Ik moet er maar mee leren leven of ik moet een powercommander laten installeren.

Ik vind het vreemd dat een 100% originele perfect afgestelde VFR begint te stotteren en dat de dealer dit normaal vindt.

Is dit een bekend probleem? Wat kan eraan gedaan worden.

Groeten,

Bastii

#2 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12669 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 25 mei 2008 - 19:28

Volstrekte flauwekul wat die dealer beweert. Er valt aan een VTEC net zo min wat af te stellen als aan mijn 800FI. Als het na de beurt er in eens was lijkt het mij dat er een steker van een sensor, die temperatuur gerelateerd is, niet is aangesloten. Ik zou er in ieder geval niet mee accoord gaan.
VFRikus
p.s. hebben ze het storings geheugen ook uitgelezen?

#3 Worfje

Worfje

    Gevorderde rijder

  • Inactief
  • 227 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Utrecht
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 25 mei 2008 - 19:33

Hoi Bastii,

De reactie van je dealer vind ik heel vreemd en hij lijkt mij ook onjuist. Elk type motor hoort gewoon netjes te lopen (zeker een VFR) en wat jij beschrijft is gewoon een serieus probleem. Het heeft gewoon heel veel impact op jouw rij-genot en hier zou de dealer oor naar moeten hebben. Ik zou zo'n reactie van een dealer niet accepteren. :75:

t'Is natuurlijk zeer lastig vast te stellen dat je probleem is veroorzaakt door de beurt. Ik zou je adviseren om bij je dealer hier ook niet te veel op aan te sturen en gewoon samen op zoek te gaan naar de oorzaak van het probleem. Als je dealer stelt dat hij je niet kan helpen en dat je er mee zult moeten leven, dan zou ik op zoek gaan naar een 'second opinion'. Gezien het vreemde advies over een PowerCommander moet je zelf misschien op zoek naar een andere dealer. Dit zou symptoom bestrijding zijn (als het al werkt) en geen oplossing zijn van het daadwerkelijke probleem. :oops:

Voor mij is het niet een bekend probleem...

#4 Fox

Fox

    Limburgse Vlaai

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 32 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Brunssum
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 25 mei 2008 - 19:40

Wat een kwats zeg dat een dealer durf te beweren dat je motor zo goed is afgesteld dat ie in een bocht bijna afslaat. Wat een joker..! daar moet je in de F1 mee aankomen zeg.. Nou..eeh shumacher.. hij staat zo goed afgesteld, als je topspeed rijdt en je haalt in, slaat ie gewoon af, goed he..! ga nou maar even de grand prix winnen.!! Het is te gek voor woorden. En die powercomander kost je zeker bijna niks :1241emule: een eerlijke zaak zou ik zeggen.
Een goed afgestelde motor behoort te rijden als een tierelier en behoort je niet bijna op je pan te laten gaan in een bocht.
Als ik jou was, werd het tijd voor een echt betrouwbare monteur die ook nog vertstand van zaken heeft. Veel sterkte ermee.
Ik weet zeker dat het opgelost gaat worden.

Vriendelijke groet van Fox.

#5 picaroon

picaroon

    Zeer ervaren rijder

  • Inactief
  • 855 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Twente
  • Interesses:Motor, IT, fotografie en goede films.
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:n.v.t.

Geplaatst 25 mei 2008 - 20:15

Sjonge jonge, wat een rukker. Een powercommander is in dit geval geen oplossing voor je probleem, maar een snelle work around. Een motor hoort gewoon goed te lopen.
Ik zou alleen terug gaan als ze 't probleem gratis oplossen, omdat 't voortvloeit uit de door hun uitgevoerde beurt. Anders maar naar een garage waar ze wel verstand van zaken hebben.

#6 Oud_Bastii_*

Oud_Bastii_*
  • Gast

Geplaatst 25 mei 2008 - 20:16

VFRikus,

Mij is verteld dat de computer is uitgelezen en dat er niets gevonden kon worden.

Zoals gezegd: Ik ben er al 2 keer mee teruggeweest en er is niets veranderd aan de situatie. Ik denk dat ik dus maar eens op zoek ga naar een second opinion!

En als er ooit een nieuwe VFR komt dan denk ik ook dat ik deze dealer maar even oversla!

Groeten,

Bastii

#7 Jappe

Jappe

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Culemborg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 25 mei 2008 - 20:20

Euh een 24000 beurt. Zou het kunnen dat ze de kleppen te strak of te ruim hebben gezet? Kan het niet technisch onderbouwen maar het schoot me te binnen. Hoewel ik het verhaal van een losse stekker ook wel aannemelijk vind.

