Ga naar inhoud

Uitlaatpakking vervangen / stofkappen vervangen


Tuxracer
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste VFRers.

 

Bij de laatste onderhoudsbeurt werd mij verteld dat er een uitlaatpakking van een van de cylinders niet helemaal 100% was. Het zou gaan om een pakking tussen de cylinder en de uitlaat van een van de achterste cylinders. Dit geeft een beetje een knetterend geluid, en ik heb het idee dat het erger aan het worden is. Weet iemand of het duur is om dit te laten vervangen, en of het eventueel zelf te doen is ?

Daarnaast moeten de stofkappen van de voorpoten een keer vernieuwd worden. Duur om te laten doen ? Is het eventueel zelf te doen ?

 

Groet,

Tuxracer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitlaatpakking weet ik niet, ding nog nooit losgehad.

Weet je zeker dat je alleen de stofkappen van de vork moet vervangen of ook de keerringen? De stofkappen is erg simpel: remtangen los, voorwiel eruit, poot los, stokap loswippen, nieuwe erop drukken, poot,remtangen en wiel terugplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet alleen de stofkappen, er lekt nog geen olie. Er zitten wat scheuren en barsten in die afdekkappen. Maar als alles toch los is wil ik eigenlijk ook de voorvorkolie vervangen hebben, want ik heb geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is.

Zoals je het nu zegt is het vrij eenvoudig, maar ik heb nog geen sleutelervaring met motoren. Ik heb geen idee hoe je b.v. de poten los krijgt. Zal wel ergens te vinden zijn, maar de vraag is natuurlijk of het door een beginner te doen is.

Ik heb tot nu toe alleen de ketting een keer gespannen en m'n rempedaal afgesteld....

 

Groet,

Tux.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de vorkolie te vervangen hoeven de vorkpoten niet uit elkaar; je hoeft ze zelfs niet per se te demonteren. In de Naslag op dit forum staat een topic over het plaatsen van progressieve voorveren waar je vast wel wat wijzer van wordt. Met het juiste gereedschap en een gezonde dosis geduld en zorgvuldigheid is het prima te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de uitlaatpakking van de achterste cylinders betreft: bereid je voor op een hoop werk. Voordat je daar fatsoenlijk bij kunt komen heb je het hele achterframe eraf gesloopt. De achterste bochten zitten aan een 2-wegspruitstuk aan de uitlaatpoorten geschroefd. Om dat spruitstuk vrij te krijgen zul je het complete uitlaatsysteem moeten loshalen inclusief de voorste bochten. Laten doen zal dus wel in de papieren kunnen lopen. Zelf doen is even martelen maar daar leer je van. Suc6 ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, daar was ik al bang voor. Die stofkappen zie ik nog wel zitten, maar de halve motor uit elkaar halen...

Ik zal het eens gaan bekijken, bedankt zover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is op mijn vorige motor ('95-er VFR)ook een uitlaatpakking vervangen.

Tenminste, die was lek (bij de cilinder), maar doordat de boutjes en moeren wat moeilijk los te maken waren, heeft men er toendertijd vloeibare pakking voor gebruikt.

Kreeg dit er netjes bij verteld. Kon aan het eind van de straat over zijn en de herrie weer terug.

Of het zou nog tijden houden. Nou, het werd de laatste optie en mijn VFR uit 95 reed prima zonder herrie.

 

Afweging om vloeibaar te gebruiken, was dat het haast had (ik moest de volgende dag naar de Harz) en dat ze het niet aandurfden om alles los te halen, met het gevaar dat er iets dol zou draaien of afbreken. Dan zou er niet voldoende tijd meer zijn om e.e.a. te repareren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afweging om vloeibaar te gebruiken, was dat het haast had (ik moest de volgende dag naar de Harz) en dat ze het niet aandurfden om alles los te halen, met het gevaar dat er iets dol zou draaien of afbreken.

 

En dat is beslist niet onmogelijk. In mijn geval zaten de achterflensmoeren zo allejezus vast dat 2 tapeinden afbraken. In geval je toch kiest voor demontage laat de motor eerst even goed heet worden voor je de moeren lost. Als je tenminste het geluk hebt een sleutel te bezitten waarmee je een slag kunt maken.......... zo niet, is het ook noodzaak de schokdemper te verwijderen. Probeer idd eerst maar de vloeibare pakking, de andere optie kan altijd nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een moer op een tapeind met een lasbrander even kersrood maken. Draai je hem zo los.

VFRikus

 

Hou voor alle zekerheid dan wel ff een brandblusser bij de hand ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan mijn beide lastoestellen hangt een "eerste lijns" brandblusser, te weten een knijpflacon met water. Overigens ben ik die bijna nooit nodig, want een moer kan je met een heel klein pitje al heet genoeg krijgen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moeten die van mij wel bijzonder vastgeroest zijn geweest. Blijft in ieder geval wel de onmogelijke positie en de onbereikbaarheid van de flensmoeren van het model '93 over. Daarvoor moet je heel wat slopen. Gewoon eerst dichtsmeren zou ik zeggen en de grote klus pas uitvoeren wanneer er sprake is van een complete vervanging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips!

Die vloeibare pakking gaan we doen als het zo ver is.

Stofkappen en vorkolievervangen zie ik zelf wel zitten nu ik een en ander bekeken heb.

Is een leuk klusje om eens mee te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Houd er wel rekening mee dat wanneer je geen vloeibare pakking gebruikt je waarschijnlijk alle pakkingen moet gaan vervangen na demontage.

Dat was tenminste mijn ervaring bij een 2001 model, de grootste K** klus die ik ooit aan mijn VFR heb ondervonden.

En meteen alle tapeinden vervangen met nieuwe moertjes erop....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...