#8 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12669 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 25 mei 2008 - 20:35

Klepspeling kan dit niet veroorzaken
VFRikus

#9 Jappe

Jappe

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Culemborg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 25 mei 2008 - 22:38

Te weinig klepspeling laag toerental daardoor slechte vulling icm warme aanzuiglucht ???? en wel vermogen vragen? Of de krukastiming is per ongeluk niet goed meer. Want zit me nog te bedenken dat als er een stekker los ligt van een sensor gaat het Fi lampje niet uit

#10 VFRikus

VFRikus

    Rijdt als 'n natte krant

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12669 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Gasselternijveen (Drenthe)
  • Interesses:Motorrijden en computer
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 26 mei 2008 - 08:17

Te weinig klepspeling laag toerental daardoor slechte vulling icm warme aanzuiglucht ???? en wel vermogen vragen? Of de krukastiming is per ongeluk niet goed meer. Want zit me nog te bedenken dat als er een stekker los ligt van een sensor gaat het Fi lampje niet uit

Zucht......... :smileystupid:
VFRikus

#11 Roodrunner

Roodrunner

    Vaker hier dan op de VFR

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4779 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Veendam
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 26 mei 2008 - 08:33

Kan dit te maken hebben met het (niet) synchroniseren? Voordat mijn vtec werd gesynchroniseerd, liep hij slecht tot 4000 toeren en op deellast begon hij zelfs in te houden en schokkerig te rijden. Sloeg dan soms af, waarna na opnieuw starten hij weer als een zonnetje liep.

Na het synchroniseren nooit meer gehad. Overigens rijd ik bijna altijd (behalve bij haarspelden) met toerentallen boven de 4000 door bochten.

#12 Oud_Bastii_*

Oud_Bastii_*
  • Gast

Geplaatst 26 mei 2008 - 20:45

Aan het synchroniseren kan het volgens mij niet liggen.

Het stotteren gebeurt ook bij volgas! Het is zelfs het "heftigst" als ik vanaf een toerental van ca 2500 in de 6e versnelling volgas doortrek naar boven de 4000. Dan stottert de motor bij exact 3500 tpm en duurt het dus ook vrij lang om door dit toerengebied heen te komen. Normaal gesproken rij ik zo niet maar om te testen of hij nog stottert werkt dit het beste.


Jammer dat niemand me kan helpen met dit probleem. Ik ga binnenkort maar eens een andere dealer bezoeken en dan maar zien of die het wel op kan lossen.

In ieder geval hartelijk dank voor alle antwoorden! Het heeft me overtuigd om (nog) geen PC te laten monteren maar om eerst maar eens een second opinion te vragen!

Groeten,


Bastii

#13 Jappe

Jappe

    Vaker hier dan op de VFR

  • Lid VFROC
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2469 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Culemborg
  • Ik heb 'n 98-01 VFR800
  • De mijne is:Zilver

Geplaatst 26 mei 2008 - 22:37

Zucht......... :smileystupid:
VFRikus


Het is een vraag van me geen statement.

#14 Roodrunner

Roodrunner

    Vaker hier dan op de VFR

  • Motorator
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4779 berichten
  • Geslacht:Man
  • Locatie:Veendam
  • Ik heb 'n VFR800VTEC
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 26 mei 2008 - 22:49

Aan het synchroniseren kan het volgens mij niet liggen.

Het stotteren gebeurt ook bij volgas! Het is zelfs het "heftigst" als ik vanaf een toerental van ca 2500 in de 6e versnelling volgas doortrek naar boven de 4000. Dan stottert de motor bij exact 3500 tpm en duurt het dus ook vrij lang om door dit toerengebied heen te komen. Normaal gesproken rij ik zo niet maar om te testen of hij nog stottert werkt dit het beste.



Groeten,


Bastii


Ook dit had ik voordat de motor gesynchroniseerd werd.... Lijkt erop dat ze de synchronisatie volledig verklooid hebben.

#15 VFRoemer

VFRoemer

    Gevorderde rijder

  • Forumlid
  • PipPipPipPip
  • 91 berichten
  • Geslacht:Man
  • Ik heb geen VFR
  • De mijne is:Rood

Geplaatst 27 mei 2008 - 11:56

Na het stellen van de kleppen (is normaal inbegrepen in de 24k beurt), is een synchronisatie terug noodzakelijk.


0 gebruiker(s) lezen dit topic

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers